Nieuwsbericht

Havenwerkzaamheden Marken: ‘Sommige bewoners brachten ons zelfs koffie’

Gepubliceerd op: 7 januari 2025, 10.47 uur

De haven van Marken ligt er begin januari 2025 wat verlaten bij. Veel zeil- en motorboten die hier normaal gesproken overwinteren, hebben dit jaar ergens anders een ligplek gevonden. De reden: de haven ondergaat in 2025 een flinke upgrade, als onderdeel van de dijkversterking Marken.

Met 2 nieuwe steigers, herbestratingen en nog wat andere werkzaamheden een flinke klus. Maar over een paar maanden zit de 1e fase van het werk erop. Wie even rondkijkt, ziet dat er wel degelijk van alles gebeurt in de haven. Naast bewoners en de gebruikelijke toeristen lopen er mannen in oranje werkpakken rond.

Stratenmakers voorzien de Zuidelijke Havendam van nieuwe bestrating. In de week van 6 januari 2025 zijn ze weer gestart met de werkzaamheden in de haven. Voor de kerst al is de Rijksloopsteiger volledig vervangen. Ook is een groot deel van de Middelbregsteiger afgebroken. Alleen de palen staan nog in het water.

‘Bij die steiger hebben we de geplande fasering moeten wijzigen', zegt Jochem Doesburg, van De Boer & De Groot die het werk uitvoeren namens aannemerscombinatie Hof op Marken. ‘Het hout dat we besteld hadden, is niet op tijd geleverd. Maar we gaan de deadline gewoon halen hoor. Dan kunnen de lokale watersportverenigingen hun boten hier weer neerleggen.’

Eén-op-één vervangen

Het vervangen van de steigers heeft de meeste voeten in aarde. Hiervoor zijn 2 schepen ingezet: werkschip Gerard en kraanschip 'Dynamo'. Eerst werden de dekplaten en de steunbalken verwijderd. Onderdelen die nog in goede staat zijn, worden opgeslagen om te gebruiken op andere locaties.

Trekken en duwen

De nieuwe palen voor de Rijksloopsteiger arriveerden al in november 2024. Zo’n 90 oude palen zijn toen met een trilblok vanaf het kraanschip uit de grond getrokken. De nieuwe palen zijn er vervolgens met een trilblok weer in gebracht. 'De palen staan in het dijklichaam. Als we een paal verwijderen, zetten we er direct een terug.'

Doesburg: ‘Het heien ging soepel en de grond rondom de palen is vrij zacht. We konden beheerst werken. Zo bleef geluid- en trillingoverlast gelukkig beperkt.’ Toen de nieuwe palen eenmaal in de grond zaten, kon het opbouwen beginnen.

‘De uitdaging daarbij is om alle 90 palen op een rechte lijn te krijgen’, zegt Doesburg. ‘Hout is een natuurproduct en dus is niet 1 paal hetzelfde. Tijdens het zetten zie je dan ook eerst een kronkelende lijn. Zodra de kespen worden bevestigd (de balken waar de liggers voor de dekplaten op rusten, red.) trekken de jongens alle palen met een ketting strak. En dat is in dit geval uitstekend gelukt.’

Kopjes koffie

Vanaf een stalen vlot tussen werkschip en steiger bouwen de jongens in weer en wind de steigers weer op. Kespen schoren (korte houten draagbalken), liggers en wrijfhout worden handmatig aangebracht. De dekplaten worden vanaf het dek zelf op de liggers gespijkerd.

Doesburg: ‘Doordat we delen van de steigers prefabriceren voornamelijk vanaf het water werken, heeft de omgeving weinig last van ons. Alleen bij sommige werkzaamheden, zoals het positioneren van de palen, hanteren we zogeheten veiligheidscirkels. Op die momenten was de doorgang in de haven even versperd.'

'We hielden echter nauw contact met bewoners en met de uitbaters en ondernemers in de haven. Wanneer er een grote groep bezoekers kwam, gaf de eigenaar dat aan ons door. Op die momenten zorgden wij voor vrije doorgang, zodat hun handel niet werd verstoord.’ Ook van de bewoners kwamen weinig klachten. ‘Sommigen kwamen ons zelfs kopjes koffie brengen.’

Frisse haven

Wanneer de palen voor de Middelbregsteiger arriveren, wacht hen eenzelfde aanpak als die voor de Rijksloopsteiger. Daarna krijgt het Middeneiland een onderhoudsbeurt. Doesburg: ‘Op dat eiland, dat vroeger als scheepshelling diende, zijn wat verzakkingen. Die gaan we verhelpen. Ook vervangen we een aantal afmeerpalen aan de noordzijde van de haven vervangen.'

Verder wordt achter de Taanketel de beschoeiing in de teensloot vernieuwd. In het winterseizoen van 2025 staat er nog een herbestrating van de trappen en de rijbaan in de haven op het programma. Ook krijgen de trappen nieuwe leuningen en worden er nieuwe bankjes en nieuwe prullenbakken geplaatst.

Doesburg: ‘Zodra wij onze werkzaamheden hebben afgerond ziet alles er weer fris uit en kan deze haven er weer jaren tegenaan.’