(Beeldtitel: Renovatie beweegbaar deel Haringvlietbrug. 9 juni - 4 augustus 2023.) RUSTIGE MUZIEK (Versnelde beelden van de werkzaamheden. Beeldtekst: Verwijderen bedienhuis. Zaterdag 10 juni.) (De werkzaamheden gaan dag en nacht door. Beeldtekst: Uithijsen liggers kelderdak. Maandag 12 juni.) (Naast de brug liggen drie drijvende bokken. Beeldtekst: Oude brugklep uithijsen. Vrijdag 16 juni. De bokken tillen de klep behoedzaam op en voeren hem af.) DE RUSTIGE MUZIEK WORDT DRUKKER (Op een ponton ligt een tandbaan. Beeldtekst: Inhijsen nieuwe tandbaan. Zaterdag 17 juni. Een drijvende bok tilt de tandbaan van de ponton en laat hem voorzichtig op z'n plek in de basculekelder zakken. Onder in de metersdiepe kelder staan mensen met oranje veiligheidskleding aan.) DE DRUKKE MUZIEK ZWELT AAN EN SPEELT EEN TIJDJE VERDER DE DRUKKE MUZIEK WORDT WEER RUSTIGE MUZIEK (Beeldtekst: Laden brugklep werf Krimpen aan den IJssel. Woensdag 28 juni. De nieuwe brugklep wordt een ponton op gereden en vaart even later langs hoge gebouwen. Beeldtekst: Varen naar het Haringvliet. Vrijdag 30 juni. De ponton vaart door een brugopening van de Brug over de Noord en komt na een tijdje aan bij de Haringvlietbrug.) DE RUSTIGE MUZIEK VERANDERT OPNIEUW IN DRUKKE MUZIEK (Daar tillen de drie drijvende bokken de brugklep van de ponton. Beeldtekst: Inhijsen nieuwe brugklep. Maandag 3 juli. Gewicht brugklep 2 miljoen kilo. De bokken laten de klep heel voorzichtig op z'n plek zakken. Beeldtekst: 1,5 cm speling. De bokken en de klep vanuit de lucht. Mensen in oranje veiligheidskleding lopen langs het contragewicht.) DE DRUKKE MUZIEK MAAKT PLAATS VOOR OPGEWEKTE MUZIEK (Versnelde beelden van de werkzaamheden boven op de brug. Beeldtekst: Inhijsen nieuwe liggers kelderdak. Dinsdag 4 juli. Een hoge kraan laat de betonnen liggers op hun plek zakken.) (Beeldtekst: Vlechtwerk kelderdak. Een kraan op een ponton naast de brug helpt de hoge kraan met het aanbrengen van betonbewapening boven op de liggers.) DE OPGEWEKTE MUZIEK SPEELT VERDER TOT HET EIND VAN DE VIDEO (Beeldtekst: Betonstort kelderdak. Vrijdag 14 juli. Met een mixerpomp achter op een betonvrachtwagen wordt beton in het vlechtwerk gespoten.) (De Haringvlietbrug vanuit de lucht. De kranen en betonvrachtwagen zijn verdwenen.) (Beneden in de kelder werken mensen aan de tandbaan. Beeldtekst: Afstellen bewegingswerk. Uitlijning rondsels op honderdsten millimeters nauwkeurig. Speling tussen de tanden op tienden van millimeters.) (Een man tekent een moer af met een stift. Beeldtekst: Tandafdruk in breedte op enkele millimeters.) (De brugklep steekt de lucht in en is even later weer dicht. Erbovenop staan verschillende bouwvoertuigen. Beeldtekst: Asfalteren. Dinsdag 25 juli.) (Een machine stort asfalt, waarna er iemand overheen loopt met een trilplaat. Beetje bij beetje komt er over de hele brugklep een laag asfalt te liggen. Een wals drukt het asfalt aan.) (Machines en mensen in oranje veiligheidskleding zijn druk in de weer met het afronden van de werkzaamheden.) (Beeldtekst: Haringvlietbrug is open! Vrijdag 4 augustus. September 2023: nachtafsluitingen + weekendafsluiting voor testen technische installaties. Vanaf najaar 2023 is de Haringvlietbrug weer te bedienen voor de hoge scheepvaart.) (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/renovatieharingvlietbrug. Een productie van Rijkswaterstaat, met dank aan Combinatie Mobilis Croonwolter&dros, Hollandia Infra, Machinefabriek Rusthoven. Copyright 2023.)
Haringvlietbrug (A29)
De Haringvlietbrug kruist het Haringvliet en is gelegen in de snelweg A29 tussen de Hoeksche Waard en het Hellegatsplein. De brug zorgt voor de verbinding van de Hoeksche Waard met Goeree Overflakkee en met Noord-Brabant.
Specificaties
De Haringvlietbrug is een ongeveer 1000 m lange vaste brug met een beweegbaar deel, een basculebrug. Op de brug ligt de snelweg met daarnaast een parallelbaan voor langzaam verkeer. De Haringvlietbrug is opengesteld in 1964 en was toen de langste verkeersbrug in Europa.
De brug is gebouwd door de NV Brugverbinding Goeree en Overflakkee en Hoekse Waard. Deze NV is opgericht door verschillende gemeentes in de regio. Tot in 1971 werd door de NV tol geheven om de brug af te betalen. In 1973 is de brug voor beheer en onderhoud overgedragen aan Rijkswaterstaat.
In 2023 is het beweegbare deel van de brug gerenoveerd en werden de klep, het bewegingswerk en technische systemen voor de bediening, bewaking en besturing vernieuwd. De bediening van de brug verhuisde naar de locatie bij de Volkeraksluizen.
Vandaag de dag maken op een werkdag ongeveer 66.000 voertuigen gebruik van de brug. Op het Haringvliet kan scheepvaart tot 13 m onder het vaste deel van de brug door. Voor hogere schepen, met name pleziervaartuigen, wordt de brug geopend.
De Haringvlietbrug in meters
- Lengte brug: 1222 m
- Beweegbare deel: 35 m
- Doorvaarhoogte vaste deel: ongeveer 13 m
Zo vernieuwden we de Haringvlietbrug
In 2023 vervingen we de brugklep en het bewegingswerk van de Haringvlietbrug. Een immense klus, waar vele honderden vakmensen samen bergen werk hebben verzet. In deze video ziet u een samenvatting van de werkzaamheden die verricht zijn.
Actuele verkeersinformatie
Kijk voor actuele verkeersinformatie op de website Rijkswaterstaat Verkeersinformatie. Bekijk hier ook de geplande werkzaamheden op de A29.