Baggeren vaarwegen Zuid-Nederland

Waarom

  • De waterbodem in vaarwegen in Zuid-Nederland stijgt elk jaar 1 tot 5 cm door ophopend zand, slib en klei, ook wel sediment genoemd.
  • Door te baggeren (verwijderen van het opgebouwde sediment), blijven onze vaarwegen en havens bereikbaar en veilig voor schepen.
  • Het opgebaggerde materiaal wordt waar mogelijk hergebruikt in de natuur of de bouw.

Hoe

peilen waterbodem, baggeren vaarwegen, afvoeren slib en zand

Animatie baggeren in vaarwegen Zuid-Nederland

VOICE-OVER: Nederland is een belangrijk transportland, en een groot deel van dat transport gaat over ons water. Ons land heeft dan ook maar liefst zo'n 7.000 kilometer aan vaarwegen. (Een animatie.) Willen schepen kunnen blijven varen, dan moet het water in onze havens, rivieren en kanalen diep genoeg blijven, en dat gaat niet vanzelf. De stroming neemt namelijk vaak materialen mee. Denk aan zand, slib of klei. Ook oevers brokkelen soms af, waardoor grond in het water terechtkomt. Deze materialen noemen we sediment, en zakken na verloop van tijd naar de bodem. Elk jaar hoopt dit sediment zich op, van één tot meerdere centimeters hoog. Zo wordt de vaarweg steeds ondieper en hebben schepen minder ruimte om te varen. Bovendien heeft de rivier dan minder ruimte voor het water. Om deze schepen en het water meer ruimte te geven, verwijderen we het sediment. Dit noemen we baggeren. Hiervoor hebben we meerdere technieken. Zo kunnen we mechanisch baggeren door materiaal weg te scheppen. Of hydraulisch baggeren door het materiaal weg te zuigen zoals een stofzuiger. En soms gebruiken we beide technieken. Dan scheppen we eerst het materiaal los en zuigen we het daarna op. Baggeren is een klus die zorgvuldig moet gebeuren. Zo checken we vooraf of er geen oude auto's of bommen uit de Tweede Wereldoorlog op de bodem liggen. Daarnaast houden we rekening met de natuur eromheen. Zodra het sediment van de bodem is, neemt het baggerschip of een ander schip het sediment mee. Dit hergebruiken we zo veel mogelijk. Denk aan de kustversterking of wegenbouw. Of het opvullen van rivieren die juist te diep zijn geworden. Materiaal dat te vervuild is, brengen we naar een speciale opslagplaats. Zo komt het niet terug het milieu in. Wanneer het baggeren helemaal klaar is, zijn de vaarwegen weer diep genoeg voor schepen. Zo houden we Nederland veilig en bereikbaar voor al het vaarverkeer over ons water. Meer informatie? Ga naar rijkswaterstaat.nl. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.)

Heb ik last van de werkzaamheden?

Baggeren zorgt voor hinder voor het vaarwegverkeer. Er kan bijvoorbeeld een breedte- of snelheidsbeperking gelden. Hierover berichten wij het vaarverkeer door middel van een BAS-bericht.

Omwonenden kunnen geluidoverlast ervaren van de werkzaamheden. We doen er alles aan dit tot een minimum beperken. We informeren omwonenden op tijd over aankomende werkzaamheden.

Wanneer

Klaar: eind 2025
Juni 2024 - december 2024
  • Maas (Sluis Sambeek en Sluis Belfeld)
Juli 2024 - januari 2025
  • Maas-Waal kanaal (Heumen)
Augustus 2024 - december 2024
  • Kanaal Wessem-Nederweert (Wessem)

Deze planning is niet volledig en kan nog veranderen.

Bekijk de hele planning

Onderliggende pagina