Nieuwsbericht

Bouw nieuwe Gerrit Krolbrug stap dichterbij

Gepubliceerd op: 3 december 2024, 14.07 uur

De omgevingsvergunning voor de nieuwe Gerrit Krolbrug is goedgekeurd door de gemeente Groningen. Dit is een belangrijke stap, want met het goedkeuren van de vergunning kan de voorbereiding van de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug doorgaan. Ook is bekend hoe de omgeving er in de toekomst uit komt te zien.

Aanpassingen omgeving Gerrit Krolbrug

De nieuwe Gerrit Krolbrug wordt een hefbrug die in gesloten toestand 4,5 m hoog is. Ook maken 2 vaste fiets-loopbruggen onderdeel uit van de nieuwe verbinding. Zo hoeven fietsers en wandelaars niet te wachten voor een geopende brug. De toegangswegen worden ook aangepast.

Zo krijgt de Ulgersmaweg een rotonde en wordt de Korreweg een fietsstraat waar de snelheid omlaag gaat naar 30 km/h. De omgeving van de brug gaat op de schop en wordt groener. De Ommelandzijde sluit straks aan bij de Hunzeboord. Zo wordt de oude rivier de Hunze weer zichtbaar in het landschap.

Voorlopig ontwerp aanlandingen

Van de omgeving rondom de brug en de omliggende wegen is een voorlopig ontwerp gemaakt. Dit ontwerp wordt op woensdag 18 december 2024 besproken en vastgesteld in de gemeenteraad van de gemeente Groningen. Dit is de volgende stap richting de start van de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug.

Impressie nieuwe Gerrit Krolbrug

Beeldtekst. Impressie Nieuwe Gerrit Krol Brug Rijkswaterstaat. Deze animatie geeft een indruk van hoe de nieuwe Gerrit Krol brug in Groningen eruit moet komen zien en hoe de geplande toekomstige verkeerssituatie dan zal zijn. Vanaf de Korreweg wordt de brug genaderd. De weg bestaat uit rode straatstenen voor fietsers en gemotoriseerd verkeer met aan beide zijden een verhoogde stoep voor voetgangers. Het is ingericht als fietsstraat, dus auto's zijn te gast. De nieuwe brug is een beweegbare hefbrug op 4,5 meter hoogte met twee fiets loopbruggen op 9,7 meter. Het verkeer op de rode weg kan de brug over wanneer het beweegbare deel van de brug weer gedaald is. Fietsers en voetgangers kunnen ervoor kiezen de twee loopbruggen aan weerszijden te nemen die hoger liggen en dus nooit open hoeven vanaf de overkant. Aan de toegangsweg is het ook mogelijk een trap naar beneden te nemen. De brug is wit. De constructie die nodig is om het beweegbare deel van de brug te kunnen laten zakken en stijgen, bestaat uit vier metershoge kolommen op iedere hoek. Beeldtekst Meer informatie? Kijk op Rijkswaterstaat.nl. Dit is een productie van Rijkswaterstaat 2024.

Start voorbereiding bouw

De voorbereiding van de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug is volop bezig. De planning is dat in de zomer van 2025 met de aanbesteding wordt gestart. De aannemer die daaruit wordt geselecteerd, gaat in 2026 een definitief ontwerp voor de nieuwe Gerrit Krolbrug maken.

Aansluitend kan de daadwerkelijke bouw van de nieuwe brug beginnen. De bouw van de brug en het maken van aanpassingen in de omgeving neemt 2 tot 3 jaar in beslag. De openstelling is gepland in 2029.

Vervanging brug

De Gerrit Krolbrug is ruim 80 jaar oud en had veel last van storingen. De oude brug voldoet niet aan de eisen van een hoofdvaarweg en moet daarom vervangen worden. In 2021 werd het beweegbare deel van de brug aangevaren en raakte daarbij dusdanig beschadigd dat dit deel verwijderd moest worden.

Om een comfortabele oversteek voorvoetgangers, fietsers en minder mobiele mensen te realiseren is 1 van de fiets-loopbruggen beter toegankelijk gemaakt door hellingbanen aan te leggen. De Gerrit Krolbrug is een belangrijke verbinding in Groningen.

Dagelijks gaan er ongeveer 16.000 fietsers over de brug, die daarmee een van de drukste fietsroutes van Groningen en zelfs Nederland is. De nieuwe Gerrit Krolbrug moet een veilige en vlotte verbinding zijn voor fietsers, voetgangers, automobilisten en andere gebruikers van de brug.

Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl

De bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug is onderdeel van het programma Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. De Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD) loopt door Friesland en Groningen en is een van de belangrijkste vaarwegen van Nederland. De waterweg is van groot belang voor de regionale en nationale economie.

Rijkswaterstaat is sinds 2014 eigenaar en beheerder van de vaarweg en werkt de komende decennia aan verschillende verbeteringen om een veilige, vlotte en duurzame doorvaart te kunnen garanderen voor onder andere klasse Va-schepen. Dit doen we onder andere door veel groot onderhoud uit te voeren.

Het vele werk aan onze bruggen, sluizen en de vaarweg geeft verkeershinder. Dit is helaas niet te voorkomen. We proberen de hinder zo veel mogelijk te beperken en communiceren zo vroeg mogelijk over de verwachte hinder.