Terugblik verwijderen schip bij stuw Borgharen
Dit liveblog biedt een terugblik op de gebeurtenissen en maatregelen die zijn genomen na het ongeval op zaterdag 12 oktober 2024, waarbij een vrachtschip tegen stuw Borgharen op de Maas bij Maastricht is gevaren en gezonken. In deze terugblik leest u over de directe acties die zijn ondernomen, zoals de stillegging van de scheepvaart, de aanleg van tijdelijke noodkeringen en de diverse pogingen om het schip te bergen van 12 tot en met 19 oktober 2024.
-
Vooruitblik: Hoe nu verder?
Omdat het schip is verplaatst, het water van de Maas weer op peil is en de scheepvaart weer kan varen sluiten we deze liveblog af. Uiteraard gaat het werk ter plaatse door. We blikken kort vooruit.
Tijdelijke keringen
- Omdat het water weer op peil is, worden de preventieve maatregelen in de omgeving verwijderd. De breukstenendam die achter de stuw werd opgebouwd, wordt de komende tijd afgebroken.
- De mobiele kering die we eerder deze week plaatsten nabij sluis Bosscherveld wordt zondag leeggepompt. Op maandag wordt deze weggehaald. Daarna moet de bodem hersteld worden voordat de scheepvaart weer kan starten. De verwachting is dat sluis Bosscherveld in de loop van de week weer open gaat voor scheepvaart. Deze informatie volgt via de reguliere kanalen.
Verwijderen van het gezonken schip
Het schip dat dagenlang onder de stuw lag is inmiddels stevig vastgelegd aan een zogenoemd remmingswerk. Op deze plek ligt het schip stabiel en niet in de weg. De komende weken wordt het schip van deze locatie verwijderd.
Verdere communicatie gaat weer via de reguliere weg, bijvoorbeeld door middel van nieuwsberichten op deze site en informatie via scheepvaartberichten.
Bedankt voor jullie aandacht.
-
Terugblik op de afgelopen dagen (12-19 oktober)
12-16 oktober
Toen op 12 oktober een vrachtschip tegen de stuw bij Borgharen voer, werd direct actie ondernomen om de berging te starten. De scheepvaart werd volledig stilgelegd en er werden verschillende maatregelen ondernomen om het waterpeil lokaal op peil te houden. Verschillende pogingen om het schip los te krijgen via lieren, baggerwerkzaamheden en het inzetten van extra pompen om het schip lichter te maken leverden enige beweging op, maar het schip bleef vastzitten onder de schuif van de stuw.
17 oktober
Op 17 oktober kwam het schip voor het eerst in beweging dankzij het plaatsen van extra pompen en een extra lierinstallatie bediend vanaf een bergingsauto. Echter, door schade aan een van de lierkabels moesten de pogingen tijdelijk worden gestaakt om verdere risico's te vermijden.
18 oktober
Op 18 oktober konden we met behulp van pompen op een ponton het schip lichter maken door water uit afgesloten compartimenten te pompen. Hierdoor werd het schip lichter en kon het schip losgetrokken worden en van de stuw worden verwijderd. De schuif in de stuw bleek weinig beschadigingen te hebben en werd gesloten. Het waterpeil in de Maas werd gecontroleerd omhoog gebracht om de scheepvaart snel te kunnen hervatten.
19 oktober
Op 19 oktober was water weer voldoende op peil, waardoor de scheepvaart tussen Ternaaien en brug Urmond kon worden hervat. De keersluis Limmel ging rond 03.00 uur open, en tegen 06.00 uur konden de eerste schepen weer passeren.
-
Scheepvaart hervat
De Maas bij Borgharen is weer op het gewenste peil, zodat de scheepvaart tussen het Belgische Ternaaien en brug Urmond (Julianakanaal) weer is hervat. Nadat het gisterenmiddag lukte het gezonken vrachtschip los te trekken en stuw Borgharen weer te sluiten, kon het water weer op peil worden gebracht. Vannacht rond 3.00 uur was de waterstand voldoende om keersluis Limmel weer te openen. Rond 6.00 uur konden de eerste schepen bij sluis Ternaaien weer worden geschut en is de scheepvaart hervat.
Het scheepvaartverkeer was sinds maandagavond gestremd om zo het schip los te kunnen trekken dat zaterdag in de stuw was gevaren. Sluis Bosscherveld blijft nog wel gestremd vanwege de tijdelijke kering die is aangebracht om de waterstand in de overlaatdam Bosscherveld afgelopen dagen zoveel mogelijk op peil te houden. Zodra deze kering is leeggepompt en weggehaald, zal de scheepvaart via de reguliere kanalen worden geïnformeerd.
