De video is 4 minuten en 20 seconden lang. Jasper loopt over de A1, waar werkzaamheden bezig zijn. Beeldtekst: Jasper Middelkamp. Technisch manager bij Rijkswaterstaat. Jasper: "Hoi! Ik ben Jasper Middelkamp, technisch manager bij Rijkswaterstaat. En ik neem het stokje over van mijn collega Stefan in de serie ‘samen op weg naar een duurzame toekomst.'" Beeldtekst: Samen op weg naar een duurzame toekomst. Jasper: "Rijkswaterstaat heeft als doel om in 2030 klimaatneutraal te werken en om in 2050 volledig circulair te werken. Hoe ver het staat met die doelstelling? We kijken vandaag bij de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello." Jasper staat naast Erik, technisch manager van Heijmans, naast de werkzaamheden. Jasper: "Het materiaal wat we hier op het werk het meest hergebruiken is asfalt. Ik sta hier bij Erik. Erik, kun je ons hier wat meer over vertellen, over het frezen wat we hier zien?" Beeldtekst: Erik Steenbergen. Technisch manager Heijmans. Erik: "We maken niet alleen nieuw asfalt, maar we maken ook heel veel nieuw asfalt door middel van oud asfalt te hergebruiken. Dus we schrapen hier bestaand asfalt van de weg af. Dat wordt naar ons depot in Wilp gebracht, alwaar we dat verder kneuzen en zeven om geschikt te maken voor nieuw asfalt." Jasper: "En Erik, hoeveel van het bestaande wegdek kunnen jullie nou daadwerkelijk hergebruiken?" Erik: "Wat hier vrij komt kunnen we nagenoeg voor 100% hergebruiken." Jasper en Erik staan bij het materiaalopslagterrein in Wilp. Jasper: "Erik, we komen net van het frezen af. Vertel, waar zijn we hier?" Erik: "Ja, we zijn hier op ons depot en opslagterrein in Wilp. Daar verzamelen we al het oude asfalt. Wat net onder de frees vandaan komt wordt hier naartoe gereden." Jasper en Erik zijn naar een grote stapel gefreesd asfalt toe gelopen. Erik pakt een brok asfalt vast en laat deze zien. Erik: "Wat we zien is allerlei gradaties in deze asfaltschollen. Als je hem dan doorbreekt dan zie je kleine en grote stenen en bitumen erin zitten. En wat we hier dan doen is één keer in de twee maanden ongeveer dan halen we onze kneusinstallatie en zeefinstallatie hier naartoe. En dan gaan we deze hopen, wij noemen dit kneuzen, dus we duwen als het ware de steentjes uit elkaar waardoor de bitumen om de steen blijft zitten zeg maar. En die scheiden we dan in allerlei fracties. Daarmee komen we tot bijna 100% hergebruik van dit oude materiaal." Jasper staat onder een viaduct. Jasper: "Ik sta hier onder de A1. Daar zien jullie het bestaande viaduct. Hier zien jullie het nieuwe viaduct. Maar wat ook interessant is aan deze plek is zijn de damwanden. Deze damwanden zijn vrijgekomen bij de verbreding van de Twentekanalen. Die hebben we gecheckt of die voldoende sterk zijn en of er geen ongewenste dieren op voorkomen. En uiteindelijk bleek dat we 90% van die damwanden, zo'n zestig stuks kunnen hergebruiken voor de verbreding van de A1. Wat mij betreft een mooi voorbeeld hoe projecten elkaar kunnen helpen richting een duurzamere toekomst." Jasper staat in een grasveld naast een grote betonnen geluidswal. Jasper: "Een ander mooi voorbeeld van hergebruik zijn de geluidsschermen hier bij de Polderweg. Het meest duurzaam is hetgeen wat je niet hoeft te bouwen en uiteindelijk hebben we hier anderhalve kilometer aan geluidsschermen verplaatst. Daarmee hebben we de uitstoot bespaard van 28 Nederlandse huishoudens per jaar. Dat klinkt misschien niet zoveel, maar het zijn de kleine dingen die ertoe doen." Jasper staat naast Paul, aan een kant van de A1. Jasper: "Ongeveer de helft van het staalgebruik bij Rijkswaterstaat gaat naar geleiderails. Paul, hoeveel kilometer geleiderail wordt hier hergebruikt?" Beeldtekst: Paul Noijens. Disciplineleider wegspecialismen Heijmans. Paul: "Op de A1 gaan wij 54 km nieuwe geleiderails zetten. En dat is eigenlijk allemaal hergebruik." Jasper: "Kun je iets meer vertellen over hoe het hergebruik van geleiderails in zijn werk gaat?" Paul: "Eigenlijk heel simpel. We demonteren onze geleiderail. Die brengen wij naar de fabriek, daar bepalen we of dat we hem direct kunnen hergebruiken, opnieuw moeten verzinken of er echt niks mee kunnen of moeten verschroten. Nou, verschroten gaat weg, dat is afval. De rest van het materiaal komt uiteindelijk hier weer terug in het werk na behandeling. En plaatsen we weer langs de weg." Jasper: "Wordt dat verschrootte staal nou ook nog op een andere manier hergebruikt?" Paul: "Ja, niet door ons, dat gaat de standaardrecycling in, dus het wordt hergebruikt. In Nederland gooien we geen staal meer weg" Jasper: "Maar we kunnen dus eigenlijk wel stellen dat alle geleiderails die hier vrijkomen op de A1 opnieuw worden hergebruikt?" Paul: "Alle vangrail of alle geleiderail die hier van het werk komt wordt allemaal hergebruikt." Jasper staat op een bouwplaats. Jasper: "Leuk dat ik jullie heb kunnen laten zien wat we allemaal doen aan hergebruik op de A1. En er kan nog zoveel meer! We zijn aan het onderzoeken hoe we beton beter kunnen recyclen maar ook het hergebruik van liggers zijn we aan het stimuleren. Wat mij betreft mooie stappen richting klimaatneutrale en circulaire infrastructuur." Beeldtekst: Samen op weg naar een duurzame toekomst. Programma duurzaamheid en leefomgeving. Logo: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright, 2024.
Planning en aanpak
De uitbreiding van de A1 Oost vindt plaats in 2 fases. De 1e fase tussen Twello en Azelo is afgerond in 2021. Fase 2 tussen Apeldoorn en Twello duurt naar verwachting tot 2025.
Wanneer
2018 - 2020 | Fase 1: Verbreding A1 naar 2 x 4 rijstroken tussen Twello en Deventer en naar 2 x 3 rijstroken tussen Deventer-Oost en Rijssen Opengesteld voor het verkeer in september 2020 |
---|---|
2020 | Fase 1: Verbreding naar 2 x 3 rijstroken tussen Deventer en Deventer-Oost. Opengesteld voor het verkeer in september 2020 |
2020 - zomer 2021 | Fase 1: Verbreding A1 naar 2 x 3 rijstroken tussen Rijssen en knooppunt Azelo. Opengesteld voor het verkeer in de zomer van 2021 |
2022 - 2025 | Fase 2: Verbreding A1 naar 2 x 4 rijstroken tussen Apeldoorn en Twello |
2025 | Werkzaamheden fase 2 naar verwachting uiterlijk gereed |
Deze planning kan nog veranderen.
Circulair werken bij de A1 Apeldoorn-Twello
Binnen ons project is er veel aandacht voor duurzaamheid, zoals het werken met emissieloos bouwmaterieel en hergebruik van materialen. Technisch manager Jasper Middelkamp laat in deze video zien hoe we circulair werken bij de A1.