Nieuwsbericht

Wilhelminakanaal: doorstart project herbouw Sluis II

Gepubliceerd op: 11 oktober 2024, 14.45 uur - Laatste update: 16 oktober 2024, 13.01 uur

Het project Wilhelminakanaal herbouw Sluis II in Tilburg gaat een nieuwe fase in. Uit een Voortoets Natura 2000 is gebleken dat stikstof niet langer een belemmering vormt. Bovendien is het projectplan Waterwet inmiddels definitief.

Met het onherroepelijke projectplan Waterwet wordt de formele MIRT- projectbeslissing aangevraagd. De projectbeslissing, die wordt genomen door de minister van Infrastructuur en Waterstaat, staat gepland voor oktober 2024. Met de projectbeslissing is de planvoorbereidingsfase afgerond en kan het project Wilhelminakanaal Sluis II verder naar de contract- en aanbestedingsfase

Dit betekent dat de voorbereidingen voor de realisatie van dit project weer opgepakt kunnen worden. Het project Wilhelminakanaal herbouw Sluis II wordt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met cofinanciering van provincie Noord-Brabant en gemeente Tilburg door Rijkswaterstaat uitgevoerd.

Stikstofuitstoot

Vanwege de stikstofproblematiek staat het project sinds 2022 in de wachtstand. In het belang van de natuur, het klimaat en onze gezondheid moeten de deposities van bouwmaterieel zoals mobiele werk-, voer- en vaartuigen, omlaag.

In het najaar van 2023 hebben tal van partijen in Nederland het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) ondertekend, waaronder Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant en gemeente Tilburg. Conform de routekaart SEB worden eisen gesteld aan de emissie van materieel in de aanlegfase.

Dat geldt ook voor dit project. Het project leidt alleen in de aanlegfase tot een tijdelijke en beperkte toename van stikstofuitstoot op Natura 2000-gebieden. In lijn met de Porthos-uitspraak van de Raad van State is dit beoordeeld in een Voortoets Natura 2000-activiteit. Daaruit blijkt dat het project geen significant negatieve effecten op Natura 2000-gebieden tot gevolg heeft.

Projectplan Waterwet

Sluis II is op dit moment niet geschikt voor het passeren van klasse IV-schepen met diepgangbeperking (maximaal toegestane diepgang van 2,80 m) en wordt daarom vervangen. Op het kanaal tussen Sluis II en Sluis III wordt het huidige streefpeil van 7,70 m +NAP gehandhaafd.

De oevers en keringen worden op dit traject aangepast om het Wilhelminakanaal geschikt te maken voor klasse IV-schepen. Tussen de instroom van de Donge en Sluis II worden baggerwerkzaamheden verricht. Bij Sluis III zijn aanpassingen aan de beneden voorhaven en het gemaal en de waterkrachtcentrale nodig.

Volgens de Waterwet moet voor deze werkzaamheden een ontwerp-projectplan Waterwet worden opgesteld. Het projectplan Waterwet is op 26 juni 2024 vastgesteld door de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan is inmiddels ook definitief.

Planning herbouw Sluis II

Nu de stikstofproblematiek geen belemmering vormt en het projectplan Waterwet definitief is, kan de volgende stap gezet worden in het project Wilhelminakanaal herbouw Sluis II. Het projectteam richt zich nu op de voorbereiding van de aanbesteding van het project.

De start aanbesteding kan naar verwachting plaatsvinden in het 2e kwartaal van 2025. De verwachting is dat in het 1e kwartaal van 2026 de gunning aan een aannemer zal plaatsvinden. De voorlopige planning voor ingebruikname van het Wilhelminakanaal voor de CEMT klasse IV is op basis van de huidige inzichten voorzien in 2029. Het projectteam is bezig met nadere uitwerking van de planning.