Nieuwsbericht

Project ViA15: voorbereidingen in volle gang

Gepubliceerd op: 24 januari 2025, 11.26 uur

Lange tijd lag het project ViA15 zo goed als stil, omdat de Raad van State nog uitspraak moest doen over beroepen rond het onderwerp stikstof. Inmiddels is het tracébesluit onherroepelijk en mag het project doorgaan.

Wat moet er gebeuren voordat de eerste schop de grond in kan? Omgevingsmanager Jacqueline te Lindert vertelt hoe de voorbereidingen verlopen en geeft een kijkje achter de schermen. 

‘Er is nog veel werk te verzetten voordat de daadwerkelijke aanleg van de snelweg kan starten,’ vertelt Te Lindert. ‘Als eerste brengen we de projectteams van Rijkswaterstaat en van onze uitvoerende partner GelreGroen op sterkte. Dat kost tijd, maar ons gezamenlijke kantoor stroomt gelukkig snel vol.’

Logistieke operatie

Naast de organisatie van menskracht is er veel aandacht voor logistiek en planning. Te Lindert: ‘De afstemming met onze (onder)aannemers vraagt veel tijd. Het project ligt al 4 jaar stil en ondertussen is er veel veranderd in de bouwwereld. 

Zo blijkt dat er een aantal toeleveranciers niet meer bestaat. Een voorbeeld is de sluiting van de asfaltcentrale in Nijmegen in 2024. Nu moeten we opnieuw onderzoeken waar we het asfalt voor de weg vandaan halen en hoe dat in de planning past. Ook de contacten met de nutsbedrijven zijn weer opgestart bijvoorbeeld voor het aansluiten op het elektriciteitsnetwerk.’

Afstemming met ProRail

De nieuwe A15 kruist het spoor op verschillende plekken. ‘Daarom zijn we met ProRail in gesprek over tijdelijke spoorafsluitingen die noodzakelijk zijn om de weg aan te kunnen leggen’, legt Te Lindert uit. 

‘Vooral bij de Betuweroute is dit een lastige puzzel. Een aanvraag voor afsluiting moet 2 jaar vooraf ingediend worden. En we zijn niet de enige partij die werkzaamheden wil uitvoeren. Samen zoeken we naar de beschikbare periodes.’

Vergunningen opnieuw aanvragen

‘Tientallen vergunningen zijn al aangevraagd. Maar er zijn nog veel andere vergunningen nodig,’ zegt Te Lindert. 

‘Dat betekent veel overleg met gemeenten, provincies en waterschappen. Daarbij hebben we ook te maken met de recente invoering van de Omgevingswet. Alle nieuwe vergunningen, bijvoorbeeld voor de aanleg van viaducten, moeten getoetst worden aan de eisen van deze nieuwe wet. Meer informatie over vergunningen is te vinden op de projectpagina vergunningen

Rekening houden met veranderd klimaat

Ook de veranderende klimaatomstandigheden spelen een rol bij de doorstart van project ViA15. Te Lindert: ‘De laatste jaren hebben we te maken met extremere regenval met veel gevolgen voor onze wegen. Denk daarbij aan de watersnood in Limburg in 2021, de Prinses Margriettunnel in de A7 die door druk van het grondwater in 2022 omhooggekomen is en de afsluiting van de A2 door wateroverlast in 2023.' 

'Deze gebeurtenissen geven nieuwe inzichten. Daarom hebben we opnieuw onderzoek gedaan naar de gevolgen van het grondwater op de verdiepte ligging. Daaruit blijkt dat er een sterkere constructie van de damwanden nodig is om de druk van het grondwater te weerstaan. Het technische ontwerp moeten we daarop aanpassen. Als je straks over de weg rijdt, zal je het verschil met het eerste ontwerp echter niet zien.’

Sloop tankstation

‘We krijgen vaak vragen over de sloop van het voormalig tankstation langs de A12 tussen Duiven en Zevenaar,’ zegt Te Lindert. Dit maakt plaats voor het nieuwe knooppunt De Liemers, dat straks de A15 en de A12 met elkaar verbindt. 

Te Lindert: ‘Eerst voert de voormalige exploitant in maart of april 2025 saneringswerkzaamheden uit. Bij de sluiting van het tankstation is namelijk door de exploitant een kleine verontreiniging veroorzaakt. Daarna start Rijkswaterstaat de sloop. De parkeerplaats blijft te gebruiken tijdens deze werkzaamheden.’

Archeologisch onderzoek

De archeologische onderzoeken langs het tracé zijn de afgelopen jaren doorgegaan. Zo werd er in 2020 in het projectgebied nog het stoffelijk overschot gevonden van een vermiste Britse soldaat uit de Tweede Wereldoorlog. De Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht (BIDKL) heeft na uitvoerig onderzoek de soldaat geïdentificeerd. 

Te Lindert: ‘Het gaat om private Henry Moon die sinds 1944 vermist is tijdens Operatie Market Garden in Bemmel. Afgelopen september is hij 80 jaar na zijn verdwijning eervol begraven op de Airborne begraafplaats in Oosterbeek.’ 

In Bemmel is recentelijk een vindplaats uit de Tweede Wereldoorlog opgegraven. Daar zijn schuttersputten, munitiekisten, een radio, uitrustingstukken en zelfs verschillende wapens gevonden. Bijzonder is dat het gaat om zowel Brits, Duits als Amerikaans materieel. 

‘Hiermee zijn zo goed als alle archeologische onderzoeken afgerond,’ zegt Te Lindert. ‘Waarschijnlijk zijn er na de zomer nog een paar laatste werkzaamheden, waaronder de afronding van de opgraving bij Huis Rijswijk. Verder worden eerdere opgravingen nu uitgewerkt en gerapporteerd.’ Meer weten over de archeologische vondsten? Neem een kijkje op Archeologie in beeld.

Planning

Vooralsnog worden er geen werkzaamheden in het tracégebied uitgevoerd. Een uitzondering vormt het kleinschalig natuuronderhoud bij Groessen en Angeren. Te Lindert: ‘Het lijkt stil, maar achter de schermen werken we hard aan een succesvolle doorstart.’ 

Rijkswaterstaat verwacht in het voorjaar van 2025 meer duidelijkheid te kunnen geven over de vervolgplanning. ‘In elk geval gaan we als eerste van start met de verbreding van de bestaande A12. Hiermee komen we tegemoet aan de wens van de regio om snel mogelijk de filedruk aan te pakken.’