-
Geleidelijke stijging van het waterpeil
Nu stuw Borgharen weer volledig functioneert, lukt het sinds vanmiddag weer water vast te houden in dit deel van de Maas. De waterstand is inmiddels al ruim 80 centimeter gestegen. De komende uren stijgt het water geleidelijk verder tot we weer op het gewenste stuwpeil zijn. In de loop van de nacht kan dan ook keersluis Limmel (die ligt aan het begin van het Julianakanaal) weer worden geopend. Het streven is om de scheepvaart morgen weer te hervatten op dit deel van de Maas. Zodra dat definitief is, wordt daarover met de scheepvaart gecommuniceerd.
Nadat het gewenste peil weer is bereikt kunnen we de tijdelijke noodkering bij overlaatdam Bosscherveld weghalen. Ook het eerste aangelegde deel van de tijdelijke dam achter de stuw kan weer worden afgebroken.
We sluiten hiermee voor vanavond het liveblog en gaan morgenochtend weer verder.
-
Schuif stuw Borgharen helemaal gesloten
De scheepvaartschuif van stuw Borgharen is weer helemaal gesloten. Nu kunnen we het waterpeil gecontroleerd omhoog brengen. Dat doen we vanuit onze bediencentrale in Maasbracht. Daar waken onze operators 24/7 over het waterpeil. Zij zorgen ervoor dat het water in de Maas de komende uren zal stijgen naar het normale peil.
-
Wim Fabries: ‘Ontzettend trots op alles en iedereen’
Vanaf het dak van de stuw spreekt HID Rijkswaterstaat Zuid-Nederland Wim Fabries zijn enorme opluchting en dank uit aan ‘alle toppers die deze week alles in het werk hebben gezet om ervoor te zorgen dat we nu zijn waar we zijn.’ Bekijk het filmpje in het nieuwsbericht ‘Ontzettend trots op alles en iedereen’.
-
Water geleidelijk laten zakken om daarna te kunnen pompen
Inmiddels staan de pompen op zijn plek langs het schip. Om te voorkomen dat uitgepompt water terugkeert in het schip moeten we het waterpeil rondom het schip enkele centimeters laten zakken, dit doen we door geleidelijk water door de linker- en rechterschuif van de stuw te laten.
Als het water genoeg gezakt is, gaan de schuiven weer geleidelijk dicht. Daarna kunnen we het schip leegpompen. Als dit gebeurd is zal het schip gaan drijven en kunnen we het schip makkelijker lostrekken van zijn plek.
-
Interview: een calamiteit oplossen in een snelkookpan
We zijn al dagen hard aan het werk om het gezonken schip bij stuw Borgharen weg te halen. Waarom trekken we dat schip niet gewoon even los? Waarom duurt het allemaal zo lang? Wim Fabries, hoofdingenieur-directeur van Zuid-Nederland, vertelt in een interview over deze ingewikkelde operatie, waarbij we onder hoge druk moeilijke beslissingen moeten nemen.
-
Nieuwe pompactie om schip lichter te maken
Gisteravond hebben we met 2 bergingsauto’s geprobeerd het schip los te krijgen. Dit is toen niet gelukt. Het risico dat de kabels zouden breken was te groot, omdat er te veel weerstand was door het zware schip en de waterstand.
We hebben vanmorgen pompen op een ponton geplaatst om zoveel mogelijk water uit het gestrande schip te pompen. Zo wordt het schip lichter en verwachten we dat het makkelijker los te trekken is. We gaan straks starten met het pompen.
-
Extra bergingsauto ingezet, schip niet verder losgekomen
De trekactie om het schip bij stuw Borgharen los te krijgen, hebben we tijdelijk onderbroken om de bergingsauto met lier te verplaatsen. Zo kunnen we vanuit een andere hoek trekken aan het schip. Er is een tweede bergingsauto met lier opgeroepen om meer trekkracht te creëren.
Deze staat naast de huidige bergingsauto. Bij inspectie blijkt er teveel schade aan een kabel, hierdoor is niet mogelijk om nu verder te gaan met het lostrekken van het schip. Het risico dat de kabel breekt is te groot. We sluiten voor vanavond het liveblog en gaan morgenochtend weer verder.
-
Trekactie tijdelijk onderbroken
De trekactie om het schip bij stuw Borgharen los te trekken verloopt voorspoedig. Het schip is in beweging. We moeten het lostrekken tijdelijk onderbreken, om de vrachtwagen met de lier te verplaatsen. Dit doen we om zo vanuit een andere hoek te trekken aan het schip.
