Nieuwsbericht

Het verhaal van weginspecteur Jeroen

Gepubliceerd op: 16 augustus 2024, 14.06 uur

‘Ik rijd nog maar 30 km/h en zie dat de politie al ter plaatse is. Op het moment dat ik verder afrem, voel ik een keiharde klap. De scherven vliegen door mijn auto. Wat is er net gebeurd? Ik had mijn zwaailicht en sirene toch aan? En er stond toch een rood kruis boven de rijstrook?’

(Jeroen, weginspecteur bij Rijkswaterstaat, zit met een tablet in zijn hand en bekijkt daarop een video. Links in beeld speelt de video, waarin op een snelweg het rechterdeel van een Y-splitsing met twee matrixborden met daarop rode kruizen is afgesloten. Ondanks dat twee pick-up auto’s van Rijkswaterstaat de weg blokkeren, negeren verschillende auto’s en vrachtwagens de afsluiting en scheren daarbij rakelings langs een weginspecteur die pylonen aan het plaatsen is.) (Boven in beeld staat de tekst: #NIETVOORNIX.) (Jeroen:) Het kan gewoon niet, je kan er niet langs. Ik vind dit echt te asociaal voor woorden. Ik ben Jeroen, weginspecteur bij Rijkswaterstaat in de regio Utrecht en ik draag zorg voor de veiligheid op de Nederlandse rijkswegen. Er staan twee kruisen naast elkaar en nog zie je een vrachtwagen eronderdoor rijden. Gewoon de weginspecteur die daar staat in gevaar brengen. Ik vind dit te asociaal voor woorden. Gelukkig overkomt mijn collega niks.Maar het is diep triest. Altijd 'ja maar het ging toch goed?' Ja, maar als het nou niet goed gaat? De eerste herinnering die ik heb is dat ik tijdens het uitvoeren van m’n dienst ben aangereden, onder de rode kruisen. Op het moment dat ik een rood kruis zie en daarmee geconfronteerd word dan krijg ik nog wel eens rillingen over m'n rug. (Hij slikt even) Die rode kruisen staan er niet voor niks. Er is altijd iets aan de hand. (In beeld verschijnt tegen een zwarte achtergrond een matrixbord met een rood kruis. Het beeld wordt geel. Beeldtekst: Er is altijd iets aan de hand. #NIETVOORNIX)

Alles onder het glas

In april 2021 maakt weginspecteur Jeroen Meurs zelf mee hoe gevaarlijk het is als een weggebruiker een rood kruis negeert. Tijdens een nachtdienst is hij onderweg naar een ongeval op de A2 bij Breukelen.

‘Op het moment dat ik het incident nader, zijn er al 4 rijstroken afgesloten. Ik ben er bijna en rijd daarom met nog maar 30 km/h onder het meest rechter kruis door, met mijn zwaailicht en sirene aan.'

'Terwijl ik verder afrem, word ik van achteren aangereden door een personenauto. Alles zit onder het glas en mijn dienstauto is total loss. In de eerste seconden daarna overheerst de verstandsverbijstering. Je hebt geen idee wat je overkomt.’

Erover praten

Jeroen had de personenauto niet zien aankomen en zat daardoor ontspannen achter het stuur. ‘Dat is mijn redding geweest. Nu kwam ik er zonder letsel en met een paar fysiobehandelingen van af. Later bleek dat de veroorzaker onder invloed was. Wat bezielt zo iemand?'

'Gelukkig kon ik er goed over praten met collega’s en het thuisfront. 2 dagen na de aanrijding was ik alweer aan het werk. Dat heeft mij geholpen in het verwerkingsproces. Langer thuisblijven had voor mij de drempel om weer in een dienstauto te stappen alleen maar verhoogd.’

‘Gelukkig kon ik er goed over praten met collega’s en het thuisfront’

Jeroen

Asociaal gedrag

Er zitten zwarte randen aan het werk dat hij zo graag doet, erkent Jeroen. ‘Ik kom dagelijks weggebruikers tegen die geen begrip tonen voor mijn werk. Getoeter, geschreeuw, een middelvinger... Terwijl een rood kruis er dan juist is om te voorkomen dat zij in een gevaarlijke situatie terechtkomen. Ik snap niets van dat onbegrip.’

Jeroen ziet ook steeds meer weggebruikers met hun telefoon in de hand. Soms proberen ze de gevolgen van een incident zelfs te filmen. ‘Ze zien daardoor niet dat er een rood kruis boven de rijstrook staat. Asociaal gedrag. Als weginspecteur probeer ik de weg zo snel mogelijk weer begaanbaar te maken.' 

'Het is te belachelijk voor woorden dat ik die medewerking niet altijd krijg. De houding van sommige weggebruikers zal moeten veranderen. Laat je auto staan als je niet in staat bent om te rijden. Laat je niet afleiden in het verkeer en breng anderen niet in gevaar. Zo’n rood kruis staat er niet voor niks.’