*Deze video duurt 3 minuten en 52 seconden* *Bouwwerkzaamheden nieuwe snelweg* Beeldtekst: A16 Rotterdam Stefan van der Voorn, contractmanager A16 Rijkswaterstaat Klimaatneutraal en circulair werken. Dat is de doelstelling voor 2030 van Rijkswaterstaat. Vorige keer nam ik jullie mee naar de energieneutrale tunnel bij de A16 Rotterdam. Deze keer laat ik jullie zien hoe wij toewerken naar een emissieloze bouwplaats in 2030. *Stefan zwaait naar Sjoerd Gijezen die aan komt rijden in een elektrisch busje* Beeldtekst: Samen op weg naar een duurzame toekomst *Stefan* Hé Sjoerd. *Sjoerd* Hé. *Stefan* Alles goed? *Sjoerd* Zeker wel. *Stefan* Mooi. *Sjoerd* Stap in. *Stefan stapt in het busje bij Sjoerd en ze rijden weg* *Stefan* -Waar zijn we nu naar onderweg? *Sjoerd* We gaan nu kijken naar de mobiele graafmachine. *Stefan en Sjoerd lopen richting de mobiele graafmachine* Sjoerd Gijezen, MVO manager De Groene Boog *Sjoerd* Deze machine is eigenlijk de eerste machine die tot wel tien uur operationeel is. En dat hebben we gewoon nog niet eerder gezien, dat ondanks de zware werkzaamheden die worden verricht dat ie toch een hele dag operationeel kan zijn. En het laden van die accu's, dat doen we op een speciaal laadplein. *Stefan* En is dat speciaal voor deze graafmachine of doen we daar meer? *Sjoerd* Nee, het laadplein is echt ingericht voor minimaal vijf tot zes machines. We krijgen in totaal zo’n twintig machines hier, en daarvoor hebben wij twee laadpleinen en diverse laadstations op de rest van het werk ingericht. *Stefan en Sjoerd rijden met het busje naar het laadplein* *Sjoerd* Wij hebben zoveel elektrisch materieel dat we ook gekeken hebben naar hoe kunnen we dat nou op een solide manier opladen. Dit is een laadstation waar aan twee kanten een 44 kilowatt wisselstroomaansluiting op zit. Bedoeld om de machines van vanuit de nacht of in de nacht op te laden tot de volgende ochtend. We hebben vanuit de netwerkbeheerder een verzwaarde stroomaansluiting aangevraagd, want het zijn niet zomaar een paar autootjes die we gaan opladen. Het zijn echt zware machines met veel capaciteit. Daarvoor hebben we dus een kabel hierheen laten komen. Dit is de verdeelkast die de stroom verder verdeelt richting die laadstations. *Stefan* En zijn er dan nog verder uitdagingen die we hebben? *Sjoerd* Ja zeker, die hebben wij. Niet alle machines zijn eenvoudig naar een laadplein toe te krijgen. Omdat het ofwel heel veel energie kost ofwel lang duurt. En dat zijn de rupsmachines. En daarvoor hebben wij een mobiele batterij die we naar die machine toe brengen. *Stefan en Sjoerd rijden met het busje naar de mobiele batterij en lopen het laatste stukje* *Sjoerd* Hier hebben wij de mobiele batterij staan. Nou die is eigenlijk om deze machine op te laden. *Stefan* En deze batterij laden jullie elke nacht op? *Sjoerd* Ja, die moet dus dagelijks naar een laadplein getransporteerd worden. En vervolgens kan die in de nacht opladen en kan die de volgende dag naar de machine toe gebracht worden zodat de machine weer vol geladen kan worden. *Stefan* Met al deze maatregelen zijn we nu emissieloos? *Sjoerd* Nee, op een project als dit is het gewoon nu niet realistisch om alle machines al emissieloos of elektrisch te hebben. Voor de overige machines op dit werk, want het is zo’n groot werk hebben wij de HVO-brandstof die verregaande CO2-reductie bewerkstelligt. Beeldtekst: HVO = Hydrotreated Vegetable Oil. Gemaakt van plantaardige oliën en restafval van dierlijke vetten. *Stefan en Sjoerd rijden weg met het busje* *Sjoerd* Hier staan we naast een IBC waar HVO ingaat. Beeldtekst: IBC = Intermediate Bulk Container *Sjoerd* HVO is een brandstof die tot 89% CO2 reduceert. Dus naast ons emissieloos materieel passen we ook grootschalig HVO toe. En hebben we tot dit moment nu zo'n 5 miljoen liter aan HVO al verbruikt. Dus een enorm aantal CO2 tonnen hebben we daarmee bespaard. *Er wordt een tractor volgetankt vanuit de IBC. Stefan en Sjoerd lopen over het bouwterrein* *Stefan* Sjoerd, bedankt voor de rondleiding. *Stefan draait zich naar de kijker toe* *Stefan* Jullie hebben het gezien. Er wordt bij de A16 Rotterdam hard gewerkt aan de doelstellingen van Rijkswaterstaat. In een volgende film neem ik jullie mee naar het circulair bouwen. Tot dan! Beeldtekst: Samen op weg naar een duurzame toekomst Beeldtekst: Programma Duurzaamheid en Leefomgeving Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl Beeldtekst: Een productie van Rijkswaterstaat – © 2022
Doelen en resultaten
Bijna dagelijks staat er file op de A13 bij Overschie en de A20 tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein. Om de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de regio Rotterdam te vergroten, legt Rijkswaterstaat een nieuwe snelweg aan: de A16 Rotterdam.
