Minister Madlener geeft startschot nieuwbouw Wilhelminakanaal Sluis II
In de ochtend van 10 maart 2025 bracht minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat een werkbezoek aan Tilburg. Samen met gedeputeerde Smeulders van provincie Noord-Brabant en wethouder Grashoff van gemeente Tilburg ondertekende hij de bestuursovereenkomst van het project Wilhelminakanaal Sluis II.

De ondertekening betekent het startschot voor de sloop en nieuwbouw van Sluis II, waarmee de volgende stap wordt gezet in de opwaardering van het Wilhelminakanaal voor grotere schepen, CEMT klasse IV.
Het project Wilhelminakanaal Sluis II wordt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met cofinanciering van provincie Noord-Brabant en gemeente Tilburg door Rijkswaterstaat uitgevoerd.
Betere bereikbaarheid in Brabant
Minister Madlener: ‘Tilburg en de regio zijn de laatste jaren uitgegroeid tot een logistieke hotspot in Nederland. Het is belangrijk dat Tilburg die logistieke kwaliteit kan vasthouden. Een goede bereikbaarheid over water en het spoor is daarvoor essentieel. Met deze ontwikkeling wordt de binnenvaart in staat gesteld om een concurrerend alternatief te bieden voor het wegvervoer op de A58.’
‘Met de herbouw van Sluis II zetten we een grote stap om Brabant beter bereikbaar te maken over het water,’ zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit). ‘Dat is duurzaam en het helpt ons enorm in de strijd tegen files. Want elke goederenstroom die over het water vervoerd wordt, hoeft niet over de weg. Met het ondertekenen van deze bestuursovereenkomst gaat een langgekoesterde wens in vervulling om dit onderdeel van de goederencorridor Zuidoost te versterken. Zo maken we meer mogelijk op de belangrijke route via Tilburg, Oosterhout en Moerdijk naar de haven van Rotterdam.’
Wethouder Rik Grashoff: ‘Samen met het Rijk, Rijkswaterstaat en de Provincie maken we goede vooruitgang in het realiseren van een goede ontsluiting van de bedrijventerreinen Vossenberg, Kraaiven en Loven over water en spoor. Dankzij jarenlange lobby en een constructieve samenwerking kunnen we nu uitkijken naar de opwaardering van het Wilhelminakanaal tot aan Kraaiven. Met de plannen voor de aanpassingen van het kanaal tot aan haven Loven wordt Tilburg op de toekomst voorbereid.’
Onderdeel van het werkbezoek was een toelichting op de projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van Tilburg als bovengemiddeld knooppunt op de goederenvervoercorridor naar Duitsland. Zo moeten er nog flinke investeringen worden gedaan om ook haven Loven bereikbaar te maken voor grotere schepen in het kanaaltraject tussen Kraaiven en Loven. Provincie, gemeente en het ministerie zijn in overleg om deze investeringen mogelijk te maken.
Verder heeft het bedrijf BTT het initiatief om in haven Loven een nieuwe trimodale overslaglocatie voor containers te realiseren, waar containers direct van trein op schip (en vrachtauto) kunnen worden overgeslagen. Dit maakt een toename van containervervoer over water naar Tilburg mogelijk.
Ook is er een toelichting gegeven over het Realisatiepact Tilburg, als onderdeel van het programma Goederenvervoercorridors. Het gaat om de plannen van Rijk en regio om, naast de revitalisering van de kanaalgebonden bedrijventerreinen, ook opgaven als de verduurzaming van transport en digitalisering verder vorm te geven. De versterking van multimodale knooppunten met een realisatiepact, zoals in Tilburg, is ook onderdeel van het regeerprogramma.
Planning herbouw Sluis II
Het projectteam Wilhelminakanaal Sluis II richt zich nu op de voorbereiding van de aanbesteding van het project. De start aanbesteding kan naar verwachting plaatsvinden in het 2e kwartaal van 2025. De verwachting is dat in het 1e kwartaal van 2026 de gunning aan een aannemer zal plaatsvinden. De voorlopige planning voor ingebruikname van het Wilhelminakanaal voor de CEMT klasse IV is op basis van de huidige inzichten voorzien in 2029.