Hinder en maatregelen scheepvaart
Op deze pagina vindt u een overzicht van stremmingen van de Botlekbrug. We streven naar een zo volledig en actueel mogelijk overzicht, toch blijven de Berichten aan de Scheepvaart (BAS) altijd leidend.
Schepen hoger dan 14 m NAP en met een diepgang van meer dan 8,20 m ondervinden de meeste hinder van stremmingen van de Botlekbrug. Voor de oostelijke doorvaart geldt normaal een maximale diepgang van 8,20 m.
De diepte onder de brug is ruim 10 m (gelijk aan de westelijke doorgang). Iets ten noorden van de brug ligt alleen een zinkerbundel, waardoor er een dieptebeperking geldt voor de oostelijke doorvaart. Schepen die meer diepgang nodig hebben kunnen dus alleen door de westelijke doorvaart.
2 doorvaartopeningen beschikbaar
Vanaf het moment dat er voor de scheepvaart 2 doorvaartopeningen beschikbaar zijn, kunnen schepen de brug door beide hefdelen passeren (iedere vaarrichting een eigen hefdeel) en hoeven schepen niet op elkaar te wachten. Dit scheelt in de duur van een brugopening voor het wegverkeer. En bij werkzaamheden aan of een storing van het ene hefdeel, kan het andere hefdeel worden gebruikt. Let wel: de oostelijke doorvaart is minder diep en kan dus niet door alle schepen gebruikt worden.
Werk aan 1 hefdeel per keer
Er wordt zoveel mogelijk op 1 brugdeel tegelijk gewerkt, zodat het andere hefdeel beschikbaar blijft. Dit is alleen niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld tijdens onderhoudswerkzaamheden wordt de brug niet geheven en kan de hoge scheepvaart de brug niet passeren. Als dat mogelijk is, wordt er voor de hoge scheepvaart een doorvaartmogelijkheid geboden.
BAS-berichten
Met de stakeholders is afgesproken dat we stremmingen van de Oude Maas minimaal 6 weken van tevoren aankondigen, onder andere door middel van een BAS-bericht. Wij houden ons aan deze afspraak, zodat de scheepvaart op tijd kan inspelen hierop.
Overzicht stremmingen en geen bediening
Onderstaand een totaal overzicht van de hinder bij de Botlekbrug en de Spijkenisserbrug en overzichten van de hinder per kwartaal.
- Download de pdf met het totaal overzicht van stremmingen 2024.
- Download de pdf met de stremmingen voor het 1e kwartaal 2024.
- Download de pdf met de stremmingen voor het 2e kwartaal 2024.
- Download de pdf met de stremmingen voor het 3e kwartaal 2024.
- Download de pdf met de stremmingen voor het 4e kwartaal 2024.
Wanneer er geen bediening is of wanneer er stremmingen zijn, is ook terug te vinden in de Berichten aan de Scheepvaart (BAS). Hieronder de laatst verschenen berichten aan de scheepvaart
Engelstalige documenten
Download hier een Engelstalige infographic over de werking van de brug.
Download hier een Engelstalige factsheet over de werkzaamheden en de consequenties voor de scheepvaart.
Geen bediening
Als er geen bediening is, kunnen alleen schepen lager dan 14 m NAP de brug passeren. Dit kan door zowel de oostelijke als westelijke doorvaart. Voor de oostelijke doorvaart geldt wel een dieptebeperking van maximaal 8,20 m. Als dat mogelijk is, worden tijpoorten/doorvaartvensters aangeboden.
Stremming westelijke doorvaart
Bij een stremming van alleen de westelijke doorvaart kunnen schepen met een hoogte groter dan 14 m NAP en een diepgang van minder of gelijk aan 7 m gebruikmaken van de oostelijke doorvaart. Schepen met een grotere diepgang dan 7 m die gebruik willen maken van de oostelijke doorvaart moeten hiervoor in overleg met het Haven Coördinatie Centrum. Als dat mogelijk is, worden tijpoorten/doorvaartvensters aangeboden.
Stremming oostelijke doorvaart
Bij een stremming van alleen de oostelijke doorvaart kunnen alle schepen door de westelijke doorvaart.
Tijpoorten/doorvaartvensters westelijke doorvaart
Schepen die hoger zijn dan 14 m NAP en een diepgang hebben die groter is dan de passagemogelijkheid van de oostelijke vaargeul, kunnen, als dat aangeven wordt in de BAS, beperkt gebruikmaken van westelijke doorvaart. Dit kan dan met gebruik van tijpoorten/doorvaartvensters.
In de BAS staat ook aangeven onder welke voorwaarden een passage mogelijk is. Een mogelijke voorwaarde is dat schepen zich 24 uur van tevoren moeten aanmelden. 12 uur van tevoren volgt dan een definitieve go/no go. Wanneer een schip niet binnen de gestelde termijn is aangemeld vervalt de mogelijkheid van passage door de westelijke doorvaart en moet het schip wachten op de volgende aangeboden tijpoort/doorvaartvenster.
Handige links
Informatie over de actuele waterstanden en tijpoorten vindt u op de website Waterinfo. Het astronomisch getij is te vinden op de pagina Astronomisch getij. De lange termijn tijpoortviewer kunt u bekijken via de website Port of Rotterdam.
Werkzaamheden Botlekbrug
In onderstaande tabel staan de werkzaamheden aan de Botlekburg vermeld die hinder veroorzaken voor de scheepvaart. De planning van deze werkzaamheden kan nog veranderen.
2024 | |
November | In verband met regulier onderhoud is de Botlekbrug en de Oude Maas gestremd voor de hoge scheepvaart van:
Voor de hoge scheepvaart zijn doorvaartmogelijkheden bij een voormelding. Voor stremmingen voor de scheepvaart zie de Berichten aan de Scheepvaart (BAS): BAS178/2024 |
December | In verband met regulier onderhoud is de Botlekbrug en de Oude Maas gestremd voor de hoge scheepvaart van:
Voor de hoge scheepvaart zijn doorvaartmogelijkheden bij een voormelding. Voor stremmingen voor de scheepvaart zie de Berichten aan de Scheepvaart (BAS187/2024). |