In gebruik nemen gerenoveerde Heinenoordtunnel, wat is daarvoor nodig?
Na de zomerwerkzaamheden wordt de gerenoveerde Heinenoordtunnel met een nieuw middentunnelkanaal en met de nieuwe installaties en systemen in gebruik genomen. Projectleider Openstelling Jan Küchel vertelt wat we daarvoor allemaal moeten organiseren.
Volgens de Nederlandse wet moet er voor elke nieuwe tunnel een openstellingsvergunning worden aangevraagd. Dat geldt ook voor een bestaande tunnel die ingrijpend is veranderd, zoals de Heinenoordtunnel. In deze tunnel hebben we bijvoorbeeld bijna alle installaties vernieuwd.
Ook hebben we in de zomer van 2023 tussen de 2 tunnelbuizen in, een nieuwe vluchtgang gebouwd. Bij een calamiteit kunnen weggebruikers de tunnel via deze afgesloten vluchtroute verlaten door de vluchtrouteaanduidingen te volgen.
‘De vergunning geeft aan dat iedereen de tunnel op een veilige manier kan gebruiken’, vertelt Küchel. ‘Dit houdt in dat de tunnel technisch veilig is gebouwd. En dat bijvoorbeeld wegverkeersleiders en hulpdiensten precies weten hoe de situatie in de tunnel is. Ook moet het onderhoud van de tunnel geregeld zijn, zodat de tunnel ook de komende jaren veilig blijft.’
Doorlopen procedures
Bij het aanvragen van de vergunning moeten we aantonen dat we voor al deze zaken hebben gezorgd. ‘Het bouwen en renoveren van de Heinenoordtunnel is 1, maar we moeten ook aantonen dat we dat goed en veilig hebben gedaan’, licht de projectleider toe.
‘Dat doen we enerzijds door alle installaties uitvoerig te testen. En anderzijds door te laten zien dat alle noodzakelijke procedures in geval van een calamiteit goed gevolgd kunnen worden.
Ook moeten we laten zien dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor de veiligheid in de gerenoveerde tunnel, daarvoor de opleidingen hebben gevolgd. ‘Wegverkeersleiders, weginspecteurs en nood- en hulpdiensten moeten precies weten hoe de nieuwe situatie in de tunnel is.'
'Zo moet de brandweer weten waar de brandblusinstallaties hangen en hoe deze werken. En ze moeten ermee hebben getraind. Zodat ze in het geval van een ongeluk in de tunnel snel en effectief hun werk kunnen doen.’
Lees ook dit artikel over hoe hulpdiensten oefenen en trainen met de nieuwe situatie in de tunnel.
Trajecten afstemmen
Het is de rol van Küchel om deze trajecten op elkaar af te stemmen. ‘Ik inventariseer bijvoorbeeld welke informatie er vanuit het ontwerp nodig is om mensen op te leiden. Welke informatie de brandweer nodig heeft om haar inzet te organiseren.'
'Wanneer de mensen opgeleid moeten worden, wie op welk moment bepaalde informatie nodig heeft en hoe de testen in de tunnel verlopen. Ik zorg ervoor dat alles op elkaar aansluit en op tijd klaar is.’
Het resultaat van Küchels werk is een uitgebreid dossier. ‘Dit grote dossier is een belangrijk onderdeel van de vergunningsaanvraag. Hierin zitten bijvoorbeeld het ontwerp van de renovatie. En de documenten die aantonen dat we inderdaad gebouwd hebben wat afgesproken is, dat we alles hebben getest en de resultaten goed zijn.'
'In dit dossier tonen we ook aan dat mensen opgeleid worden, en dat we het onderhoud nu en in toekomst geregeld hebben.’
Beoordeling door meerdere partijen
Bij de beoordeling van de vergunningsaanvraag zijn meerdere partijen betrokken. ‘Eerst geeft een onafhankelijke veiligheidsbeambte een oordeel over de ingediende documenten. Daarna beoordeelt het bevoegd gezag of de vergunningsaanvraag voldoet aan alle wettelijke eisen.'
'Bij de gerenoveerde Heinenoordtunnel is de gemeente Barendrecht het bevoegd gezag. De gemeente schakelt bij de beoordeling de expertise van bijvoorbeeld de veiligheidsregio in.’
Volgens Küchel is het noodzakelijk dat alle partijen goed samenwerken om de vergunningsaanvraag tot een succes te brengen. ‘Het is belangrijk dat de projectorganisatie van de renovatie van de Heinenoordtunnel, de beheerder van Rijkswaterstaat, de gemeente Barendrecht en de veiligheidsregio er samen uitkomen. Ieder vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid.'
'Daarnaast is het van belang dat iedereen al in een vroeg stadium betrokken is. Om elkaar op de hoogte te houden van de werkzaamheden en om mogelijk lastige punten direct met elkaar te bespreken en op te lossen. Want hoe goed we alles ook plannen, in een groot project als de renovatie van de Heinenoordtunnel lopen zaken soms toch anders dan verwacht. Dan stemmen we opnieuw met de betrokken partijen af.’
Goed timen om hinder te beperken
Timing is bij de renovatie van de Heinenoordtunnel dan ook cruciaal. Ook om de hinder door de werkzaamheden voor weggebruikers te beperken. ‘Nadat we de laatste testen hebben gedaan, willen we zo snel mogelijk de tunnel weer openen voor het verkeer’, vertelt de projectleider.
‘Om dat mogelijk te maken hebben we met elkaar afspraken gemaakt over de planning van de vergunningsaanvraag.’
In mei 2024 heeft Küchel bij de gemeente Barendrecht al een groot deel van de vereiste documenten ingediend. ‘Uiteraard nog geen informatie over zaken die nog moeten gebeuren, zoals de testen die plaatsvinden tijdens de komende zomerafsluiting’, licht hij toe.
‘We hebben intensief contact over de informatie die nu beschikbaar komt. We houden elkaar op de hoogte van de voortgang en resultaten. Daardoor kunnen we snel schakelen bij de laatste testen van de zomerafsluiting. We organiseren het zo dat alle betrokken partijen straks een goed overwogen besluit over de openstelling kunnen nemen en dat de tunnel niet langer dan strikt noodzakelijk afgesloten is.’