Planning en aanpak

We verbreden en verdiepen het Julianakanaal. Hiervoor leggen we een gedeelte van het Julianakanaal droog. Op deze pagina leest u meer over de planning en aanpak.

Wanneer

Klaar: voorjaar 2025
12 augustus 2024
  • Start stremming scheepvaart
  • Start werkzaamheden aan bodem en oevers
Augustus 2024
  • Start bouw transportbrug Obbicht
  • Start afdamming nabij Berg aan Maas
September 2024

Start leeg laten lopen kanaal

April 2025

 Openstelling scheepvaart

Zomer 2025

Aanleg inspectiepaden, herinrichting Oostelijke Kanaalweg en afvoer stenen gebruikt in dam

Deze planning kan nog veranderen.

Waarom leggen we het kanaal droog?

Het Julianakanaal is onderdeel van de Maasroute, een belangrijke scheepvaartroute naar havens in België, Duitsland en Nederland. De werkzaamheden hebben als doel deze route ook bevaarbaar te maken voor schepen tot 190 m lang, 11,4 m breed en maximaal 3.5 m diep.

Om het Julianakanaal te verbreden en te verdiepen, leggen we het kanaal tussen Brug Berg en Sluis Born eerst droog. Een bijzonder project, want deze aanpak komt niet vaak voor. We kiezen voor drooglegging, omdat een eerdere poging om met een bouwkuip te werken mislukte. Nu werken we, vanwege de veiligheid, met een helemaal ‘drooggezet’ kanaal. De wegen rondom het kanaal blijven tijdens de werkzaamheden beschikbaar. De oevers en inspectiepaden worden, vanwege de veiligheid, wel afgesloten.

Wat gaan we doen?

Eerst bouwen we een dam aan de zuidkant van het kanaal, bij Brug Berg. Daarna voeren we het water gecontroleerd af via Sluis Born. Dit doen we geleidelijk, zodat er geen risico op wateroverlast is voor de omgeving en de bruggen en kades geen schade oplopen. 

We vangen de vissen in dit gedeelte van het kanaal en verplaatsen ze stroomafwaarts. Ondertussen leggen we bij het kanaal een transportweg en transportbrug aan, om het afgegraven materiaal weg te voeren. Door de transportbrug over de Obbichterweg te bouwen, blijft de Obbichterweg tijdens de werkzaamheden beschikbaar voor verkeer.

Voor het graven begint, verwijderen we de bouwkuip die is achtergebleven na de werkzaamheden in 2023. Zodra deze weg is, graven we met meer dan 120 gravers en dumpers een breder en dieper Julianakanaal.

Afronding en toekomstbeeld

Na de werkzaamheden brengen we een nieuwe kanaalbodem aan. Eerst met bentonietmatten, vervolgens nog met een grindlaag en een laag breukstenen. Daarna vullen we het drooggezette gedeelte gefaseerd en gecontroleerd weer met water.

Het Julianakanaal verbreden en verdiepen #HOEDAN?!

(Bart Kuijpers, Rijkswaterstaatreporter:) BART KUIJPERS: Ik loop hier op de bodem van het Julianakanaal. Normaal gesproken staat het hier 5 meter onder water. Het Julianakanaal verbreden en verdiepen, maar hoe dan?! (In grote, kleurrijke drukletters verschijnt: #Hoedan?! Bart loopt over een dijk.) EEN STEVIGE JINGLE GAAT OVER IN DRUKKE MUZIEK Het Julianakanaal is onderdeel van de Maasroute. Dat is een belangrijke vaarroute die van en naar havens in België, Duitsland en Nederland loopt. (Hij daalt een trap af.) Jaarlijks varen hier ongeveer 25.000 schepen doorheen. Van kleintjes tot heel grote. Zo groot dat we het kanaal verbreden en verdiepen. Iemand die ons daar alles over kan vertellen, is omgevingsmanager Jacques Timmermans. Hé Jacques, vertel, waarom is dit werk zo belangrijk? (Jacques Timmermans, omgevingsmanager Rijkswaterstaat:) JACQUES TIMMERMANS: We verruimen het Julianakanaal. Schepen worden groter en zwaarder. Daarom maken we het kanaal breder, 15 tot 20 meter, en op sommige stukken 1 meter dieper. Als we straks klaar zijn met de verruimingswerkzaamheden, kunnen hier klasse Vb-schepen door varen. Dat zijn schepen van 190 meter lang, 11,4 meter breed en een maximale diepgang van 3,5 meter. (Een graafmachine rijdt op rupswielen door een laag water.) BART: We verruimen het Julianakanaal over 4 kilometer. Er wordt maar liefst 1.400.000 ton grond afgegraven en daarvoor legden we het kanaal droog. En dat ging zo. Eerst bouwden we een tijdelijke dam, hier in Berg aan de Maas. Daarvoor gebruikten we meer dan 13.000 ton aan materiaal. Daarna lieten we hier het water wegstromen, via sluis Born. Dat deden we geleidelijk, zodat er geen schade zou ontstaan aan de kades en bruggen achter de sluis. Want 1.883.125.000 liter water... Dat is niet niks. (Mannen zijn aan het vissen.) Ondertussen vingen we de vissen, die we op een andere plek in het Julianakanaal weer hebben uitgezet. (Het drooggelegde kanaal staat vol bouwvoertuigen.) En dan... sta je in een drooggelegd kanaal. In totaal werken hier nu zo'n 200 mensen in kiepwagens, kranen, bulldozers en shovels aan het verbreden en het verdiepen van het kanaal. Er is zelfs een speciale werkweg aangelegd, van 4,5 kilometer lang en 9 meter breed, die de drassige kanaalgrond verhardt. Zo kunnen vrachtwagens zand afvoeren en materiaal aanvoeren zonder dat ze elkaar in de weg rijden. Het is natuurlijk heel indrukwekkend, zo'n drooggelegd kanaal, maar kan dat niet makkelijker? Want al die schepen moeten omvaren tijdens de afsluiting. Dat is heel vervelend voor de scheepvaart. We hebben het op andere manieren geprobeerd: achter damwanden en in het natte, zodat we toch de scheepvaart konden laten doorvaren. Maar helaas is het bij de laatste damwand misgegaan, is er water in gekomen. Nu hebben we dus besloten, voor de veiligheid, dat we het kanaal volledig droogzetten. (Graafmachines graven grond weg op de bodem.) BART: Als het verbreden en het verdiepen helemaal klaar is, dan vertrekken de graafmachines weer. Dan ligt er een nieuwe kanaalbodem. We vullen het kanaal gecontroleerd met water, verwijderen de tijdelijke dam, ruimen de werkweg en de depots op en daarmee is het kanaal klaar voor de toekomst. En wij zijn ook klaar. Dit was 'm weer voor deze keer, tot de volgende aflevering van 'Hoe dan?!'. Later! (In grote, kleurrijke drukletters verschijnt: #Hoedan?! Het beeld wordt geel met wit. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) DE STEVIGE JINGLE EBT WEG

Het gevolg: Een Julianakanaal dat bevaarbaar is door schepen tot 190 m lang, 11,4 m breed en maximaal 3.5 m diep. Een belangrijke upgrade voor de Maasroute en de bereikbaarheid van Limburg over water.