Nieuwsbericht

Renovatie hydraulische installaties Oosterscheldekering gegund

Gepubliceerd op: 1 augustus 2024, 14.00 uur

In de Oosterscheldekering bevinden zich 130 hydraulische installaties die ervoor zorgen dat de schuiven van de kering naar beneden en boven kunnen bewegen.

De installaties zijn inmiddels ruim 38 jaar oud en aan renovatie toe. Rijkswaterstaat heeft het ontwerp en de uitvoering van de renovatie gegund aan Hollandia Services B.V.

Als alles volgens planning verloopt zijn alle 130 hydraulische installaties in 2030 gerenoveerd. In hun aanbieding hebben Hollandia Services B.V. en onderaannemer Van Halteren Technologies zich met de beste prijs/kwaliteitsverhouding in positieve zin onderscheiden van de andere inschrijvers. Met deze gunning is de aanbesteding afgerond.

Tweefasenaanpak

We hebben bij dit nieuwe contract voor een tweefasenaanpak gekozen. De doorlooptijd van het contract is in totaal 6 jaar. In het eerste anderhalf jaar wordt de installatie ontworpen in nauwe samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de aannemer(s) Hollandia Services BV en Van Halteren Technologies (HSHT).

Daarna vindt de renovatie van 12 installaties plaats, waarna de werking ervan 1 jaar lang in de praktijk wordt getest. Als deze fase succesvol is doorlopen, start fase 2, waarin de overige 118 installaties in 3 jaar tijd worden gerenoveerd.

Door deze manier van werken worden de (technische) uitvoering, de voortgang en kosten van het project goed afgestemd tussen Rijkswaterstaat en Van Halteren Technologies.

Materialen

Niet alle materialen en werkwijzen zijn opnieuw en/of op dezelfde manier toe te passen als bij de aanleg van de Oosterscheldekering (1976 - 1986). Dit komt omdat componenten niet meer verkrijgbaar zijn of omdat ze door gewijzigde wet- en regelgeving niet meer kunnen worden gebruikt.

Hollandia Services B.V. zoekt samen met Rijkswaterstaat naar de best mogelijke technische oplossing in de aanloop naar de uitvoering. Het grootste deel van de werkzaamheden is niet zichtbaar, aangezien de installaties zich voornamelijk in de verkeerskoker onder het wegdek van de N57 bevinden. Zo heeft het verkeer op de N57 geen last van de werkzaamheden.