Liveblog

Liveblog gezonken schip bij stuw Borgharen

Gepubliceerd op: 12 oktober 2024, 15.54 uur - Laatste update: 19 oktober 2024, 12.25 uur

Zaterdagmorgen 12 oktober 2024 rond 8.30 uur is een vrachtschip tegen stuw Borgharen op de Maas bij Maastricht gevaren en gezonken. Het vrachtschip voer vanuit Bosscherveld richting België en kwam ter hoogte van de Noorderbrug in de problemen door de sterke stroming op de Maas. In dit liveblog houden we u op de hoogte van de situatie bij stuw Borgharen.

Bij vragen die gaan over het dalende waterpeil en de gevolgen ervan rondom stuw Borgharen kunt u ook contact opnemen met ons informatiecentrum via 088-7974320 (tussen 08.00 en 22.00 uur). Voor algemene vragen kunt u natuurlijk bellen met 0800-8002 (tussen 08.00 en 20.00 uur).

  • Extra bergingsauto ingezet, schip niet verder losgekomen

    De trekactie om het schip bij stuw Borgharen los te krijgen, hebben we tijdelijk onderbroken om de bergingsauto met lier te verplaatsen. Zo kunnen we vanuit een andere hoek trekken aan het schip. Er is een tweede bergingsauto met lier opgeroepen om meer trekkracht te creëren.

    Deze staat naast de huidige bergingsauto. Bij inspectie blijkt er teveel schade aan een kabel, hierdoor is niet mogelijk om nu verder te gaan met het lostrekken van het schip. Het risico dat de kabel breekt is te groot. We sluiten voor vanavond het liveblog en gaan morgenochtend weer verder.

  • Update situatie Stuw Borgharen

    Nieuwe poging vandaag

    Vanmorgen starten we met een nieuwe poging om het schip weer in beweging te krijgen. Er zijn weer pompen aan boord geplaatst om het schip zo licht mogelijk te maken. Ondertussen is een extra vrachtwagen met een sterke lier gearriveerd, die vanuit een andere positie mee zal trekken om de kracht vanuit een nieuwe hoek in te zetten.

    Acties van gisteren

    Gisteravond zijn er verschillende stappen ondernomen, zoals het verlichten van het schip door zand te verwijderen en het baggeren rondom. En vanaf een stevig verankerd ponton werd geprobeerd het schip voorzichtig los te trekken, met wat eerste beweging als resultaat.

    Later op de avond hebben we een extra pomp ingezet om water uit een afgesloten ruimte in het schip te pompen. Dit creëert extra drijfvermogen, wat helpt om het schip lichter te maken. Dit had niet voldoende effect en daarom hebben we uiteindelijk rond middernacht de pogingen moeten stoppen. De onderkant van het schip zit nog steeds zeer vast.

    We plaatsen pompen om het schip zo licht mogelijk te maken. De eerste pomp doet zijn werk al
  • Poging om het schip los te trekken gestaakt

    Het vrachtschip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt om het verder in beweging te krijgen. De pogingen om het schip los te trekken zijn daarom voor nu gestopt. We onderzoeken nu verder hoe we het schip bij de stuw weg kunnen krijgen, zodat we daar zo snel mogelijk mee aan de slag kunnen.

    Bedankt voor jullie aandacht en we houden jullie vanaf morgenochtend weer op de hoogte van de verdere voortgang!

  • Meer beweging creëren

    We hebben intussen een werkbak aan een kraan bevestigd en een pomp geplaatst in een afgesloten ruimte in de voorkant van het schip. Door zoveel mogelijk water uit deze ruimte te pompen, creëren we een extra drijfvermogen en maken we het schip lichter.

    Dit helpt om meer beweging te krijgen. Daarna bekijken we opnieuw of we de krachten op de lieren kunnen verhogen.

    Vanuit de werkbak wordt de pomp in de voorkant van het schip geplaatst om extra drijfvermogen te creëren
  • Nieuwe poging om schip los te trekken

    We zijn rond 18.30 uur begonnen met een nieuwe poging om het gezonken vrachtschip los te trekken van de stuw. Het schip is zo veel mogelijk verlicht door het resterende zand eruit te halen en de luiken van de laadruimte te verwijderen, ook is het gebied rondom het schip gebaggerd.

    Vanaf een stevig verankerd lierponton wordt het schip nu voorzichtig losgetrokken. Er is inmiddels wat beweging te zien. We bekijken op dit moment of de krachten op de lier verhoogd kunnen worden om zo het schip verder in beweging te krijgen.

    Het bergingsteam trekt het gestrande vrachtschip voorzichtig los met een lierponton.
  • Informatiecentrum voor vragen over dalend waterpeil

    Door de aanvaring met een vrachtschip bij stuw Borgharen in Maastricht kunnen we een deel van de stuw niet sluiten. Daardoor daalt het waterpeil in de Maas langzaam tussen België en Borgharen.

    Verwachting van het dalend waterpeil

    We doen ons uiterste best om het schip te verplaatsen en de stuw te sluiten. Ondanks de getroffen voorzorgsmaatregelen verwachten we dat het waterpeil in de loop van de avond van 16 oktober 2024 met tientallen centimeters zal dalen. We adviseren bewoners en belanghebbenden om hier rekening mee te houden en eventuele maatregelen te treffen.

    Om bewoners en belanghebbenden zo goed mogelijk te informeren, is er een speciaal informatiecentrum beschikbaar voor vragen over het dalende waterpeil en de gevolgen daarvan. Het informatiecentrum is bereikbaar tussen 08.00 en 22.00 uur via 088-7974320. Voor andere algemene vragen kunt u contact opnemen met ons algemene nummer: 0800-8002.

    Rijkswaterstaat heeft verschillende voorzorgsmaatregelen genomen om te zorgen voor voldoende water in de Maas. Zoals een tijdelijke waterkering bij de overlaatdam en pompen bij de ingang van het Julianakanaal.