Procedure schade claimen
U heeft een schade aan uw motorvoertuig of een andere schade opgelopen die u wilt verhalen op Rijkswaterstaat. Hier kunt u de procedure nalezen voor het claimen van een schade.
Afhankelijk van de aard van de schade kiest u een schadeformulier. Houd rekening met voorwaarden waaraan een aansprakelijkstelling moet voldoen en welke reactietermijn wij hanteren.
Indienen aansprakelijkstelling
U kunt bij Rijkswaterstaat verschillende soorten schade claimen. Hiervoor hebben we specifieke formulieren.
Online schadeformulier
Heeft u een schade aan uw (Nederlandse) motorvoertuig, dan kunt u gebruik maken van het digitale schadeclaimformulier.
Offline schadeformulieren
Voor overige aansprakelijkstellingen downloadt u een van deze formulieren:
Stuur het ingevulde formulier in een voldoende gefrankeerde envelop naar:
Rijkswaterstaat Corporate Dienst
Afdeling BJV Schade
Postbus 2232
3500 GE Utrecht
Vereisten aansprakelijkstelling
Uw aansprakelijkstelling moet voldoen aan de volgende eisen:
- de schade is ontstaan op een snel- of autoweg of vaarweg
- u dient een volledig ingevuld en ondertekend schadeformulier weggebruiker of schadeformulier vaarweggebruiker in
- als u schade claimt, dient u de gestelde toedracht, de gestelde schade en het verband tussen de schade en de toedracht in voldoende mate aannemelijk te maken. Bewijsmiddelen zijn bijvoorbeeld een politierapport en een foto van de schade. Op de foto moet het kenteken van het voertuig goed zichtbaar zijn, zodat duidelijk is dat het om schade aan uw voertuig gaat. Verklaringen van getuigen kunnen u helpen aannemelijk te maken dat de schade is ontstaan op de (vaar)weg die u aangeeft. Stuur deze mee als bijlage met het schadeformulier.
Reactietermijn
Antwoord binnen 4 weken
Als u een claim heeft ingestuurd, doen we ons best u zo snel mogelijk te informeren over de afhandeling van uw claim, uiterlijk binnen 4 weken.
Status van uw claim
Heeft u een claim ingestuurd en wilt u weten hoe het met de afhandeling gaat? Normaal gesproken krijgt u binnen 4 weken na het insturen van uw claim antwoord.
Heeft u de claim langer dan 4 weken geleden ingediend? Neem danĀ contact met ons op.