Intensiteiten VGS op de weg en de vaarweg

Rijkswaterstaat maakt onder meer externe veiligheidrisicoanalyses voor (vaar)wegen.

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) verzamelen we voor de monitoring van het basisnet, de jaarintensiteit van het vervoer van gevaarlijke stoffen (VGS) in. Deze intensiteit wordt op basis van tellingen bepaald.

Hierbij zorgen we ervoor dat altijd de meest recente jaarintensiteiten van alle wegen op de huidige pagina GEVI, UN en stofcategorie vindbaar zijn. Binnenkort wordt hier data van vaarwegen aan toegevoegd.

Gemeenten en provincies vragen we om beschikbare jaarintensiteiten van niet hoofdwegen die hier nog niet zijn opgenomen, aan te leveren via het contactformulier Risico's van het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Telmethodiek wegen

Hoe we de wegtellingen van VGS uitvoeren, staat uitgelegd in de telmethodiek versie 1-2. Sinds 2013 voeren we de tellingen voor de monitoring van het basisnet, in opdracht van het ministerie IenW, jaarlijks op 20% van de basisnetwegen uit. Hierdoor worden alle basisnetwegen eens per 5 jaar geteld en voldoet het ministerie aan zijn wettelijke monitoringsplicht.

Het ministerie maakt op basis van de metingen monitoringsrapportages die zij aan de Tweede Kamer aanbiedt. Wanneer zij dit heeft gedaan plaatsen wij de rapportages op de website van Iplo. En de data van de tellingen op onze website.

Gebruik prognoses en jaarintensiteiten in studies

Tot het inwerking treden van de Omgevingswet stonden vervoersaantallen voor het gebruik in studies van basisnetwegen in de Regeling basisnet. Voor niet basisnet wegen moest gebruik worden gemaakt van de meest recente inzichten omtrent hoeveelheden.

Met het inwerking treden van de Omgevingswet is er geen verplichting meer om het groepsrisico te berekenen. Vervoeraantallen staan om deze reden niet meer in de Regeling basisnet. Bij studies aan basisnetwegen en basisnet vaarwegen zal gebruik worden gemaakt van de meest recente prognoses van het vervoer van gevaarlijke stoffen.

De meest recente prognose is in 2024 gereed gekomen. Deze geven de verwachtingen voor het zichtjaar 2033. In deze prognose staan meerdere scenario’s vermeld. Welk scenario gebruikt moet worden kan middels het contactformulier onderaan deze pagina worden nagevraagd. In de Regeling basisnet is bepaald dat iedere 5 jaar een nieuwe prognose voor basisnet wegen wordt gemaakt. Voor basisnet vaarwegen geldt een termijn van 10 jaar.

Bij landelijke projectbesluiten voor niet-basisnetroutes worden in studies inschattingen gemaakt van de omvang van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Hiervoor worden tevens de meest recente beschikbare gegevens of prognoses gebruikt.

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat inventariseert Rijkswaterstaat jaarlijks de werkelijke jaarintensiteit op 20% van de basisnet wegvakken en 100% van de basisnet vaarwegen.

Rijkswaterstaat voert geen inventarisatie uit van de intensiteiten van het transport van gevaarlijke stoffen op niet-basisnet (vaar)wegen.

Wel publiceren we de inventarisaties die door anderen op de overige wegen worden uitgevoerd. Zodat dit de centrale locatie is om jaarintensiteiten van het vervoer van gevaarlijke stoffen op Nederlandse wegen te vinden.

Jaarintensiteiten van meer dan 5 jaar oud kunnen alleen worden gebruikt met een onderbouwing waarom de data nog bruikbaar is.

Jaarintensiteiten van meer dan 10 jaar oud publiceren we niet meer, omdat die data zo verouderd is dat ze niet meer gebruikt kunnen worden.

Tellingen nieuwe wegen

Voor nieuwe wegen kunnen we nog geen tellingen uitvoeren. Dus zal men een inschatting van de jaarintensiteit moeten maken op basis van dichtbijgelegen wegen. Voor basisnetwegen wordt deze inschatting gemaakt op basis van de vervoersaantallen uit het basisnet.

Voor de overige routes moet zo'n inschatting op basis van de werkelijke jaarintensiteiten gemaakt worden.

In het bestand Toedelingen zijn al opgestelde inschattingen van Rijkswaterstaat gebundeld. Zodra de weg is opgenomen in het basisnet mag u geen gebruik meer maken van de inschatting en zal deze uit het Toedelingen-bestand worden verwijderd. Vanaf dan moet u gebruik maken van de vervoersaantallen uit het basisnet.

Jaarintensiteiten en basisnet weg en water

De meest recente intensiteiten van het transport van gevaarlijke stoffen over basisnet weg en water kunt u vinden op het publicatie platform van Rijkswaterstaat. De directe link naar deze pagina is: Meest recente werkelijke intensiteiten van het transport van gevaarlijke stoffen (2024).

Om de ligging van de wegvakken te bepalen kunt u gebruik maken van deze Google Earth-bestanden. De wegvakken staan ook vermeld op de website Atlas Leefomgeving.

Meer informatie over de stofcategorieën/GEVI-UN-combinaties die tijdens de telling geregistreerd worden en de Excel-files met resultaten van de meest recente telling per wegvak, vindt u op de pagina GEVI, UN en stofcategorie.

Meer informatie gevaarlijke stoffen

Wilt u meer weten over externe veiligheid en vervoer van gevaarlijke stoffen? Vul het contactformulier Risico’s van het vervoer van gevaarlijke stoffen in.