A76: circulair viaduct Daelderweg
Waarom
- Het viaduct Daelderweg over de A76 bij Nuth (Zuid-Limburg) bestaat uit 2 los van elkaar staande viaducten. Het zuidelijk deel, uit 1938, is toe aan vervanging.
- We bouwen 1 nieuw circulair viaduct en realiseren zo een nieuwe verkeersverbinding in de N298, over de A76.
- Na vernieuwing gaat het viaduct weer tientallen jaren mee.
Hoe
viaducten worden gesloopt en vervangen, delen worden hergebruikt samen met vrijgekomen liggers uit de A9
Heb ik last van de werkzaamheden?
Door de vernieuwing van het viaduct zal er hinder ontstaan, zoals geluidsoverlast, bouwverkeer en tijdelijke verkeersomleidingen door afsluitingen. Ter hoogte van de A76 zal de Daelderweg (N298) tijdelijk gesloten zijn voor lokaal verkeer, totdat het nieuwe circulaire viaduct is gebouwd.
We doen er alles aan om de hinder te beperken en informeren directe omwonenden en weggebruikers zo vroeg mogelijk in geval van hinder.
Na oplevering van het nieuwe viaduct sluiten we de 'oude' oprit 5 Nuth af. De in 2019 geopende, nieuwe aansluiting van de N300 op de A76 bij Nuth vervangt deze oprit.
Wanneer
2024 - 2025 | Voorbereiding |
---|---|
Begin 2026 | Start werkzaamheden |
Voorjaar 2027 | Verwachte afronding van de werkzaamheden |
Deze planning kan nog veranderen.
Circulair bouwen
Het bouwen van een nieuw viaduct heeft grote impact op het milieu door de uitputting van grondstoffen en de uitstoot van broeikasgassen bij de productie en het gebruik van bouwmaterialen. Daarom bouwen we het viaduct zo circulair mogelijk.
Hiermee dragen we bij aan de Rijksbrede doelstelling om in 2030 het grondstoffenverbruik met 50% te verminderen en in 2050 100% circulair te bouwen.
Hergebruik liggers
Voor de bouw van het nieuwe viaduct hergebruiken we liggers van het voormalige viaduct over de Keizer Karelweg in de A9 (Amstelveen). Deze liggers zijn vrijgekomen door de uitvoering van de verbreding van de A9 Badhoevedorp - Holendrecht.
De liggers liggen nu tijdelijk opgeslagen en worden uitgebreid getest op hun restlevensduur en mogelijke toepassing in het nieuwe viaduct. Het is veilig om de liggers na de uitgebreide testen opnieuw te gebruiken. Hergebruikte liggers zorgen voor 97% minder CO2-uitstoot in vergelijking met nieuwe liggers.
Op de website Circulaire viaducten leest u meer over de ontwikkeling van circulaire viaducten in Nederland.