Monteur aan het woord: ‘De sluis is echt mijn kindje’
De monumentale sluis Eefde schittert in de zon als elektromonteur Raymond Pietersen, van aannemerscombinatie Lock 2 Twente, ons rondleidt op ‘zijn’ sluis. Zijn voornaamste taak is om storingen te helpen voorkomen.
Cruciaal werk, als je bedenkt dat er elk jaar 70.000 containers met 60 miljoen ton lading door de sluis gaan. ‘Het is voor mij een eer hier te mogen werken, wie kan me nu nazeggen dat hij op zo’n indrukwekkende locatie werkt?’
De poort naar Twente wordt het sluizencomplex in de IJssel ook wel genoemd, omdat het de enige toegang vormt voor schepen naar de Twentekanalen. Een onmisbare logistieke schakel tussen Noord- en Oost-Europa en de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen.
Om een vlotte en veilige doorvaart te garanderen is regelmatig onderhoud nodig. Je kunt Pietersen daar letterlijk ’s nachts voor wakker maken, als het om elektra gaat.
Onzichtbare kracht
De geboren en getogen 'Zutphenees' woont op steenworp afstand van de sluis. ‘Als 4-jarige nam mijn vader me al mee aan de hand om hier naar de schepen te gaan kijken’. De liefde voor de sluis is sindsdien niet meer verdwenen.
‘De sluis is echt mijn kindje’. De passie voor het vak zit al even diep. ‘In de 6e klas wist ik al dat ik elektromonteur wilde worden, net als opa. Stroom vind ik fascinerend, een onzichtbare kracht waar we van alles mee kunnen doen. Iets aandrijven of besturen, of een lamp laten branden’.
Het complex dateert uit 1933. Dat het er zo prachtig bij ligt, komt mede door de verbouwing en renovatie van 2018 tot 2021. In deze periode kwam er onder meer een tweede kolk bij, om de groei van het scheepvaartverkeer op te vangen.
De toegangsweg is sindsdien minder kwetsbaar voor stremmingen door onderhoud en calamiteiten.
Min 10 graden
Stremmingen komen soms nog wel voor, door een aanvaring of – zoals begin 2024 – door een systeemfout. De meeste storingen zijn snel verholpen. Pietersen: ‘Een reset is vaak voldoende, al komt het ook voor dat ik diepgaand onderzoek moet doen naar de oorzaak, bijvoorbeeld als een sensor defect raakt.’
Storingen kunnen ook het gevolg zijn van extreem weer, weet Pietersen. Om een voorbeeld te noemen, wijst hij ons op de oliedruksensor. ‘De temperatuur kan ’s zomers hoog oplopen. De dikte van de olie neemt dan af en dus ook de druk. Dat kan zorgen voor onvoldoende smering van motoren met alle gevolgen van dien.'
'Ook extreem lage temperaturen veroorzaken soms hinder. Ik ben weleens ’s nachts in de weer geweest bij min 10 graden, om de hydrauliek-motor weer op temperatuur te krijgen en een storing te voorkomen.’
Voorspellend onderhoud
Het team waar Pietersen deel van uitmaakt gebruikt een speciale applicatie die de status van alle apparatuur laat zien. ‘Het kan bijvoorbeeld zijn dat een sensor die het waterpeil in de sluis bijhoudt vuil is en dringend aan schoonmaak toe is. Doordat wij dit signaal direct af kunnen lezen, kunnen we tijdig ingrijpen en een storing voorkomen.’
De software helpt het team ook om grote hoeveelheden data te verzamelen over apparatuur. ‘Dat moet op termijn de stap naar voorspellend onderhoud mogelijk maken. Dan hoeven wij als monteurs minder vaak beschikbaar te zijn voor spoedgevallen, dat is het streven.’
’Het verveelt nooit’
Het is de veelzijdigheid van het werk dat maakt dat Pietersen er dol op is. ‘Het verveelt nooit. Als ik zoals vandaag de vogels hoor fluiten, dan ben ik gelukkig dat ik op deze toplocatie mag werken. Ik wil dit nog jaren doen.’
Over sluis Eefde
Sluis Eefde is een van de projecten die valt onder Onderhoud Vaarwegen Oost-Nederland. Hierin is het onderhoud aan vaarwegen en kunstwerken in Oost-Nederland ondergebracht.
In opdracht van Rijkswaterstaat is aannemerscombinatie Lock 2 Twente (L2T) verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud (DBFM-contract) van Sluis Eefde. Het project bevindt zich nu in de onderhoudsfase tot 2047.