Planning en aanpak
We verbreden en verdiepen het Julianakanaal. Hiervoor leggen we een gedeelte van het Julianakanaal droog. Op deze pagina leest u meer over de planning en aanpak.
Wanneer
12 augustus 2024 |
|
---|---|
Augustus 2024 |
|
September 2024 | Start leeg laten lopen kanaal |
April 2025 | Verwachte moment openstelling scheepvaart |
Zomer 2025 | Jaagpaden, herinrichting Oostelijke Kanaalweg en afvoer stenen gebruikt in dam |
Deze planning kan nog veranderen.
Waarom leggen we het kanaal droog?
Het Julianakanaal is onderdeel van de Maasroute, een belangrijke scheepvaartroute naar havens in België, Duitsland en Nederland. De werkzaamheden hebben als doel deze route ook bevaarbaar te maken voor schepen tot 190 m lang, 11,4 m breed en maximaal 3.5 m diep.
Om het Julianakanaal te verbreden en te verdiepen, leggen we het kanaal tussen Brug Berg en Sluis Born eerst droog. Een bijzonder project, want deze aanpak komt niet vaak voor. We kiezen voor drooglegging, omdat een eerdere poging om met een bouwkuip te werken mislukte. Nu werken we, vanwege de veiligheid, met een helemaal ‘drooggezet’ kanaal. De wegen rondom het kanaal blijven tijdens de werkzaamheden beschikbaar. De oevers en jaagpaden worden, vanwege de veiligheid, wel afgesloten.
Wat gaan we doen?
Eerst bouwen we een dam aan de zuidkant van het kanaal, bij Brug Berg. Daarna voeren we het water gecontroleerd af via Sluis Born. Dit doen we geleidelijk, zodat er geen risico op wateroverlast is voor de omgeving en de bruggen en kades geen schade oplopen.
We vangen de vissen in dit gedeelte van het kanaal en verplaatsen ze stroomafwaarts. Ondertussen leggen we bij het kanaal een transportweg en transportbrug aan, om het afgegraven materiaal weg te voeren. Door de transportbrug over de Obbichterweg te bouwen, blijft de Obbichterweg tijdens de werkzaamheden beschikbaar voor verkeer.
Voor het graven begint, verwijderen we de bouwkuip die is achtergebleven na de werkzaamheden in 2023. Zodra deze weg is, graven we met meer dan 120 gravers en dumpers een breder en dieper Julianakanaal.
Afronding en toekomstbeeld
Na de werkzaamheden brengen we een nieuwe kanaalbodem aan. Eerst met bentonietmatten, vervolgens nog met een grindlaag en een laag breukstenen. Daarna vullen we het drooggezette gedeelte gefaseerd en gecontroleerd weer met water.
Het gevolg: Een Julianakanaal dat bevaarbaar is door schepen tot 190 m lang, 11,4 m breed en maximaal 3.5 m diep. Een belangrijke upgrade voor de Maasroute en de bereikbaarheid van Limburg over water.