Rijkswaterstaat start met opvullen erosiekuil en aanleg grinddepot
In de week van 12 augustus 2024 is Rijkswaterstaat gestart met nieuwe werkzaamheden in en langs de Maas bij Meers. We gaan een aanwezige erosiekuil in de rivier weer vullen. Verder wordt in het natuurgebied een depot met grind aangelegd. De werkzaamheden duren naar verwachting tot half november 2024.
Noodzaak herstel erosiekuil
De erosiekuil in de Grensmaas bij Meers is ontstaan tijdens het hoogwater van juli 2021. We hebben de kuil sindsdien in de gaten gehouden en zien dat hij groter is geworden. Dit is niet wenselijk, onder meer omdat er een dijk in de buurt ligt. Daarom gaan we hem vullen.
Werkwijze vullen erosiekuil
De kuil is ongeveer 4 tot 5 m diep, dit varieert dus. Hij kan gevuld worden met lokaal materiaal uit de Grensmaas, toutvenant genaamd. Dat is een mengsel van grind en zand.
Het vullen van de erosiekuil gebeurt met behulp van een klein bootje. Dat kan de lading toutvenant in het water lossen, door de bodem van het bootje te openen. Het aanvoeren van het materiaal gebeurt met vrachtwagens die vanaf het aangrenzende l’Ortye terrein, via het natuurgebied van Natuurmonumenten naar de Maas rijden. We leggen stalen rijplaten neer ter bescherming van de ondergrond.
De kano- en kajakverhuurbedrijven zijn door ons geïnformeerd. Ze hebben aangegeven geen last van de werkzaamheden te hebben.
Aanleg tijdelijk grinddepot
De bodem van de Grensmaas is nu niet ideaal voor de waterplanten, vissen en kleine waterdiertjes die er van nature thuishoren. Daarom gaan we een proef doen met het toevoegen van grind op een aantal plekken. Welke plekken dat zijn, gaan we nog bepalen.
Wel leggen we alvast een tijdelijk depot aan van grind dat nu vrijkomt bij het graven van de nevengeul bij Maasband. Zo kunnen we straks lokaal materiaal gebruiken voor de ecologische verbetering. We verwachten in 2025 te kunnen starten met de proef.
De locatie van het grinddepot is in het natuurgebied in de buurt van het Bomenmonument op terrein van Natuurmonumenten. Het gaat om zo’n 30.000 m3 grind.
Vrachtwagens in wandelgebied
Voor beide werkzaamheden zijn heel wat grindtransporten nodig. Het betekent dat er vaak vrachtauto’s door het wandelgebied rijden. De route is afgestemd met Natuurmonumenten als beheerder van het gebied. Er worden borden geplaatst en er komt informatie bij de toegangspoortjes.
Het natuurgebied en de struinroutes blijven toegankelijk voor wandelaars. Houd wel rekening met hinder in de vorm van geluid, stof en tijdelijk verminderde bereikbaarheid.
Het werk wordt uitgevoerd door combinatie Maaskracht.