Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: bouw van nieuwe Gerrit Krolbrug
Waarom
- De Gerrit Krolbrug is ruim 80 jaar oud en had veel last van storingen.
- De oude brug voldoet niet aan de eisen van een hoofdvaarweg.
- Dagelijks gaan er ongeveer 16.000 fietsers over de brug, die daarmee een van de drukste fietsroutes van Groningen en zelfs Nederland is.
- De nieuwe Gerrit Krolbrug moet een veilige en vlotte verbinding zijn voor fietsers, voetgangers, automobilisten en andere gebruikers van de brug.
Hoe
vervangen van de oude brug door een hefbrug met 2 vaste fiets-loopbruggen
aanpassen van de omgeving en verruimen van de bocht aan de zuidkant van de brug
Heb ik last van de werkzaamheden?
De werkzaamheden gaan hinder opleveren voor weggebruikers, scheepvaart en omwonenden. Op dit moment is dat nog niet het geval. Zodra er sprake is van werkzaamheden waarbij hinder ontstaat, leest u dit op deze pagina. Omwonenden ontvangen een bewonersbrief.
Tijdens de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug is er geen verkeer mogelijk over de brug. Om de hinder te beperken, onderzoeken we of we de fiets-loopbruggen tijdelijk kunnen verplaatsen naar de Busbaanbrug. Vanwege de veiligheid kunnen de huidige fiets-loopbruggen niet blijven staan tijdens de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug.
Wanneer
Najaar 2024 - 2025 | Afronden van de planuitwerking |
---|---|
Voorjaar 2025 | Verplaatsen gasleiding door de Gasunie |
2026 | Start werkzaamheden:
|
Deze planning kan nog veranderen.