Rijkswaterstaat neemt maatregelen bij bruggen en viaducten met tand-nokconstructie
In de Tweede Kamer en de media is veel aandacht voor de veiligheid van bruggen en viaducten met een tand-nokconstructie. Dat is een constructie om brugdelen met elkaar te verbinden. Na inspectie bleek dat deze verbindingen bij 90 bruggen en viaducten naar de huidige inzichten destijds verkeerd zijn ontworpen. Daardoor kan er zout dooiwater bij de bewapening in het beton komen, waardoor die gaat roesten. Dat vermindert de draagkracht van de constructie.
Wat is een tand-nokconstructie?
Een tand-nokconstructie is een verbinding tussen 2 delen van een viaduct of brug. Het bovenste deel van de verbinding is de tand, het onderste deel de nok.
Hoe is dit aan het licht gekomen?
De veiligheid van de weggebruiker staat voor ons altijd voorop. Daarom houden we de staat van onderhoud van elke brug en viaduct bij met periodieke inspecties. Maar het probleem van de tand-nokconstructies is daarmee niet te signaleren. Wel bleek dat de voegovergangen van de viaducten vocht doorlieten.
In 2022 zijn we daarom begonnen met een extra scan op de ongeveer 100 bruggen en viaducten waar vergelijkbare tand-nokconstructies zijn toegepast. Uit de inspecties en de scans bleek dat monsters van het beton nodig waren. Daar kwam uit dat onder andere bij knooppunt Velperbroek sprake is van een verhoogd risico.
Daarnaast komen 17 objecten in aanmerking voor vervolgonderzoek of de voorbereiding van maatregelen. Dit zijn behalve de 4 viaducten in de A12 bij knooppunt Velperbroek, het viaduct Kamperhoekweg (A6), de 2 bruggen Naardertrekvaart (A1), de 8 viaducten in het complex Prins Clausplein (A4/A12), het viaduct Tielsestraat (A15) en het viaduct De Tol (A1).
Om hoeveel bruggen en viaducten gaat het?
Landelijk hebben we ongeveer 100 bruggen en viaducten in beheer met een tand-nokconstructie. 90 daarvan zijn naar de huidige inzichten verkeerd ontworpen. Het bouwjaar, het ontwerp en de staat van het onderhoud zijn voor iedere constructie uniek. Hierdoor verschilt de omvang van de problematiek per object.
Welke maatregelen neemt Rijkswaterstaat?
Maatregelen kunnen zijn dat we zwaar vrachtverkeer van het viaduct moeten weren en dat we steunconstructies plaatsen. Bij het knooppunt Velperbroek mag verkeer zwaarder dan 45 ton al niet meer over de viaducten rijden. In april 2025 wordt er een ondersteunende constructie geplaatst. Rijkswaterstaat onderzoekt of en hoe de tijdelijke constructie ook de last van het wegdek kan dragen, zodat de gewichtsbeperking opgeheven kan worden.
En nu?
De constructie van de overige 73 objecten met tanden en nokken wordt eerst opnieuw beoordeeld. We verwachten dat deze objecten veilig te gebruiken zijn. Maar voor objecten met tanden en nokken met een verhoogd risico is vervanging de enige optie. Deze wordt gepland binnen het groot onderhoud waar Rijkswaterstaat nu en in de komende jaren aan werkt.
Kijk voor meer informatie hierover op onze pagina Groot onderhoud aan wegen en vaarwegen.