Verruiming Julianakanaal: het weer als grote uitdager
In augustus 2024 klonk het startsignaal van de werkzaamheden in het droge Julianakanaal. Sindsdien werkt Rijkswaterstaat met volle inzet aan de verdieping en verbreding van dit kanaal. Hoe staat het er nu voor? En voor welke uitdagingen staan de aannemers?
Anna Steenbergen, omgevingsmanager bij aannemer Van den Herik-Sliedrecht, geeft een update over het project verruiming Julianakanaal.
‘Sinds oktober 2024 hebben we weer een mooie vooruitgang geboekt’, vertelt Steenbergen.
‘Tijdens 2 drukbezochte bewonersavonden praatten we de omwonenden bij over de stand van zaken. We vertelden onder andere over het aanbrengen van de bentonietmatten in het drooggelegde stuk van het kanaal.’ Bentonietmatten vormen een waterdichte laag op de bodem van het kanaal. Voordat we die matten kunnen leggen, moet de bodem van het kanaal voorbereid worden.
Steenbergen legt uit: ‘We zijn natuurlijk bezig met het verdiepen en verbreden van het kanaal, maar we moeten ook de bodem en de zijkanten vlak maken. Zodat we de matten correct kunnen neerleggen.'
Verrassingen op de bodem
Tussen Berg en sluiscomplex Born is het kanaal in 3 vlakken verdeeld, met elk een eigen aannemer. Zo wordt er alles aan gedaan om de werkzaamheden zo snel mogelijk af te ronden. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. ‘We zijn bijvoorbeeld bij het afgraven van de bodem gigantische zwerfkeien tegengekomen', zegt Steenbergen.
‘Ze waren soms wel 1 meter in doorsnee! Het is dus maar goed dat we dit deel van het kanaal drooglegden, want het zou een hele klus zijn geweest om die keien onder water te moeten verwijderen of om op die plekken damwanden aan te brengen.’
Ook bij het sluiscomplex Born had de kanaalbodem een verrassing in petto. ‘We hebben hier meer slib dan verwacht aangetroffen’, legt de omgevingsmanger uit. ‘Voordat we de bentonietmatten kunnen aanleggen moeten we dit slib opruimen en afvoeren. Daar zijn we nu druk mee bezig.’
Het effect van het weer
Wat de komende tijd de grootste uitdaging is voor de werkzaamheden? ‘Het weer’, antwoordt Steenbergen meteen. ‘We hebben natuurlijk afgelopen maanden kunnen profiteren van het mooie weer, waardoor we echt meters hebben gemaakt. Maar nu krijgen we te maken met lagere temperaturen en neerslag.’ Door deze weersomstandigheden kan de veiligheid van de medewerkers in het geding komen.
‘De bodem van het kanaal wordt door vorst of neerslag heel glad en dus gevaarlijk om op te werken’, vertelt Steenbergen. Daarom evalueren de aannemers en de medewerkers bij slecht weer dagelijks de veiligheid van de werkzaamheden. ‘We stoppen wanneer de situatie te gevaarlijk wordt. Maar we pakken ook gelijk weer onze werkzaamheden op zodra het kan.’
Verdiende rust
Met de kerstperiode in zicht is besloten om een vakantie in te lassen van 2 weken. Tijdens deze vakantie vinden er geen werkzaamheden plaats in het kanaal. ‘Onze mensen maken lange werkdagen van 12 uur om de werkzaamheden zo snel mogelijk af te ronden’, legt Steenbergen uit.
‘Zij kunnen tijdens de kerstvakantie hun welverdiende rust nemen.’ Het werk ligt niet helemaal stil tijdens de vakantie. De aannemers gebruiken deze pauze voor het nodige onderhoud aan de machines. ‘Dan kunnen we in 2025 meteen weer volle bak aan de slag.’
‘Voldoening’
Steenbergen kijkt positief naar de voortgang van de werkzaamheden. ‘We doen er alles aan om de kwaliteit en veiligheid te waarborgen, zodat we de vaarweg voor de toekomst kunnen garanderen. In december 2024 zullen er al delen van het kanaal klaar zijn. Het geeft zoveel voldoening om te zien hoe we samen de klus klaren.'