Interview

Anne van der Meer: ‘Goede communicatie blijft een kernpunt.’

Gepubliceerd op: 30 mei 2024, 11.04 uur

Op 14 december 2022 kwam het wegdek van de A7 omhoog. Een paar minuten later werd Anne van der Meer, woordvoerder bij Rijkswaterstaat, gebeld door de officier van dienst: ‘We moeten direct de snelweg afsluiten.’

Een zeldzame situatie met enorme gevolgen voor het verkeer en de omgeving. En vooral: veel vragen. Wat is er aan de hand? Wat gaat er gebeuren met het verkeer? Voor Van der Meer en zijn collega Hermien Schaap, omgevingsmanager, wordt het dan snel duidelijk. Dit vraagt om ijzersterke communicatie.

‘Een complete snelweg afsluiten gebeurt in het noorden zelden’, begint Van der Meer over de werkzaamheden. ‘Dit bracht natuurlijk direct media-aandacht met zich mee.’

Collega Schaap vult aan: ‘Een situatie als dit vraagt om directe actie. De tunnel stabiliseren was prioriteit 1. De aannemers plaatsten zo snel mogelijk 10.000 big bags om de tunnelmoot te stabiliseren en de fundering op zijn plaats te houden. Hierdoor was verkeer door de Prinses Margriettunnel niet meer mogelijk. Het duurde 6 weken voordat weggebruikers weer over 2 van de 4 rijstroken konden rijden.’

Onverwachte drukte

Door deze afsluiting werden de wegen rondom de Prinses Margriettunnel enorm druk. Tot grote zorg van de bewoners in omliggende dorpen. ‘Door het toenemende verkeer duurde het soms wel een kwartier voordat bewoners de straat over konden steken’, vertelt Schaap verder. ‘Dat is natuurlijk erg vervelend.’

Van der Meer haakt hierop in: ‘Wanneer er in een korte tijd opeens 100 auto’s in 10 minuten door een dorp rijden, dan heeft dat gevolgen voor de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Het is logisch dat omwonenden daarvan schrokken. Daarom is het extra belangrijk om de omgeving duidelijkheid te geven over de huidige situatie en de werkzaamheden.’ Na het heropenen van de 2 rijstroken in de tunnel nam de verkeersdrukte in de omliggende dorpen weer af.

Nauw contact

Naast goede communicatie, is het ook belangrijk om vooral te luisteren naar de bewoners. ‘Bij de bouw van de tunnel in 1977, pompten ze het grondwater weg waardoor huizen in de omgeving verzakten of scheurden’, vertelt Schaap. 

‘Dit wilden we deze keer absoluut voorkomen. Daarom kozen we voor de zogenoemde sluisjesmethode. Een methodiek waarin we tegen de opwaartse waterdruk in werken en waardoor we niet of nauwelijks hoeven te bemalen. Hierover informeerden we de mensen tijdens een speciale bijeenkomst waar ruim 150 mensen aanwezig waren.’

In april 2024 plaatsten Van der Meer en Schaap ook een publieksbord dat de herstelwerkzaamheden van de Prinses Margriettunnel laat zien. Schaap: ‘Dit bord is voor de omwonenden, die komen regelmatig kijken. En de geïnteresseerde toeristen die op de werkzaamheden afkomen. Daarnaast hebben we een animatie gemaakt die het herstelproces stap voor stap uitlegt.’

Altijd op de hoogte

De sluisjesmethode stelt de omgeving gerust, maar is tegelijkertijd ook erg complex. Hierdoor duren de werkzaamheden langer dan verwacht. Tot eind 2025.

‘Het openhouden van de rijstroken in combinatie met het gefaseerd werken en de sluisjesmethode, zorgt voor een trager proces. Daarom blijft het goed informeren van alle betrokkenen een kernpunt’, licht Van der Meer toe. ‘We voeren regelmatig gesprekken met partijen en nemen deel aan evenementen als de Open Dorpen Route en de Dag van de Bouw’, vult Schaap aan. ‘Hier leggen we de herstelwerkzaamheden uit aan specifieke doelgroepen.’

‘Ook is er een informatiecentrum naast de werkzaamheden’, vertelt Van der Meer verder. ‘Hier kunnen mensen terecht voor vragen, opmerkingen of problemen. Zo mocht een weggebruiker op de kosten van de aannemer door de wasstraat heen. De auto zat volledig onder de modder door de werkzaamheden. Tot aan het einde van de herstelwerkzaamheden blijven we regelmatig en helder communiceren. Zo houden we iedereen op de hoogte en komt niemand voor verrassingen te staan.’