Nieuwsbericht

Onderzoek alternatieve route tijdens bouw Gerrit Krolbrug in volgende fase

Gepubliceerd op: 10 februari 2025, 15.13 uur

Rijkswaterstaat en gemeente Groningen zijn gestart met de volgende stap in het onderzoek naar een tijdelijke verbinding voor voetgangers en fietsers over de Busbaanbrug. De resultaten van het onderzoek worden in de zomer van 2025 verwacht.

Tijdens het onderzoek wordt onder andere bekeken of er hellingbanen geplaatst kunnen worden op de terreinen bij de Busbaanbrug. We doen ook onderzoek naar de veiligheid van fietsers en voetgangers gecombineerd met het verkeer dat normaal gesproken gebruikmaakt van de Busbaanbrug.

Onderzoek Busbaanbrug

Op de westelijke terreinen naast de Busbaanbrug doen we geotechnisch- en milieukundig onderzoek. Dit houdt onder andere in dat we beoordelen of de bodem sterk genoeg is om hellingbanen te kunnen dragen. Ook doen we archeologisch onderzoek om te achterhalen of er mogelijk waardevolle bodemlagen te vinden zijn en brengen we in kaart hoe aanwezige kabels en leidingen precies lopen. Daarnaast maken we een schets van het mogelijk verloop van de hellingbanen en de aansluiting daarvan op de Busbaanbrug, Antillenstraat en de Ulgersmaweg.

Om de veiligheid op de mogelijke omleidingsroute over de Busbaanbrug te kunnen garanderen wordt onderzocht hoe bussen, fietsers en voetgangers tegelijk van de brug gebruik kunnen maken. Er wordt ook gekeken naar de verkeersveiligheid op de aansluitingspunten van de hellingbanen bij de Antillenstraat en de Ulgersmaweg. We verwachten de volledige onderzoeksresultaten van de verschillende onderzoeken in de zomer van 2025 bekend te kunnen maken.

Bouw nieuwe Gerrit Krolbrug

Zodra de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug in 2026 van start gaat, kunnen de huidige fietsloopbruggen en de hellingbanen niet meer gebruikt worden als fiets- en voetgangersverbinding. De hellingbanen worden dan afgebroken zodat er ruimte komt voor de bouw van de nieuwe brug. Daarom onderzoeken we samen met de gemeente Groningen, ook op verzoek van bewonersorganisaties, of de Busbaanbrug geschikt is als alternatieve route voor fietsers, voetgangers en minder mobiele mensen.