Liveblog gezonken schip bij stuw Borgharen
Zaterdagmorgen 12 oktober 2024 rond 8.30 uur is een vrachtschip tegen stuw Borgharen op de Maas bij Maastricht gevaren en gezonken. Het vrachtschip voer vanuit Bosscherveld richting België en kwam ter hoogte van de Noorderbrug in de problemen door de sterke stroming op de Maas. In dit liveblog houden we u op de hoogte van de situatie bij stuw Borgharen.
Bij vragen die gaan over het dalende waterpeil en de gevolgen ervan rondom stuw Borgharen kunt u ook contact opnemen met ons informatiecentrum via 088-7974320 (tussen 08.00 en 22.00 uur). Voor algemene vragen kunt u natuurlijk bellen met 0800-8002 (tussen 08.00 en 20.00 uur).
-
Water geleidelijk laten zakken om daarna te kunnen pompen
Inmiddels staan de pompen op zijn plek langs het schip. Om te voorkomen dat uitgepompt water terugkeert in het schip moeten we het waterpeil rondom het schip enkele centimeters laten zakken, dit doen we door geleidelijk water door de linker- en rechterschuif van de stuw te laten. Als het water genoeg gezakt is, gaan de schuiven weer geleidelijk dicht. Daarna kunnen we het schip leegpompen. Als dit gebeurd is zal het schip gaan drijven en kunnen we het schip makkelijker lostrekken van zijn plek.
-
Interview: een calamiteit oplossen in een snelkookpan
We zijn al dagen hard aan het werk om het gezonken schip bij stuw Borgharen weg te halen. Waarom trekken we dat schip niet gewoon even los? Waarom duurt het allemaal zo lang? Wim Fabries, hoofdingenieur-directeur van Zuid-Nederland, vertelt in een interview over deze ingewikkelde operatie, waarbij we onder hoge druk moeilijke beslissingen moeten nemen.
-
Nieuwe pompactie om schip lichter te maken
Gisteravond hebben we met 2 bergingsauto’s geprobeerd het schip los te krijgen. Dit is toen niet gelukt. Het risico dat de kabels zouden breken was te groot, omdat er te veel weerstand was door het zware schip en de waterstand.
We hebben vanmorgen pompen op een ponton geplaatst om zoveel mogelijk water uit het gestrande schip te pompen. Zo wordt het schip lichter en verwachten we dat het makkelijker los te trekken is. We gaan straks starten met het pompen.
-
Extra bergingsauto ingezet, schip niet verder losgekomen
De trekactie om het schip bij stuw Borgharen los te krijgen, hebben we tijdelijk onderbroken om de bergingsauto met lier te verplaatsen. Zo kunnen we vanuit een andere hoek trekken aan het schip. Er is een tweede bergingsauto met lier opgeroepen om meer trekkracht te creëren.
Deze staat naast de huidige bergingsauto. Bij inspectie blijkt er teveel schade aan een kabel, hierdoor is niet mogelijk om nu verder te gaan met het lostrekken van het schip. Het risico dat de kabel breekt is te groot. We sluiten voor vanavond het liveblog en gaan morgenochtend weer verder.
-
Trekactie tijdelijk onderbroken
De trekactie om het schip bij stuw Borgharen los te trekken verloopt voorspoedig. Het schip is in beweging. We moeten het lostrekken tijdelijk onderbreken, om de vrachtwagen met de lier te verplaatsen. Dit doen we om zo vanuit een andere hoek te trekken aan het schip.
-
Schip ligt gunstiger, nog wel onder de stuw
Het wegtrekken van het schip is nog steeds volop bezig. Wel moesten we de operatie kort onderbreken om een aantal lierkabels recht te leggen. Het schip is inmiddels een stuk verschoven en ligt gunstiger, maar nog wel onder de stuw. Het is nog niet mogelijk om de schade aan de stuw te inspecteren.
-
Update situatie Stuw Borgharen
Nieuwe poging vandaag
Vanmorgen starten we met een nieuwe poging om het schip weer in beweging te krijgen. Er zijn weer pompen aan boord geplaatst om het schip zo licht mogelijk te maken. Ondertussen is een extra vrachtwagen met een sterke lier gearriveerd, die vanuit een andere positie mee zal trekken om de kracht vanuit een nieuwe hoek in te zetten.
Acties van gisteren
Gisteravond zijn er verschillende stappen ondernomen, zoals het verlichten van het schip door zand te verwijderen en het baggeren rondom. En vanaf een stevig verankerd ponton werd geprobeerd het schip voorzichtig los te trekken, met wat eerste beweging als resultaat.
