(Beeldtitel: Renovatie Krammersluizencomplex. Een vrouw:) VROUWENSTEM: We staan hier bij het Krammersluizencomplex, al sinds 1987 een belangrijk en gigantisch complex, waar scheepvaart, verkeer en natuur samenkomen. 66.000 schepen varen hier jaarlijks doorheen. En na ruim 35 jaar trouwe dienst is het tijd voor een upgrade. LEVENDIGE MUZIEK (Beeldtekst: 2 recreatievaart-sluizen, 75 x 9 m. 2 beroepsvaart-sluizen, 280 x 24 m.) In 2025 starten we met deze monsterklus. We maken het Krammersluizencomplex visvriendelijker en renoveren en moderniseren bijna alles. Van de basculebrug tot aan de vier sluizen en van de grote gemalen tot aan kilometers bekabeling. (De klep van de basculebrug zakt naar beneden. De vrouw stapt een gebouw binnen.) DRUKKE MUZIEK En zelfs dat is niet alles... Zo kunnen we de sluizen, naast hier op locatie, straks ook op afstand bedienen vanaf een hypermoderne en centrale besturingslocatie op Neeltje Jans. Daar overzien we de hele vaarweg waardoor we schepen ver van tevoren zien aankomen en we een blauwe golf creëren. (Verkeer rijdt over de brug. De vrouw loopt bij het water.) DE DRUKKE MUZIEK SPEELT VERDER Ook aan vissen is gedacht. Grote sluizen, zoals deze, maken het lastig voor trekvissen. Die zwemmen het liefst jaarlijks heen en weer tussen zoet en zout water. Maar met zo'n grote, betonnen muur ertussen kan dat niet. Daarom voorzien we het sluizencomplex van een nieuw doorlaatmiddel en zo kunnen vissen zwemmen van zout naar zoet water, en andersom. En daarmee kunnen we ook nog overtollig water afvoeren vanuit het Volkerak-Zoommeer. (Aan de ene kant van het complex staat 'zoet' en aan de andere kant 'zout'.) STEVIGE MUZIEK Dit water is zoet, en dat water is zout. Zoet water willen we zoet houden. Dat is belangrijk, onder meer voor landbouw- en drinkwater. Nu doen we dit als volgt: wanneer er zout water met een schip mee de sluizen instroomt, voegen we zoet water toe. Het zwaardere zoute water zakt dan naar de sluisbodem en stroomt in een van deze speciale bekkens. (Ze gaat ergens naar binnen.) Het teveel aan zout water pompen we via deze enorme buizen terug de Oosterschelde in. Dat kost veel tijd en heel veel energie. (De vrouw komt weer naar buiten.) Met een vernieuwde versie van een oud trucje doen we dat straks beter en sneller. Met het bellenscherm. Door bellen van de bodem naar de oppervlakte van het water te sturen, ontstaat er een gordijn van bellen dat de uitwisseling tussen zoet en zout water voorkomt. Een slimme en energievriendelijke oplossing. (Met haar veiligheidshelm op loopt ze over een van de sluisdeuren.) OPGEWEKTE MUZIEK Je ziet het, we hebben het hier over een mega-renovatie, en het resultaat mag er zijn. Zo versnellen we de schuttijden met maar liefst 33 procent en het energieverbruik neemt ook af met 35 procent. (Binnenvaartschepen liggen te wachten tot een sluisdeur openschuift.) DE OPGEWEKTE MUZIEK SPEELT VERDER Zo'n grote renovatie zorgt helaas voor hinder, dat kunnen we niet volledig voorkomen. Wel proberen we het te beperken door bijvoorbeeld buiten het recreatieseizoen te werken en altijd één sluis operationeel te houden. (Het sluizencomplex vanuit de lucht.) Na deze upgrade is het Krammersluizencomplex sneller, duurzamer en efficiënter dan ooit, met ruimte voor scheepvaart en natuur. Een prestatie van formaat! (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/renovatie-krammersluizen. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) DE OPGEWEKTE MUZIEK SPEELT VERDER EN STOPT DAN
Renovatie Krammersluizencomplex
Waarom
- Na ruim 35 jaar trouwe dienst zijn verschillende onderdelen op en om de Krammersluizen toe aan vervanging of vernieuwing.
- We maken het Krammersluizencomplex energiezuiniger en realiseren een energiebesparing van 35%.
- Met een bellenscherm in de duwvaartsluizen maken we de zoet-zoutscheiding efficiënter en zorgen we ervoor dat schippers de sluizen 33% sneller kunnen passeren.
Hoe
renoveren van installaties, complex op afstand bedienbaar maken, onderhoud aan de basculebrug
toevoegen van een doorlaatmiddel voor spuien en vismigratie, vervangen van de zoet-zoutscheiding op de duwvaartsluizen door een systeem met bellenschermen
Heb ik last van de werkzaamheden?
De werkzaamheden zijn nog niet begonnen. Er is momenteel geen overlast voor weg- of vaarwegverkeer.
Wanneer de werkzaamheden beginnen, kan de scheepvaart tijdens de werkzaamheden hinder ervaren omdat we zowel de duwvaartsluizen als de jachtensluizen renoveren. Dit geldt voor de beroeps- en recreatievaart.
We beperken de hinder waar mogelijk, onder andere door altijd 1 sluis voor de beroepsvaart en de recreatievaart beschikbaar te houden en door de jachtensluizen buiten het recreatieseizoen te renoveren. U vindt meer informatie op de pagina Hinder en maatregelen.
Op de pagina Planning en aanpak is de planning te vinden, en aanstaande hinder. Op de website vaarweginformatie is een overzicht te vinden van geplande en onvoorziene stremmingen.
Wanneer
2025 | Ontwerpfase: onder andere het ontwerpen van de roldeur voor de duwvaartsluizen, de luchtfabriek voor het bellenscherm en het ontwerp van het spui- en vismigratiemiddel |
---|---|
2026 |
|
2027 |
|
Deze planning is niet volledig en kan nog veranderen.
Waarom renoveren we de Krammersluizen en wat gaat er gebeuren?
In deze video nemen we de kijker mee naar het Krammersluizencomplex. We vertellen over de oorsprong van de Krammersluizen en het belang ervan.
Ook leggen we uit wat het belang is van de renovatie, wat er allemaal gaat gebeuren en welke hindermaatregelen getroffen worden.
Bekijk ons digitale magazine
Alles bij elkaar vormen de Krammersluizen de grootste betonconstructie die Rijkswaterstaat ooit liet bouwen. In ons digitale magazine leest u meer over dit grote sluizencomplex en de renovatie waarmee we in 2025 gaan beginnen.
Lees het digitale magazineBlijf op de hoogte: nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland
De komende jaren renoveren en vervangen we in Zeeland 7 sluizen, 5 beweegbare bruggen, 5 vaste bruggen, 2 tunnels en diverse wegen en waterwerken. In onze nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland ontvangt u informatie over de voortgang van de renovaties, afsluitingen, en maatregelen die we nemen om de hinder te beperken.