Praktijkvoorbeeld: Betrouwbare en passende reisinformatie Rotterdam Onderweg
Rotterdam Onderweg is een bereikbaarheidsplatform in de regio Rotterdam, dat actuele, betrouwbare en passende reisinformatie aan reizigers biedt. Het idee van Rotterdam Onderweg is ontstaan vanuit een televisieprogramma ‘Wegwerken’ dat RTV Rijnmond in 2013 uitzond.
De werkzaamheden in de Maastunnel zorgden voor de nodige urgentie om aan de slag te gaan met het opzetten van Rotterdam Onderweg en hiermee een informatievoorziening over de stedelijke bereikbaarheid te starten. In juni 2017 ging Rotterdam Onderweg ‘live’.
Het primaire doel van Rotterdam Onderweg is om reizigers in, om en door Rotterdam van actuele, betrouwbare en passende informatie te voorzien, zodat reizigers hun eigen keuze kunnen maken. De slogan ‘Weet hoe je er komt’ sluit hierop aan.
Uitvoering
Rotterdam Onderweg is een initiatief van de gemeente Rotterdam, waarin samenwerkingen worden gezocht met marktpartijen en andere wegbeheerders, zoals Rijkswaterstaat.
Het is uniek in de aanpak omdat het specifiek de stedelijke bereikbaarheid in beeld brengt, informatie over wegverkeer en andere modaliteiten combineert en livestreams heeft van zo’n 30 verkeerscamera’s in de stad en op de Ring.
Rotterdam Onderweg maakt de bereikbaarheid van de stad Rotterdam, en omgeving, visueel zichtbaar, aan de hand van een interactieve kaart. Hiervoor wordt Google Maps gebruikt. De kaart biedt de mogelijkheid om een route te plannen en heeft verschillende opties om aan en uit te vinken.
Denk hierbij aan OV- en waterbushaltes met actuele vertrektijden, live locaties van OV-voertuigen (en vaartuigen) en de actuele beschikbaarheid van OV-fietslocaties, fietsenstallingen en parkeergarages. Ook toont de kaart geplande werkzaamheden en evenementen.
Rotterdam Onderweg blijft op de hoogte van incidenten, door rechtstreeks contact met de Verkeersregiekamer. Het platform meldt deze incidenten en andere updates via de website en sociale media.
Tot slot maakt Rotterdam Onderweg ook korte video’s over werkzaamheden of aankomende evenementen met impact op de bereikbaarheid (bijvoorbeeld de Rotterdam marathon).
Resultaat
Hoewel er geen kwantitatieve doelen voor Rotterdam Onderweg zijn gesteld, wordt er wel wekelijks gemonitord. Sinds de start van Rotterdam Onderweg zijn de bezoekersaantallen van de website enorm toegenomen. Vooral bij incidenten of andere verkeer beïnvloedende situaties (bijvoorbeeld sneeuwval) is een piek in de bezoekers van het platform zichtbaar.
De webpagina van Rotterdam Onderweg is tussen 15 juni 2017 en 18 april 2018 ruim 678.000 keer bezocht, waarvan 548.000 keer door unieke bezoekers. De pagina met verkeerscamera’s is het meest bekeken, zo’n 231.000 keer.
Op X heeft Rotterdam Onderweg inmiddels meer dan 1.000 volgers. Deze volgers werden door middel van 1.187 berichten op de hoogte gehouden van de actuele verkeerssituatie in en om Rotterdam. Ook op Facebook zijn de volgersaantallen gestegen.
Aandachtspunten bij inzet elders
De maatregel Rotterdam Onderweg is breder inzetbaar. De grootte van het platform is afhankelijk van de wensen van een project of regio. Rotterdam Onderweg geeft de volgende adviezen bij inzet van een soortgelijk platform:
- Het bereik van het platform kan vergroot worden door samen te werken met andere partijen in de omgeving en evenementenorganisaties. Rotterdam Onderweg werkt bijvoorbeeld samen met RTV Rijnmond en de NN Marathon Rotterdam. De website van Rotterdam Onderweg wordt ook ontsloten via andere partijen, door middel van een zogenaamd iFrame.
- De afstemming tussen Rijkswaterstaat en steden, bijvoorbeeld in het informeren over werkzaamheden, is belangrijk. Werkzaamheden in de steden hebben namelijk invloed op rijkswegen en andersom. Zeker met het oog op de grote onderhoudsopgave is deze afstemming essentieel voor alle partijen.
- Ga gewoon aan de slag. Het is lastig om het platform direct volledig betrouwbaar te krijgen, maar laat dit je er niet van weerhouden om aan de slag te gaan. Door aan de slag te gaan en massa te creëren, trek je ook informatie naar het platform (bijvoorbeeld projectleiders die zelf informatie aanleveren).
- Een groot project kan helpen voor een vliegende start, omdat dan de urgentie er is.
- Realiseer je dat er een scheiding is tussen bereikbaarheidscommunicatie en projectcommunicatie. Rotterdam Onderweg communiceert bijvoorbeeld niet in detail over het waarom van de renovatie van de Maastunnel, wel over de gevolgen voor de bereikbaarheid.
- Zorg voor intern draagvlak en zorg voor capaciteit. Er moet iemand 24 uur per dag beschikbaar zijn voor meldingen en calamiteiten.
Vragen of opmerkingen over de Toolbox Slim Reizen?
Heeft u vragen of opmerkingen over de Toolbox Slim Reizen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.