Hoe gaat het met onze infrastructuur? Minister Madlener informeert Tweede Kamer
Vandaag, 21 november 2024, heeft Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat de jaarlijkse rapportage ‘Staat van de Infrastructuur’ aangeboden aan de Tweede Kamer. Hierin beschrijft Rijkswaterstaat de technische staat van de Nederlandse infrastructuur in 2023.
Daarbij gaat het om 3 netwerken: het hoofdwegennet (HWN), het hoofdvaarwegennet (HVWN) en het hoofdwatersysteem (HWS). De conclusies en boodschappen zijn dezelfde als in voorgaande edities: De opgave om onze infrastructuur in stand te houden is groot. Sterker nog: deze opgave groeit maar door. Een paar highlights uit de rapportage.
Leveren, vereenvoudigen en verbinden
Veel van onze bruggen, tunnels en viaducten uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw zijn dringend toe aan groot onderhoud of vernieuwing. En net als in voorgaande jaren hebben weggebruikers last van een toename van het aantal storingen, ongeplande werkzaamheden en wegafsluitingen. Rijkswaterstaat moet versnellen.
We moeten meer werk uit onze handen krijgen, samen met de infra-sector. De sleutelwoorden voor onze aanpak zijn: Leveren, Vereenvoudigen en Verbinden. We gaan leveren door tempo te maken. We vereenvoudigen door efficiënter, doelgerichter en meer gestandaardiseerd te werken. En we verbinden door de samenwerking te versterken met marktpartijen, kennisinstituten, medeoverheden en burgers.
Het oordeel van Rijkswaterstaat: het hoofdwegennet (HWN)
In de rapportage beoordeelt Rijkswaterstaat de 3 netwerken onder andere op veiligheid. Vergeleken met de vorige editie blijft de veiligheid van het HWN ‘gemiddeld’. Door uitgesteld onderhoud, verouderde bruggen en de toename van het vrachtverkeer in de afgelopen jaren, moet Rijkswaterstaat maatregelen blijven nemen.
Het oordeel van Rijkswaterstaat: het hoofdvaarwegennet (HVWN)
Rijkswaterstaat beoordeelt de veiligheid van kunstwerken, zoals sluizen en bruggen, in het HVWN als ‘gemiddeld’. Uitgesteld onderhoud en toegenomen scheepsgrootte verhogen het risico op storingen en schade bij aanvaringen. Kunstwerken worden intensiever gebruikt dan waar ze voor ontworpen zijn.
Het geplande onderhoud van de kunstwerken in het HVWN blijft volgens de laatste gegevens volledig binnen de afgesproken normen. Wel gebeurt het vaker dat een sluis of brug onverwacht niet beschikbaar is.
Het oordeel van Rijkswaterstaat: het hoofdwatersysteem (HWS)
De veiligheid van stormvloedkeringen was ‘gemiddeld’; nu is die ‘goed’. Alle stormvloedkeringen voldoen aan de prestatie-eisen, maar er is wel een grote onderhoudsachterstand. Tot en met 2032 is hiervoor in elk geval een verdubbeling van het budget voor onderhoud nodig.
Dat budget is vanaf 2026 beschikbaar. Maar of we dan echt kunnen doen wat nodig is, hangt ook af van de beschikbaarheid van grondstoffen en de capaciteit bij Rijkswaterstaat en samenwerkingspartners met de vereiste expertise.
Vaker overdag en doordeweeks aan het werk, meer hinder
De komende decennia zijn we overal in het land zichtbaar aan het werk. En vaker overdag en doordeweeks, met helaas meer hinder voor weggebruikers en vaarwegverkeer. Maar we doen dat met een goede reden: het behoud van een infrastructuur die garant staat voor een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland, nu en in de toekomst.
Om de aanpak effectief te maken is betrouwbare informatie essentieel. De ‘Staat van de Infrastructuur’ van Rijkswaterstaat helpt ons daarbij.
Benieuwd naar de volledige rapportage?
Die vind je op de website van de Rijksoverheid.