Interview

De mensen achter de renovatie van de Heinenoordtunnel; maak kennis met Leon en Pieter

Gepubliceerd op: 29 augustus 2024, 16.02 uur

De renovatie van de Heinenoordtunnel is een grote en ingewikkelde opgave. Aan de megaklus werken veel mensen mee, allemaal met verschillende expertises.

Vele nachten en weekenden, en in de (zomer)vakanties, zetten de mensen van aannemerscombinatie Savera III (bestaande uit Dura Vermeer, SPIE en SWARCO), onderaannemers en Rijkswaterstaat zich in om de 55-jarige Heinenoordtunnel helemaal op te knappen en weer klaar te maken voor de toekomst.

Hoog tijd om met een aantal van hen kennis te maken. In dit artikel vertellen Leon Langeweg (inkoop- en contractmanager) van Rijkswaterstaat en Pieter Overtoom (contractmanager) van Savera III over hun werkzaamheden tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel.

Wat is jullie rol bij de renovatie van de Heinenoordtunnel?

Leon: 'We hebben als Rijkswaterstaat bij Savera III, simpel gezegd, een gerenoveerde tunnel besteld. Ik zie erop toe dat we krijgen wat we hebben besteld en dat we de rekeningen betalen. Dat laatste is natuurlijk belangrijk, want er wordt hard gewerkt en er worden flinke kosten gemaakt, dus de rekeningen moeten op tijd betaald worden. Anders stopt het werk en krijgen we de tunnel niet af.'

'Tegelijkertijd houd ik me bezig met alle contractwijzigingen. En dat zijn er nogal wat, want soms blijkt een oplossing niet mogelijk, komen er verrassingen tevoorschijn of veranderen de plannen door nieuwe regelgeving. Dan moeten we de opdracht bijstellen en in gesprek over de kosten.'

Pieter: 'Ik ben de gesprekspartner van Leon vanuit de aannemer. Tijdens de uitvoering van het contract komen we in situaties die we op papier niet kunnen ondervangen. Bijvoorbeeld doordat er meer asbest in de tunnel zit dan voorzien. Dan gaan we met elkaar het gesprek aan over wat er moet gebeuren en wie welke kosten voor zijn rekening neemt.'

Wat is de grootste uitdaging voor een contractmanager bij een project als de Heinenoordtunnel?

Leon: ‘De krappe planning. Normaal gesproken hebben we eerst een ontwerpfase, dan de werkvoorbereiding, dan de bouw zelf en uiteindelijk de oplevering. Een bestaande tunnel renoveren is anders dan een nieuwe bouwen. Bij de renovatie van de Heinenoordtunnel liep en loopt dat allemaal door elkaar en zijn we tijdens de uitvoering ondertussen ook nog bezig met contractwijzigingen. Het moet allemaal in een korte periode en de hoeveelheid werk was daardoor enorm.’

Pieter: ‘Een contract bestaat uit woorden en die kunnen we op verschillende manieren interpreteren, zeker als we vanuit verschillende belangen kijken. Het is dan de uitdaging om daar op een goede manier met elkaar uit te komen. Eigenlijk begint het contractmanagement pas op het moment dat iets niet duidelijk in het contract staat en wel gedaan moet worden. Dan moeten we er samen uitkomen en voorkomen dat het een gevecht wordt.’

‘Ik ben ervan overtuigd dat als we het gezamenlijke doel hebben om die renovatie voor elkaar te boksen, we uiteindelijk weer bij elkaar komen. Dat is belangrijk, want we zitten hier samen in de keet. En dan is het wel fijn als we kunnen samenwerken met wederzijds respect en wat gezelligheid.’

Wat is jullie tot nu toe het meest bijgebleven bij dit project?

Pieter: 'Het vertrouwen naar elkaar toe. Zo’n renovatie kost tientallen miljoenen. En dan gaan er ook nog eens dingen anders dan verwacht en ontworpen. Vaak wordt dat ter plekke in de tunnel opgelost. En we mogen dan als contractmanagers achteraf kijken hoe we dat afhandelen en wie wat voor zijn rekening neemt.'

'Dat kunnen spannende discussies zijn. Want voor een aannemer is de cashflow cruciaal. Ondanks dat er veel contractwijzigingen waren en er veel geld uitstond, was er toch het vertrouwen dat we er altijd achteraf uit zouden komen. Dat vertrouwen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer maak ik niet vaak mee. Dus het is een compliment aan ons allen dat dat vertrouwen is ontstaan.'

Leon: 'Als contractmanager van Rijkswaterstaat ben ik me zeer bewust van het belang van de cashflow. We kunnen een aannemer echt in de problemen brengen als het betalen van de rekeningen langzaam gaat.'

'Stel dat we een stapel van 10 contractwijzingen op het bureau hebben liggen. Dan kunnen we beginnen met die van 1000 euro, omdat die bovenop de stapel ligt, maar ook met die van 100.000 euro. Dan pak ik wel eerst de contractwijziging van 100.000 euro. Zo blijft de cashflow bij de aannemer op gang en werken we gezamenlijk aan een mooie, gerenoveerde Heinenoordtunnel.'