Door de transportbrug over het Julianakanaal blijft de Obbichterweg zoveel mogelijk open
Begin augustus 2024 klonk het startschot voor de werkzaamheden aan het Julianakanaal. De komende maanden wordt er hard gewerkt aan het verbreden en verdiepen van het kanaal.
Een opvallend onderdeel van dit project is de bouw van een tijdelijke transportbrug, die ervoor zorgt dat de Obbichterweg tijdens het grootste deel van de werkzaamheden open kan blijven.
Inmiddels zijn we enkele weken verder en is de bouw van de brug in volle gang. Omgevingsmanager Jacques Timmermans geeft ons een update over de brug en de werkzaamheden: waar staan we nu? ‘Om te beginnen: we maakten een vlotte start en de eerste mijlpaal is al bereikt,’ begint Jacques positief.
‘De tijdelijke dam ligt er en is inmiddels waterdicht. Ook zijn we volop bezig geweest met het baggeren bij sluis Born en plaatsten we bouwhekken zodat alleen bevoegden nog op het bouwterrein kunnen komen. Dat betekent dat we vanaf deze week het water langzaam en gedoseerd weg laten stromen via sluis Born.'
'Daarnaast blijven we de omgeving bij elke stap van het proces goed informeren. Alles gaat dus volgens plan.’
Bouw van de brug
Een opvallend onderdeel van het project is de bouw van een tijdelijke transportbrug. ‘De werkzaamheden aan het kanaal gaan een aantal maanden duren’, licht Jacques toe.
‘Direct naast die werkzaamheden ligt de Obbichterweg, een weg die de dorpen in de omgeving met elkaar verbindt en waar veel bewoners overheen rijden. Die weg willen we liever niet maandenlang afsluiten. Daarom leggen we een transportbrug aan waar het werkverkeer overheen rijdt.'
'Alleen tijdens de opbouw en afbraak van de brug is de Obbichterweg even dicht. Dat gaat 4 tot 6 weken duren. Dat is natuurlijk vervelend voor de omgeving, maar uiteindelijk wel fijner. Zo kan de weg tijdens het maandenlange werk gewoon openblijven.’
Ruimte voor 2
De brug is een stevige metalen constructie ondersteund door buispalen die in de grond zijn verankerd. Met een lengte van 50 m en een breedte van ongeveer 11 m biedt de brug voldoende ruimte om 2 voertuigen tegelijkertijd in beide richtingen te laten rijden.
Zo kan het werkverkeer bouwmaterialen makkelijk richting het Julianakanaal rijden, en andere materialen weer afvoeren naar het depot. ‘Natuurlijk schermen we deze brug af, zodat we zeker weten dat er geen stenen of andere materialen van de brug vallen,’ voegt Jacques eraan toe.
‘Die veiligheid is voor ons het belangrijkste, want de Obbichterweg loopt recht onder de transportbrug door.’
Een positieve vooruitblik
Jacques kijkt met een positieve blik naar de komende weken: ‘We liggen goed op schema, maar moeten ook nog veel doen. Deze week laten we het waterpeil geleidelijk en gecontroleerd zakken en verplaatsen we de vissen die nog in het kanaal zwemmen.'
'Ondertussen houden we de bruggen, kades, dijken en huizen scherp in de gaten om ervoor te zorgen dat alles veilig en zorgvuldig verloopt. Het is een groot project, maar we gaan met volle vertrouwen de komende maanden tegemoet.’