Nieuwsbericht

Veelgestelde vragen over de werkzaamheden aan het Julianakanaal

Gepubliceerd op: 17 oktober 2024, 09.17 uur

Dagelijks werken er veel medewerkers van zowel Rijkswaterstaat als aannemer Van den Herik-Sliedrecht aan het Julianakanaal. Dit betekent dat er veel in en rondom de omgeving gebeurt. Dit brengt veel vragen met zich mee, heel begrijpelijk. Wij zetten de meest gestelde vragen met antwoorden voor je op een rij.

Hoeveel mensen werken er tegelijkertijd aan dit project?

Er zijn meer dan 200 medewerkers betrokken bij dit project, zowel op de bouwplaats als op kantoor. Deze medewerkers zijn afkomstig van Rijkswaterstaat, de aannemer Van den Herik-Sliedrecht en verschillende onderaannemers.

Hoeveel vissen zijn er afgevangen?

Voordat we het kanaal drooglegden, zagen oplettende voorbijgangers een bootje vissen afvangen. In totaal heeft Visserij Service Nederland 13.060 vissen gevangen, met een totaalgewicht van 1.600 kg. De vissen zijn uitgezet ten zuiden van de dam en ten noorden van sluis Born. Er zijn 16 verschillende vissoorten aangetroffen in dit traject. De 5 meest voorkomende soorten waren de zwartbekgrondel, blankvoorn, baars, alver en snoekbaars.

Wat is er allemaal gevonden op de bodem van het kanaal?

Tot nu toe hebben we vooral oud ijzer aangetroffen, zoals fietsen, autovelgen en af en toe een scheepsschroef. Er zijn geen bijzondere objecten gevonden.

Is er altijd bewaking langs het kanaal?

Ja, het kanaal wordt 24 uur per dag nauwlettend bewaakt. Daarnaast plaatsten we een hek rondom het gebied en installeerden we bij de verschillende toegangswegen slagbomen.

Waarom is er verlichting geplaatst langs het kanaal?

Deze verlichting noemen we oriëntatieverlichting. Dit plaatsten we om de omgeving en het bouwterrein veilig te houden.

Waarom werd het kanaalwater in delen afgelaten?

Het kanaalwater werd 4 uur per dag maximaal 1 m afgelaten via sluis Born. Hier waren 2 belangrijke redenen voor:

  • zodat er niet te veel water tegelijkertijd richting het noorden stroomde;
  • om schade aan dijken en bruggen stroomafwaarts te vermijden. Na elke meter monitorden we het effect ervan zorgvuldig.

Waarom lopen er grote buizen vanuit het kanaal naar de Maas?

We legden een hevelleiding aan met 4 buizen van elk 80 cm doorsnede. Deze buizen zorgen ervoor dat het water in het Julianakanaal tijdens de stremming in beweging blijft. Door deze leiding, die het kanaal met de Maas verbindt, blijft er ten zuiden van de tijdelijke dam een continue circulaire waterstroom lopen wat de waterkwaliteit ten goede komt.

Doen we dit niet, dan hopen algen en bacteriën zich op. Dit zorgt niet alleen voor stank, maar brengt ook risico’s voor de gezondheid van mens en dier. Op deze manier blijft industriecomplex Chemelot ook voorzien van voldoende vers kanaalwater. De buizen blijven liggen tot de werkzaamheden aan het Julianakanaal zijn afgerond.

Hoeveel meter hekwerk is er geplaatst?

Om ervoor te zorgen dat niemand het bouwterrein betreedt, plaatsten we langs het hele traject een hek van 8 km lang.

Tijdens het uittrillen van de damwanden worden in de buurt trillingsmeters geplaatst. Krijg ik die ook in de buurt?

Op een aantal plekken binnen de invloedssfeer van de trillingen worden trillingsmeters geplaatst. Dit gebeurt tot op een afstand van 100 m van de beschadigde bouwkuip. De stalen platen waar de bouwkuip uit bestaat, worden met een draadkraan van zo’n 30 m eruit getrild.