N50: vergroten verkeersveiligheid

De N50 is sinds de aanleg in 1988 steeds een beetje uitgebreid en aangepast. Hierdoor is de N50 niet eenduidig ingericht en dit heeft invloed op de veiligheid voor het verkeer. We nemen daarom stappen om deze te vergroten.

Op een groot deel van de weg is er geen fysieke rijbaanscheiding, waardoor de kans op frontale botsingen groot is. De meeste ongevallen vinden plaats tussen de aansluiting Ramspolbrug en Kampen Zuid.

Om de verkeersveiligheid te verbeteren zijn er plannen om de N50 aan te pakken op de trajecten Kampen - Ramspolbrug en Kampen - Kampen Zuid.

Oorzaken voor de verkeersonveiligheid op de N50

Er zijn meerdere oorzaken voor de verkeersonveiligheid op de N50. Dit komt omdat de weg beetje bij beetje is uitgebreid, waarbij vooral is gekeken naar de behoefte van dat moment. 

De oorzaken zijn:

  • Er is maar 1 rijstrook per rijrichting beschikbaar tussen Ramspolbrug en Kampen Zuid.
  • De rijstroken zijn smal.
  • De rijbanen zijn niet over de gehele N50 fysiek van elkaar gescheiden.
  • Op dit traject staan vaak files.
  • Vooral in de richting van Kampen Zuid is er meer invoegend verkeer vanaf de N307/Flevoweg dan de N50 aankan. Dit zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Wanneer

Klaar: nog niet bekend
Nog niet bekend

Rijbaanscheiding traject Kampen - Ramspolbrug

Nog niet bekend

Wegverbreding naar 2x2 rijkstroken traject Kampen - Kampen Zuid

Projecten op de N50

N50: vergroten verkeersveiligheid Kampen - Ramspolbrug

IN VOORBEREIDING Overijssel

De komende jaren nemen we maatregelen om de veiligheid op de N50 te vergroten. Tussen knooppunt Hattemerbroek en de Ramspolbrug gebeuren veel ongevallen.

N50: verbreding N50 Kampen – Kampen Zuid

GEPAUZEERD Overijssel

Rijkswaterstaat verbreedt de autoweg N50 tussen Kampen en Kampen Zuid. Ook scheiden we de rijbanen om de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren.

Nieuws