Interview

Geen dag hetzelfde voor de bergers rond de Zeeburgerbruggen

Gepubliceerd op: 9 september 2024, 09.18 uur

Om de doorstroming tijdens het groot onderhoud aan de Zeeburgerbruggen (A10) te verbeteren, zijn deze zomer extra bergers ingezet. ‘Die dankbaarheid, daar doe je het voor.’

Zo veilig en snel mogelijk een auto wegslepen en de snelweg weer vrij krijgen: dat is het dagelijkse werk van Dennis van het Amsterdamse bergingsbedrijf Bergnet. Zeker op het moment dat een deel van de A10 dicht is, zoals deze zomer, is dat extra belangrijk.

‘Je zag veel verkeer via alternatieve routes rijden, zoals de A10 West. Het was daar drukker dan normaal en daardoor loonde het nog meer om bij een pechgeval of aanrijding snel ter plaatse te kunnen zijn. Ook speelde mee dat wij zelf soms óók langer onderweg waren door de afsluiting. Extra handen waren daarom erg welkom, vooral in de spits.’

Strategisch opgesteld

Voor het groot onderhoud aan de Zeeburgerbruggen stonden Dennis en zijn collega’s strategisch opgesteld. ‘2 van ons dekten de A10 ten noorden van de brug af, bij de afritten Kadoelen en Durgerdam. 2 anderen namen de zuidkant voor hun rekening, eentje bij afrit Sloten op de A4, de ander bij Muiderberg op de A1.'

'Wanneer een iemand met een berging in de weer was, namen de anderen waar mogelijk een nieuwe positie in. Vergelijk het met voetbal: iemand verlaat zijn plek en de spelers eromheen vullen het ontstane gat op.’

Schakelen met de verkeerscentrale

Hoe gaat zo’n berging precies in zijn werk? ‘Via Flitsmeister, de politie, de ANWB of de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat krijgen wij een melding van een pechgeval of aanrijding op de telefoon binnen. De dichtstbijzijnde collega gaat er dan naartoe en zet de betreffende auto op de trailer.'

'Soms is het voor de veiligheid nodig om ter hoogte van de berging een rijstrook af te zetten of de maximum snelheid te verlagen. Daarvoor schakelen we met de verkeerscentrale: op de matrixborden boven de weg komt dan een rood kruis of ‘70’ te staan.’

Vast protocol

Bij een pechgeval brengt Dennis de auto naar een veilige plek, zoals een parkeerplaats in de buurt van de snelweg. ‘Bij schade is het vaste protocol om het voertuig naar ons depot in Zuidoost te brengen.’ Zeker bij ongevallen kan het soms om meerdere voertuigen gaan. ‘Op de trailer kunnen we in totaal 3 auto’s kwijt. Mocht dat niet genoeg zijn dan komt een collega assisteren.’

Vouwen uit de broek

Geen dag hetzelfde voor Dennis en zijn collega’s. ‘Soms hoef je maar 1 keer in actie te komen, op andere momenten blijf je van de ene naar andere melding rijden.’ Ook de manier waarop mensen omgaan met de situatie verschilt. ‘De een staat laconiek aan de kant, terwijl de vouwen bijna uit de broek worden gereden door het voorbijrazende verkeer.'

'Anderen zijn juist helemaal in paniek. Van de week reed ik toevallig langs een pechgeval. De jonge dame huilde tranen met tuiten, zo eng vond ze het. Ze was dan ook erg verrast en opgelucht dat ik er was.’

Omhelzing

Die afwisseling maakt het werk voor Dennis zo leuk. En de positieve reacties. ‘De meeste mensen zijn erg blij als ze ons zien. Gisteren nog had ik een oude vrouw met pech naar een veilige plek gebracht. Bij het weggaan omhelsde ze me. Die dankbaarheid, daar doe je het voor.’