De 11 km lange verbindingsweg komt te liggen tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16/A20 bij het Terbregseplein. Eind 2025 gaat de weg open voor verkeer.
Wat gaat er gebeuren?
- Er komt een nieuwe snelweg langs de noordoostrand van Rotterdam. De rijsnelheid wordt maximaal 100 km/h.
- De A13 en de N209 bij Rotterdam The Hague Airport worden aangepast en aangesloten op de A16 Rotterdam. Er komen aansluitingen bij de N471 en Ankie Verbeek-Ohrlaan.
- Ook het Terbregseplein wordt aangepast en aangesloten op de nieuwe snelweg.
- In het Lage Bergse Bos komt een half verdiepte tunnel. De Rottemerentunnel wordt 2,2 km lang en gaat onder de Rotte en de Grindweg door.
- Om geluidoverlast door verkeer te voorkomen, wordt op de A16 Rotterdam extra geluiddempend asfalt aangebracht (tweelaags zoab fijn). Ook komen er geluidschermen en grondwallen.
- De weg wordt zo optimaal mogelijk ingepast in het landschap. Aangrenzende gebieden zoals het Terbregseveld, Vlinderstrik en Lage Bergse Bos worden opnieuw ingericht en met elkaar verbonden met fiets- en wandelpaden.
Wat levert dat op?
- Betere doorstroming op de snelwegen A13 en A20 bij Rotterdam, waardoor weggebruikers minder vaak en minder lang in de file staan.
- Minder sluipverkeer op lokale wegen, wat bijdraagt aan een betere leefbaarheid.
- Betere bereikbaarheid van de regio Rotterdam, wat goed is voor de economie.
Duurzaamheid
Bij de aanleg van de A16 Rotterdam letten we erop dat we de juiste materialen gebruiken. En we richten onze bouwplaats zo in, dat we zo min mogelijk koolstofdioxide (CO2), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof uitstoten. Bekijk meer in onderstaande vlog.
Ook letten we op slim energiegebruik tijdens de aanleg, maar ook als de snelweg straks in gebruik is. De A16 Rotterdam is een weg van 11 km met daarin een tunnel van 2,2 km. De snelweg inclusief tunnel wordt volledig energieneutraal. In de video hieronder zie je hoe we dat voor elkaar krijgen.
Geluid en luchtkwaliteit
Geluid en luchtkwaliteit zijn belangrijke thema’s bij de A16 Rotterdam.
Op aandringen van omwonenden en de lokale politiek maken de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag en de gemeenten Rotterdam en Lansingerland zich in samenwerking met Rijkswaterstaat hard voor Saldo Nul. Dat betekent: geen toename van geluidhinder door verkeer en geen verslechtering van de luchtkwaliteit ten opzichte van 2012, de situatie zonder de A16 Rotterdam.
Geluid
In 2015 zijn er op het gebied van geluid afspraken gemaakt. Zo heeft de toenmalige minister van Infrastructuur en Milieu toegezegd dat op grote delen van de A16 Rotterdam het nieuwste, zeer stille asfalt tweelaags zoab fijn wordt toegepast. De regionale overheden trekken extra geld uit voor onder meer hogere geluidschermen op een aantal locaties.
Luchtkwaliteit
Wat betreft de luchtkwaliteit laat onderzoek zien dat de concentraties stikstofdioxide afnemen en dat op slechts enkele locaties de concentraties fijnstof met een fractie toenemen. Daarmee is er geen aanleiding om extra maatregelen te nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Video
In onderstaande video nemen we u in vogelvlucht mee langs de thema’s geluid en luchtkwaliteit bij de A16 Rotterdam.