Interview

Voegovergangen vervangen op de snelweg: zo doen we dat!

Gepubliceerd op: 8 oktober 2024, 11.21 uur

In bijna iedere weg kom je voegovergangen tegen. Die zijn er om de bewegingen tussen bruggen of viaducten en de weg op te vangen, bijvoorbeeld als het materiaal door warmte uitzet. Robbert van den Bulk, technisch manager van het A-wegenteam, vertelt over het belang van voegovergangen en het proces van vervangen. Recent voorbeeld: werkzaamheden op de A15.

Wat zijn voegovergangen en waar vind je ze?

'Voegovergangen zijn de verbindingen tussen een brug of viaduct en de weg die beweging opvangen. Je herkent ze aan de ‘kadoem’ die je hoort als je er met de auto overheen rijdt.

Die bewegingen worden veroorzaakt door temperatuurveranderingen, verkeer en andere krachten. Deze voegen zijn vaak gemaakt van bitumen of staal met beton, afhankelijk van het type weg en de omgevingseisen. Staal is luidruchtig, maar is duurzamer. Voegen van bitumen zijn veel stiller, maar moeten vaker vervangen worden.'

Waarom moeten voegovergangen vervangen worden?

‘Afhankelijk van het type kunnen voegovergangen tussen de 5 en 40 jaar meegaan. Voegovergangen van bitumen gaan doorgaans korter mee en vertonen sneller spoorvorming door zwaar verkeer.

Stalen voegovergangen, zoals meestal op snelwegen gebruikt worden, hebben een langere levensduur maar kunnen roesten, wat de onderliggende constructie kan beschadigen. Op de A15 is recent een stalen voegovergang beschadigd geraakt. Daarom moest deze vervangen worden. Dat hebben we in april 2024 gedaan.’

Hoe vervang je een voeg?

‘Het vervangen van een voegovergang begint bij de voorbereiding. We verzamelen eerst de tekeningen om te begrijpen hoe de voeg in eerste instantie gemaakt is. Sommige voegen liggen er al 40 jaar, dus dat kan een behoorlijke zoektocht zijn.

Daarna kijken we of we weer hetzelfde type voeg kunnen toepassen, of een andere moeten kiezen. Daarbij houden we rekening met factoren als duurzaamheid en aangescherpte geluidsnormen. Daar zijn allerlei analyses voor. Pas als we dat besloten hebben en het ontwerp definitief is, kan de aannemer aan de slag.’

En hoe gaat dat dan?

‘Met hogedrukwaterstralen wordt eerst het beton rond de oude voeg verwijderd zonder het staal te beschadigen. Dit gaat met een stuk minder geweld dan traditioneel slopen, maar veroorzaakt veel rommel: het losgespoten beton komt als een soort grof grind rondom de voeg terecht.

Daarom wil je de ruime omgeving van de werkzaamheden afsluiten. Als het grind in het rond spat, wil je natuurlijk geen verkeer in de buurt hebben.’

Na het uitslopen van de oude voeg wordt de nieuwe voegovergang geplaatst: het is echt precisiewerk om dat zo nauwkeurig mogelijk aan te sluiten. Tot slot wordt het asfalt weer gerepareerd.

Hoe lang duurt het vervangen van een voeg?

‘In het gunstigste geval kan de aannemer in 36 uur klaar zijn. Maar als ze veel onvoorziene zaken tegenkomen, duurt het langer. We vervangen voegen meestal in het weekend, om zo min mogelijk impact op het verkeer te hebben. Een weekendafsluiting duurt ongeveer 54 uur, dus dan heb je tijd genoeg.

In april 2024 hebben we in 1 weekend de voegovergang in de A15 bij Ridderkerk vervangen. Dat vroeg om een strakke planning, want in dat weekend was ook de marathon van Rotterdam. Maar het is weer gelukt en deze voeg ligt er weer keurig bij!”

Meer weten?

Lees de uitgeschreven tekst onder de infographic om te zien waar de cijfers voor staan.

Bekijk de pagina Onderhoud in Zuid-Holland: een kijkje achter de schermen voor meer achtergrondverhalen.