Verkeers- en vervoerprognoses maken

De jaarlijkse verkeers- en vervoerprognoses maken we samen met onze partners. Dat zijn bijvoorbeeld provincies, gemeenten en ingenieursbureaus. Door veel informatie te verzamelen, kunnen we inschatten hoe het verkeer er in de toekomst uitziet als we nieuw beleid toepassen.

LMS en NRM

Voor het maken van de prognoses gebruiken we 2 modellen:

1. LMS

2. NRM

Het LMS gebruiken we voor landelijke berekeningen. Voor meer gedetailleerde regionale berekeningen gebruiken we het NRM. Samen met onze partners controleren we de verzamelde informatie, de modeltoepassing en de prognoseresultaten. Zo bewaken we de kwaliteit van de prognoses.

We maken de prognoses met behulp van het LMS en het NRM

Input voor de modellen

Om in te schatten hoe het verkeer en vervoer er in de toekomst uitzien, hebben de modellen veel informatie nodig. We moeten namelijk rekening houden met verschillende ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op het verkeer. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat we informatie hebben over bevolkingsgroei, economie, werkgelegenheid, inkomen, energieprijzen en technologie.

Deze gegevens leveren het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) aan. Het CBS levert informatie aan over de huidige situatie in Nederland (het basisjaar). Het CPB en PBL geven informatie over de toekomst (het prognosejaar).

Het CBS, CPB en PBL zijn waardevolle informatiebronnen voor de modellen

Scenario’s

De modellen houden rekening met verschillende situaties in de toekomst. Dit noemen we scenario’s. Het PBL en het CPB schetsen bijvoorbeeld scenario’s over WLO. Deze WLO-scenario's gaan over bevolkingsgroei en economische groei. In het ene scenario vinden grotere ontwikkelingen plaats dan in het andere scenario. We onderscheiden 2 soorten scenario's:

  • scenario Laag: een bevolkingsgroei en economische groei van ongeveer 1% per jaar;
  • scenario Hoog: een bevolkingsgroei en economische groei van ongeveer 2% per jaar

Op de website Welvaart en Leefomgeving vindt u meer informatie over de WLO scenario’s.

De modellen houden ook rekening met beleidsscenario’s. Dit zijn de situaties die in de toekomst kunnen ontstaan door het gekozen beleid. Een beslissing over de prijs van het openbaar vervoer kan bijvoorbeeld invloed hebben op het verkeer in de toekomst. Ook plannen en projecten rondom de aanleg of verbreding van infrastructuur nemen we mee. Deze informatie halen we uit het MIRT.

Op de website MIRToverzicht vindt u meer informatie over het MIRT.

De modellen vergelijken scenario’s over bijvoorbeeld welvaart, leefomgeving en beleid in Nederland

Output

Op basis van alle input kunnen de modellen inschatten hoe het verkeer er in de toekomst uitziet in verschillende scenario’s. Deze prognoses geven inzicht in de verkeers- en vervoerontwikkelingen. Die ontwikkelingen kunnen effect hebben op onze infrastructuur, de bereikbaarheid en het milieu.

Binnen ieder scenario kunnen ook de effecten van maatregelen, zoals van een verbreding van een weg, duidelijk gemaakt worden door de modellen. Deze vergelijkingen worden gebruikt bij besluiten over (beleids)maatregelen. De modellen kijken wel 15 tot 30 jaar vooruit.

Meer informatie over strategische verkeers- en vervoermodellen

Op de pagina LMS en NRM vindt u meer informatie over strategische verkeers- en vervoermodellen. Heeft u vragen? Dan kunt u ook contact opnemen via het contactformulier.