(Beeldtitel: Asfalt recyclen met de asphalt recycling train. (ART). Fredy Sierra Fernandez:) LEVENDIGE MUZIEK FREDY SIERRA FERNANDEZ: Rijkswaterstaat is niet alleen bezig als wegbeheerder ervoor te zorgen dat iedereen van A naar B kan. We zijn bezig met het verduurzamen van de asfaltsector. Dat betekent niet alleen dat we moeten werken naar duurzame asfaltproductie, maar we werken ook naar duurzame wegverharding. Een voorbeeld van zo'n innovatie is de Asphalt Recycling Train. Deze machines zijn eigenlijk drie wagonnetjes: aan de voorkant het verwarmen van asfalt en ter plekke dus ook het asfalt loswoelen, en aan de achterkant komt er een wals. Dan heb je eigenlijk ter plekke volledig het asfalt hergebruikt. Zonder nieuwe stenen, dat is wel heel belangrijk, want die steentjes lagen er al. Op twee kanten heb je dus echt grote winst. Voor weggebruikers is het van belang dat je de weg kan gebruiken. Op termijn hopen wij, verwachten wij dat we de Asphalt Recycling Train, net zoals bij een maaitrein, kunnen toepassen in de dag, met een rijdende afzetting, waardoor de weg openblijft. Voor omwonenden is het belangrijk omdat je eigenlijk straks geen uitstoot hebt en een machine hebt, die geëlektrificeerd is en op waterstof draait. Dat is heel goed voor het klimaat en het voldoen aan de klimaatdoelstellingen die we met z'n allen hebben. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/onderhoudzuidholland. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER
Onderweg naar duurzamer wegonderhoud op de Asphalt Recycling Train
Van 17 tot 22 maart 2025 is het de Week van de circulaire economie. Pioniers, bedrijven en overheden laten zien hoe we minder grondstoffen kunnen gebruiken en minder afval veroorzaken.
Rijkswaterstaat zit samen met andere overheden en marktpartijen op de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART), onderweg naar veel minder vervuilend en duurzaam wegonderhoud. Waar staan we en waar willen we naartoe?
Maar eerst: Wat doet de ART?
De ART vernieuwt de oude deklaag van het asfalt. Hij slaat de deklaag van de weg los, verwarmt het oude asfalt, neemt het gesmolten asfalt op, woelt het los en mengt het. Daarna brengt hij de deklaag weer aan met het vernieuwde asfalt. Dan wordt het gewalst, zodat het wegdek mooi glad en egaal is.
Welke voordelen biedt de ART?
- Oud asfalt wordt ter plekke vernieuwd. Daardoor hoeven er geen vrachtwagens met oud en nieuw materiaal op en neer te rijden, wat zorgt voor minder CO2-uitstoot.
- Deze manier van wegdekonderhoud is vrijwel volledig circulair, al het materiaal wordt opnieuw gebruikt.
Bekijk de ART in actie
Waar staan we?
Fredy Sierra-Fernandez heeft de ontwikkeling van de ART onder zijn hoede. Sierra-Fernandez: ‘Met de ART kunnen we de weg dus veel duurzamer verharden. Op dit moment testen we 1 machine om te ervaren wat die ons oplevert.’
‘We willen bijvoorbeeld weten hoelang de deklaag die de ART heeft vernieuwd in de praktijk goed blijft functioneren. Dat doen we met testvakken, stukken weg waar we de ART inzetten. Sinds juni 2024 rijdt het verkeer over een testvak op een provinciale weg in Gelderland en sinds oktober bij de gemeente Heerlen.’
'In oktober heeft de ART op de A2 ook de deklaag van ZOAB vernieuwd. In Gelderland en Heerlen is de deklaag nog prima in conditie. De deklaag van het ZOAB op de A2 is nog bijna perfect. Als het geen proefvak was, zouden we er nog geen aandacht aan besteden. Maar we zijn de ART aan het testen, leren van wat we vinden en weer testen. En dat blijven we doen tot we 100% tevreden zijn.’
Waar willen we naartoe?
‘Willen we echt het verschil maken, dan hebben we meer machines nodig,’ zegt Sierra-Fernandez. ‘Maar dan hebben we ook meer zekerheid nodig over wat die oplevert. Een ART is namelijk niet goedkoop. In april en mei 2025 vernieuwt de ART de vaste deklaag van het asfalt op testvakken bij de gemeenten Almere en Oss. Hopelijk nog voor de zomer die van het ZOAB op de rijkswegen in onze regio’s West-Nederland Zuid en West-Nederland Noord.’
Sierra-Fernandez is optimistisch. Hij ziet medeoverheden proefvakken beschikbaar stellen om te testen en marktpartijen samenwerken om de machine in te zetten. ‘Als de resultaten zo positief blijven als ze nu zijn, wordt het aantrekkelijk voor de producent om meer machines te produceren. ‘En als we in 2030 3 of 4 machines hebben draaien, kunnen we al veel meer doen, dan ben ik heel gelukkig.’
Geïnteresseerd?
Hebt u interesse om mee te doen? Meld u zich dan aan op BouwCirculair.
Meer weten over duurzaamheid en circulaire economie?
Op onze pagina Leefomgeving kunt u vinden wat we nog meer doen op het gebied van duurzaamheid.
Wilt u meer weten over circulaire economie. Kijk dan op Week van de circulaire economie! Of lees meer over de ART in Asphalt recycling train eet oud asfalt op.