Later op de avond hebben we een extra pomp ingezet om water uit een afgesloten ruimte in het schip te pompen. Dit creëert extra drijfvermogen, wat helpt om het schip lichter te maken. Dit had niet voldoende effect en daarom hebben we uiteindelijk rond middernacht de pogingen moeten stoppen. De onderkant van het schip zit nog steeds zeer vast.
-
Poging om het schip los te trekken gestaakt
Het vrachtschip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt om het verder in beweging te krijgen. De pogingen om het schip los te trekken zijn daarom voor nu gestopt. We onderzoeken nu verder hoe we het schip bij de stuw weg kunnen krijgen, zodat we daar zo snel mogelijk mee aan de slag kunnen.
Bedankt voor jullie aandacht en we houden jullie vanaf morgenochtend weer op de hoogte van de verdere voortgang!
-
Meer beweging creëren
We hebben intussen een werkbak aan een kraan bevestigd en een pomp geplaatst in een afgesloten ruimte in de voorkant van het schip. Door zoveel mogelijk water uit deze ruimte te pompen, creëren we een extra drijfvermogen en maken we het schip lichter.
Dit helpt om meer beweging te krijgen. Daarna bekijken we opnieuw of we de krachten op de lieren kunnen verhogen.
-
Nieuwe poging om schip los te trekken
We zijn rond 18.30 uur begonnen met een nieuwe poging om het gezonken vrachtschip los te trekken van de stuw. Het schip is zo veel mogelijk verlicht door het resterende zand eruit te halen en de luiken van de laadruimte te verwijderen, ook is het gebied rondom het schip gebaggerd.
Vanaf een stevig verankerd lierponton wordt het schip nu voorzichtig losgetrokken. Er is inmiddels wat beweging te zien. We bekijken op dit moment of de krachten op de lier verhoogd kunnen worden om zo het schip verder in beweging te krijgen.
-
Overzicht Borgharen
Op het plaatje zie je in 1 oogopslag wat de situatie momenteel is bij Stuw Borgharen. We zijn nog bezig met het lostrekken van het vrachtschip. Daarnaast hebben we preventieve maatregelen genomen op verschillende plekken om te zorgen voor voldoende water in de Maas.
- Linksonder zie je de tijdelijke mobiele waterkering. Hiermee kunnen we het waterpeil op de Maas beter controleren en beschermen we de woonboten. De tijdelijke kering bestaat uit een soort buis, die op locatie gevuld wordt met water.
- Achter stuw Borgharen zijn we begonnen met de aanleg van een breuksteendam. Deze breuksteendam functioneert dan als extra waterkering. Zo kunnen we ervoor zorgen dat het waterpeil niet te veel daalt. Dit is een aanvulling op de al functionerende tijdelijke mobiele waterkering bij de overlaatdam Bosscherveld.
- Het vrachtschip ligt vast aan het ponton. Het ponton is verankerd aan de oever aan de overkant van de Maas.
- Bij de ingang van het Julianakanaal hebben we een pomp geplaatst. Aan het begin van het Julianakanaal ligt keersluis Limmel. Die is nu gesloten. Als het waterpeil te laag wordt, in het Julianakanaal, zorgen we met deze pomp voor aanvoer van water. Daardoor is er voldoende doorstroming van het water, wat nodig is voor de waterkwaliteit.
-
Informatiecentrum voor vragen over dalend waterpeil
Door de aanvaring met een vrachtschip bij stuw Borgharen in Maastricht kunnen we een deel van de stuw niet sluiten. Daardoor daalt het waterpeil in de Maas langzaam tussen België en Borgharen.
Verwachting van het dalend waterpeil
We doen ons uiterste best om het schip te verplaatsen en de stuw te sluiten. Ondanks de getroffen voorzorgsmaatregelen verwachten we dat het waterpeil in de loop van de avond van 16 oktober 2024 met tientallen centimeters zal dalen. We adviseren bewoners en belanghebbenden om hier rekening mee te houden en eventuele maatregelen te treffen.
Om bewoners en belanghebbenden zo goed mogelijk te informeren, is er een speciaal informatiecentrum beschikbaar voor vragen over het dalende waterpeil en de gevolgen daarvan. Het informatiecentrum is bereikbaar tussen 08.00 en 22.00 uur via 088-7974320. Voor andere algemene vragen kunt u contact opnemen met ons algemene nummer: 0800-8002.
Rijkswaterstaat heeft verschillende voorzorgsmaatregelen genomen om te zorgen voor voldoende water in de Maas. Zoals een tijdelijke waterkering bij de overlaatdam en pompen bij de ingang van het Julianakanaal.