-
Schip ligt gunstiger, nog wel onder de stuw
Het wegtrekken van het schip is nog steeds volop bezig. Wel moesten we de operatie kort onderbreken om een aantal lierkabels recht te leggen. Het schip is inmiddels een stuk verschoven en ligt gunstiger, maar nog wel onder de stuw. Het is nog niet mogelijk om de schade aan de stuw te inspecteren.
-
Update situatie Stuw Borgharen
Nieuwe poging vandaag
Vanmorgen starten we met een nieuwe poging om het schip weer in beweging te krijgen. Er zijn weer pompen aan boord geplaatst om het schip zo licht mogelijk te maken. Ondertussen is een extra vrachtwagen met een sterke lier gearriveerd, die vanuit een andere positie mee zal trekken om de kracht vanuit een nieuwe hoek in te zetten.
Acties van gisteren
Gisteravond zijn er verschillende stappen ondernomen, zoals het verlichten van het schip door zand te verwijderen en het baggeren rondom. En vanaf een stevig verankerd ponton werd geprobeerd het schip voorzichtig los te trekken, met wat eerste beweging als resultaat.
Later op de avond hebben we een extra pomp ingezet om water uit een afgesloten ruimte in het schip te pompen. Dit creëert extra drijfvermogen, wat helpt om het schip lichter te maken. Dit had niet voldoende effect en daarom hebben we uiteindelijk rond middernacht de pogingen moeten stoppen. De onderkant van het schip zit nog steeds zeer vast.
-
Poging om het schip los te trekken gestaakt
Het vrachtschip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt om het verder in beweging te krijgen. De pogingen om het schip los te trekken zijn daarom voor nu gestopt. We onderzoeken nu verder hoe we het schip bij de stuw weg kunnen krijgen, zodat we daar zo snel mogelijk mee aan de slag kunnen.
Bedankt voor jullie aandacht en we houden jullie vanaf morgenochtend weer op de hoogte van de verdere voortgang!
-
Meer beweging creëren
We hebben intussen een werkbak aan een kraan bevestigd en een pomp geplaatst in een afgesloten ruimte in de voorkant van het schip. Door zoveel mogelijk water uit deze ruimte te pompen, creëren we een extra drijfvermogen en maken we het schip lichter.
Dit helpt om meer beweging te krijgen. Daarna bekijken we opnieuw of we de krachten op de lieren kunnen verhogen.
-
Nieuwe poging om schip los te trekken
We zijn rond 18.30 uur begonnen met een nieuwe poging om het gezonken vrachtschip los te trekken van de stuw. Het schip is zo veel mogelijk verlicht door het resterende zand eruit te halen en de luiken van de laadruimte te verwijderen, ook is het gebied rondom het schip gebaggerd.
Vanaf een stevig verankerd lierponton wordt het schip nu voorzichtig losgetrokken. Er is inmiddels wat beweging te zien. We bekijken op dit moment of de krachten op de lier verhoogd kunnen worden om zo het schip verder in beweging te krijgen.
-
Overzicht Borgharen
Op het plaatje zie je in 1 oogopslag wat de situatie momenteel is bij Stuw Borgharen. We zijn nog bezig met het lostrekken van het vrachtschip. Daarnaast hebben we preventieve maatregelen genomen op verschillende plekken om te zorgen voor voldoende water in de Maas.
- Linksonder zie je de tijdelijke mobiele waterkering. Hiermee kunnen we het waterpeil op de Maas beter controleren en beschermen we de woonboten. De tijdelijke kering bestaat uit een soort buis, die op locatie gevuld wordt met water.
- Achter stuw Borgharen zijn we begonnen met de aanleg van een breuksteendam. Deze breuksteendam functioneert dan als extra waterkering. Zo kunnen we ervoor zorgen dat het waterpeil niet te veel daalt. Dit is een aanvulling op de al functionerende tijdelijke mobiele waterkering bij de overlaatdam Bosscherveld.
- Het vrachtschip ligt vast aan het ponton. Het ponton is verankerd aan de oever aan de overkant van de Maas.
- Bij de ingang van het Julianakanaal hebben we een pomp geplaatst. Aan het begin van het Julianakanaal ligt keersluis Limmel. Die is nu gesloten. Als het waterpeil te laag wordt, in het Julianakanaal, zorgen we met deze pomp voor aanvoer van water. Daardoor is er voldoende doorstroming van het water, wat nodig is voor de waterkwaliteit.