Groot onderhoud aan stuw Grave vlot gestart
Na een periode van voorbereiding zijn de werkzaamheden op stuw Grave echt op stoom gekomen. Afgelopen week is het eerste juk met succes vervangen. De volgende 19 jukken met schuiven en aandrijvingen worden aansluitend vervangen.
We voeren groot onderhoud uit aan stuw Grave. Aannemerscombinatie Mourik Swarco voert de werkzaamheden uit. Alle 20 jukken, schuiven en aandrijvingen van de stuw worden vervangen. Daarbij vervangt de aannemer nog 2 reservejukken met schuiven en een reserve van iedere aandrijving.
Ook vernieuwen zij de elektrische installatie en besturing, en repareren erosieschade aan de brugpijlers. Dit onderhoud is nodig om de stuw veilig en betrouwbaar te houden, zodat scheepvaart vlot kan blijven varen.
Inhoud en planning van de werkzaamheden
De jukken zijn de staanders van de stuw, waartussen 60 schuiven zorgen voor het doorlaten van meer of minder water. Het herstelwerk gebeurt zowel boven als onder water.
De verwachting is dat eind 2025 alle jukken, schuiven en aandrijvingen zijn vervangen, onder voorbehoud van onverwachte omstandigheden. Eerder dit jaar werden de 2 sluisdeuren van het benedenhoofd (noordzijde) van de naastgelegen sluis al vervangen.
Geen hinder werkzaamheden stuw Grave
De werkzaamheden hebben geen invloed op het wegverkeer (John S. Thompsonbrug) en het scheepvaartverkeer op de Maas.
De aanvoer van materiaal en materieel zal via de waterweg verlopen en veroorzaakt geen oponthoud voor weg- en vaarwegverkeer.
Meer informatie stuw Grave
Rijkswaterstaat Zuid-Nederland werkt continu aan het beheren en onderhouden van de Maas en de kanalen in Noord-Brabant. Dit doen we om de vaarwegen vlot en veilig bevaarbaar te houden voor de scheepvaart.
Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten zijn gebouwd in de vorige eeuw en moeten daarom onderhouden worden. Intensieve belasting en zwaar(der) verkeer kunnen soms voor storingen in systemen zorgen en vragen om renovatie en vervanging van een groot aantal van deze objecten.