-
Werkzaamheden leegmaken schip begonnen
Een kraanschip is begonnen met het verwijderen van 2 of 3 dekluiken van het gezonken vrachtschip. Daarna wordt zo veel mogelijk het resterend zand uit dit deel van het schip gehaald en in de Maas losgelaten. Doel hiervan is het schip zo licht mogelijk te maken.
-
Breuksteendam als extra maatregel
Nu de stuw bij Borgharen door de aanvaring met het vrachtschip niet normaal gebruikt kan worden, bouwen we een breuksteendam direct aan de achterzijde van stuw Borgharen. Deze breuksteendam functioneert dan als extra waterkering. Zo kunnen we ervoor zorgen dat het waterpeil niet te veel daalt. Dit is een aanvulling op de al functionerende tijdelijke kering bij de overlaatdam Bosscherveld.
Zodra blijkt dat de bergingsoperatie van het schip geslaagd is, de stuw niet beschadigd is en weer gebruikt kan worden, kan besloten worden de aanleg van deze tijdelijke breuksteendam te stoppen. We kiezen alleen nu voor zekerheid als het gaat om het waterbeheer van Limburg en bereiden ons op deze manier voor.
Werkzaamheden al gestart
De eerste werkzaamheden voor de breuksteendam zijn gisteren, dinsdag 15 oktober, al gestart. De dam wordt zo gebouwd dat hij goed werkt, maar ook zo snel mogelijk klaar is. Mogelijk gebruiken we daarvoor ook nog andere materialen in de constructie, zoals eventueel geladen containers, die deel zouden kunnen uitmaken van de dam.
Daarover wordt later nog een besluit over genomen. Met 2 kranen en een aantal dumpers werken we 24/7 door aan deze dam. Hoe lang de totale aanleg zal duren is nu nog niet bekend. Uiteraard is er ook aandacht dat deze breuksteendam (als hij wat langer nodig blijkt) water moet kunnen doorlaten in geval van hoogwater.
Breukstenen lenen
Rijkswaterstaat beschikt over veel breukstenen in de buurt van stuw Borgharen. Zo lag er nog een restant aan stenen bij Borgharen op de oevers en bieden ook de stenen bij het Julianakanaal een handige voorraad. Daar kunnen alvast breukstenen geleend worden die pas veel later in dat project nodig zijn.
-
Samenvatting van de nacht: hard gewerkt, schip nog op zijn plek
Goedemorgen, daar zijn we weer.
Afgelopen nacht zijn we om 00.30 uur eerst gestart met het verwijderen van de luiken van het schip. In de uren daarna is een pomp ingezet om de laatste resten zand uit het schip weg te werken. Rond 04.00 uur zijn de trekkabels meerdere keren op spanning gebracht om te testen of er op een redelijk soepele manier beweging in het schip te krijgen is. Dat was nog niet naar onze zin. Om 05.00 uur is daarom besloten om zand dat waarschijnlijk weggezakt is in de voorzijde van het schip nog verder weg te halen. Deze actie start bij daglicht.
-
Voorbereidingen tweede poging in volle gang
We bevestigen op dit moment het nieuwe materiaal en zullen later vannacht opnieuw proberen het schip los te trekken. Wanneer dat moment precies gaat zijn, kunnen we nog niet zeggen. We sluiten daarom voor vanavond het liveblog en gaan morgenochtend weer verder.
-
Tijdelijke kering Bosscherveld ligt op zijn plek
De tijdelijke kering bij Bosscherveld is inmiddels klaar. Hiermee kunnen we het waterpeil op de Maas beter controleren en beschermen we de woonboten. Daarnaast nemen we ook op andere plekken preventieve maatregelen om te zorgen voor voldoende water in de Maas. Denk hierbij aan pompen die kunnen zorgen voor extra aanvoer en een breuksteendam.
-
Nieuw plan van aanpak lostrekken schip
Het is duidelijk op welke manier we een nieuwe poging kunnen doen om het schip los te trekken. Deze methode zorgt ervoor dat spanning gelijk verdeeld wordt over de kabels. Daarvoor is ander materiaal nodig. Dat materiaal is onderweg naar de locatie en we verwachten dat dit begin van de avond binnen is.
Daarna treffen we voorbereidingen om een tweede poging te doen. Het is lastig hier een tijdslijn voor te geven, maar naar verwachting start de tweede poging vanavond of vannacht nog. Omdat de eerdere voorbereidingen op locatie afgerond zijn, hebben we voor een tweede poging geen daglicht nodig.
Het schip heeft overigens nog maar weinig zand in het ruim. Het meeste zand is intussen weggespoeld.