Blankenburgverbinding (A24) openen: meer dan alleen bouwen
Zaterdag 7 december 2024 rijden de 1e auto’s over Nederlands nieuwste stuk snelweg: de Blankenburgverbinding (A24). Het aanleggen van zo’n groot project is natuurlijk al een hele klus. Maar wat is er verder nodig om een nieuw stuk snelweg in gebruik te nemen?
Van Google Maps tot het trainen van hulpdiensten en de verkeerscentrale. Wat komt er allemaal kijken bij het openen van een nieuw stuk snelweg? De Blankenburgverbinding (A24) bestaat uit de aanleg van een autosnelweg van 2x3 rijstroken, een landtunnel (de Hollandtunnel), een watertunnel (de Maasdeltatunnel), een verdiepte aansluiting op de A20 en een hoge aansluiting op de A15.
Verder is de A20 tot aan het Kethelplein verbreed. Na 6 jaar bouwen is alles nu helemaal klaar voor de weggebruiker. Achter de schermen betekent dit dat de projectgroep ‘hun’ Blankenburgverbinding overdraagt aan de mensen die dit stuk snelweg gaan beheren: de verkeerscentrale Rhoon, samen met de weginspecteurs van Rijkswaterstaat.
Omgevingsmanager Jörgen van der Meer werkte de afgelopen 9 jaar dagelijks aan het project. ‘Zo’n openstelling blijft spannend. Alles is uitvoerig getest en doet het, maar zo’n opening is toch de ontknoping van jarenlang hard werken.’
Puntjes op de i
De laatste fase van zo’n project is er altijd nog genoeg te doen. Van der Meer: ‘Sommige dingen kunnen nu eenmaal pas op het laatste moment, zoals openstellingsvergunningen verkrijgen. Je kan immers pas aantonen dat je aan alle veiligheidseisen voldoet als de tunnel af is en alles is getest.’
Dan zijn er ook nog klusjes waar je niet bij stilstaat. Om een nieuw stuk weg in de systemen van de hulpdiensten, op Google Maps en andere navigatiesystemen te krijgen moet je het kaartmateriaal indienen bij het Nationaal Wegenbestand. Van der Meer: ‘Dat is geen grote klus, maar het moet wel gebeuren.’
Klaar voor de start
In de verkeerscentrale Rhoon zijn ze er ook klaar voor. Opleidingsadviseur wegverkeersleiders Adger Timmer traint wegverkeersleiders. Hiervoor zat hij zelf 30 jaar achter de knoppen. Timmer: ‘Tunnels zijn in de basis 95% vergelijkbaar. Of een tunnel nou 10 of 20 ventilatoren heeft, de bediening en de procedures zijn hetzelfde.'
'Dan heb je 5% wat wel verschilt. Daarvoor ontvangt iedere wegverkeersleider een uitgebreid tunnel specifiek opleidingstraject.’ Aan Timmer de taak om deze opleiding vorm te geven. Timmer: ‘Daar zijn we zo’n 1,5 jaar geleden mee begonnen, juni 2023.'
'Omdat de Blankenburgverbinding nog niet af was, begonnen we met een e-learning en een virtuele trainingsomgeving. Dat is een soort game waarin je kan oefenen. Je ziet dan hoe het eruit gaat zien, hoe de situatie zal zijn en het effect van je handelingen. Toen de bouw meer gevorderd was volgde een rondleiding, meer trainingsdagen en calamiteitenoefeningen.’
Hoe werkt de weg?
Van der Meer: ‘We hebben de wegverkeersleiders, weginspecteurs en andere hulpdiensten een uitgebreide ‘Hoe werkt de weg’-instructie gegeven. Zo weten hulpdiensten bij bijvoorbeeld een incident of calamiteit hoe zij zo snel mogelijk op een bepaalde locatie komen, welke routes ze kunnen nemen en waar alle hulpmiddelen, zoals bluswater, zich bevinden.’
‘Ook hebben we oefeningen gedaan waarbij we een calamiteit nabootsen. Door zo’n oefening zo realistisch mogelijk te maken, weet iedereen wat ze moeten doen als het er echt op aankomt.’ Timmer: ‘Iedereen heeft zijn eigen rol en taken. Voor de centrale is zo’n oefening de perfecte gelegenheid om te controleren of alle techniek werkt zoals het hoort.’
Virtueel vooruitkijken
De projectgroep betrok de verkeerscentrale ook bij belangrijke beslissingen over de inrichting van de weg. Ruim voordat die er was. Timmer: ‘In maart 2018 kreeg ik de 1e vraag over de Blankenburgverbinding, sindsdien ben ik betrokken.'
'Bijvoorbeeld over waar de verkeerscamera’s het beste konden hangen. In de virtuele trainingsomgeving konden we zien hoe het beeld voor de verkeerscentrale er uit zou zien. Zo konden we de tunnel zo optimaal mogelijk inrichten. Het is superleuk om nu door de tunnel te lopen en het resultaat in het echt te zien!’
Eindelijk verkeer
Net als Van der Meer kijkt Timmer uit naar de opening. Timmer: ‘Na al die jaren wil ik gewoon verkeer over die weg zien rijden!’ Al blijft hij er nuchter onder: ‘In de verkeerscentrale Rhoon kijken we niet meer op van een nieuwe tunnel.
In deze regio krijgen we er in 3 jaar tijd 4 nieuwe tunnels bij: de Corbulotunnel (N434), ook kreeg de gerenoveerde Heinenoordtunnel (A29) een nieuw bediensysteem, nu de Blankenburgverbinding (A24) en eind 2025 nog de Rottemerentunnel (A16).'
'Dat is best bijzonder, want gemiddeld komt er slechts 1 nieuwe tunnel per 10 jaar bij.’
Nazorg
Net als van der Meer is Timmer benieuwd naar hoe het verkeer zal reageren. Timmer: ‘Sommige delen zijn bijvoorbeeld best steil voor Nederlandse begrippen.’ Van der Meer: ‘Van tevoren hebben we met gedragsdeskundigen alles helemaal uitgedacht, maar het is altijd afwachten of die verwachtingen in de praktijk waarheid worden.'
'Daarom monitoren we de komende tijd nog of weggebruikers zich gedragen zoals we verwachten. Waar nodig kunnen we bijsturen met (tijdelijke) verkeersmaatregelen.’ Verder blijft er de eerste periode een zogenaamd ‘Quick response team’ paraat staan.
Van der Meer: ‘Als er dan iets niet perfect werkt en aangepast moet worden, dan lost dit team het op. Het team bestaat uit aannemers en mensen van Rijkswaterstaat die ook bij de bouw betrokken waren.'
'Zij weten precies hoe alles werkt en kunnen snel oplossingen bedenken. Uiteindelijk willen de Blankenburgverbinding zo goed mogelijk opleveren!’
Goed om te weten
Als u over de A24 rijdt, moet u online tol betalen. Door tol te heffen kon de aanleg van de Blankenburgverbinding worden betaald. Wilt u geen tol betalen? Dan kunt u altijd kiezen voor een andere route zonder tol.
Meer uitleg over hoe, waar en waarom u tol betaalt, leest u op de website van E-tol. Betalen voor tol kan daar ook.