Nieuwsbericht

Schipholtunnel (A4) heeft vanaf 1 oktober hoogtedetectie tegen te hoge vrachtwagens

Gepubliceerd op: 27 september 2024, 11.11 uur

De Schipholtunnel, in snelweg A4, van Den Haag richting Amsterdam, heeft vanaf 1 oktober 2024 een hoogtedetectiesysteem. Dit systeem moet voorkomen dat te hoge vrachtwagens de tunnel in rijden.

Om ongelukken, schade en vertraging te voorkomen is de regel in Europa: voertuigen mogen niet hoger zijn dan 4 m.

Hoogtedetectie moet schade voorkomen

Rijkswaterstaat houdt alle tunnels continu in de gaten: 24 uur per dag, 7 dagen per week. Dit doen we vanuit verkeerscentrales met behulp van camera's en detectiesystemen. Om schade aan tunnels te voorkomen detecteren sensoren de hoogte van vrachtauto's als ze richting de tunnel rijden.

Chauffeurs met een te hoge wagen die richting Amsterdam rijden krijgen straks 2 waarschuwingen. Op de hoofdrijbaan A4 kan de chauffeur na de 1e waarschuwing de afslag naar de A5 en A9 nemen en zo de tunnel mijden. Op de parallelbaan (A4) kan de chauffeur na de melding via afrit Schiphol omkeren en via de A4 en A5 naar Amsterdam rijden.

Negeren chauffeurs de 1e waarschuwing dan volgt een 2e voorwaarschuwing en sluit de tunnel. Vrachtwagens moeten vervolgens door een weginspecteur voor de slagboom worden weggeleid. Dit veroorzaakt forse hinder, zeker bij de drukke Schipholtunnel.

Toch kiezen we voor een korte sluiting om te voorkomen dat een te hoge wagen schade rijdt. De tunnel is dan namelijk nog langer dicht, zeker als de constructie is aangetast. Verder levert het gevaar op voor medeweggebruikers.

Boete bij te hoge vrachtwagens

Chauffeurs kunnen een boete krijgen. De hoogte van de vrachtauto wordt ter plekke door een weginspecteur met de hand nagemeten. Blijkt uit deze meting ook dat de vrachtwagen te hoog is, dan kan de chauffeur een boete ontvangen.

Tunnelbuis Den Haag - Amsterdam

De tunnelbuis van Den Haag richting Amsterdam behoort tot de oudste en laagste tunnels van Nederland (open sinds 1966). Deze buis is hoog genoeg voor wie zich aan de regels houdt. Europese regelgeving schrijft namelijk voor dat een vrachtwagen niet hoger mag zijn dan 4 m, tenzij de RDW (dienst wegverkeer) een ontheffing heeft verleend.

Tunnelbuis Amsterdam – Den Haag

De buis van Amsterdam richting Den Haag is relatief hoog. We verwachten hier geen overlast van te hoge vrachtwagens en deze buis heeft dan ook geen actief hoogtedetectiesysteem.

Schade Schipholtunnel

De afgelopen jaren zijn er verschillende soorten schade ontstaan in de Schipholtunnel door te hoge voertuigen. Onder andere aan de lichtbakken en luidsprekers. Gelukkig werden hierbij geen andere weggebruikers geraakt. In de tunnel zijn ook verschillende vernieuwingen doorgevoerd.

Zo zijn onder andere de ventilatoren en de omroepinstallatie vervangen. Om onder andere deze nieuwe uitrusting te beschermen zetten we de hoogtedetectie aan.