(Beeldtitel: Rijkswaterstaat Nu. Kees Jan van der Wilt, technisch adviseur bruggen en viaducten:) KEES JAN VAN DER WILT: We zijn bij 1 van de 104 viaducten, met een tand-nokconstructie in beheer van Rijkswaterstaat. Negentig daarvan zijn volgens de inzichten van nu verkeerd ontworpen. De veiligheid van de weggebruiker op en onder de brug of het viaduct staat voor ons altijd voorop. We monitoren deze constructies regelmatig en we voeren periodiek inspecties uit om de staat van het onderhoud in de gaten te houden. Hierachter zien we een tand-nokconstructie bij de brug. Dat kunnen we op deze manier illustreren: de brugpijler heeft een nok en het wegdek heeft een tand. Op deze manier wordt het wegdek door de tand-nokconstructie gedragen. Dit noemen we de tand-nokconstructie. Tegenwoordig wordt dit type constructie niet meer toegepast bij nieuwe bruggen. Wat ermee aan de hand is, is dat de viaducten sneller verouderen dan waar ze op ontworpen zijn. Boven de tand-nokconstructie is een voegovergang aanwezig, die gaat soms lekken, dan loopt het water met strooizout langs de voeg, langs de wapening en daardoor gaat de wapening roesten en neemt de sterkte van de constructie af. Als de veiligheid van de brug niet meer gegarandeerd kan worden, nemen we direct maatregelen. Het kan zijn dat we het verkeer laten omleiden, om de brug heen, of we moeten meer doen, zoals het plaatsen van een veiligheidsconstructie. Zeventien bruggen en viaducten staan op onze prioriteitenlijst om te onderzoeken. De andere bruggen en viaducten monitoren we natuurlijk ook. Als het nodig is, nemen we direct maatregelen. Op lange termijn zullen een aantal bruggen en viaducten worden vervangen of gerenoveerd. Deze vervanging of renovatie zal altijd plaatsvinden binnen het groot onderhoud dat de komende jaren wordt uitgevoerd. Hoe ons onderzoek eruitziet? Dat is wel goed om te weten, je kan het niet met het blote oog zien. Daarom halen we van bovenaf de voegovergang eraf en dan halen we monsters uit de voeg. Die monsters gaan naar het laboratorium en worden onderzocht op de hoeveelheid zout. Daarmee kunnen we controleren of het zout de wapening heeft bereikt. Daarnaast voeren we een elektrische meting uit. Staal reageert anders op elektriciteit dan roest. Op deze manier kunnen we controleren of de wapening al aangetast is door roest. Uiteraard is het nog veilig om op en onder deze viaducten te rijden. Als er iets mis is, dan ondernemen we direct actie. We proberen de hinder voor het verkeer zo veel mogelijk te beperken. Helaas moeten we soms zware vrachtwagens omleiden. De veiligheid van de weggebruiker staat in alle gevallen altijd op plek één. (Beeldtekst: Rijkswaterstaat Nu. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2025.)
Veelgestelde vragen tand-nokconstructie
Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat bruggen en viaducten met een tand-nokconstructie sneller verouderen dan gepland.
Er kan water met strooizout bij de wapening in het beton komen. De wapening gaat daardoor roesten, waardoor de draagkracht van de constructie vermindert. We nemen daarom maatregelen.
Wat is een tand-nokconstructie?
Een tand-nokconstructie is een verbinding tussen 2 delen van een viaduct of brug. Het bovenste deel van de verbinding is de tand, het onderste deel de nok.
Video tand-nokconstructie
In deze video over de tand-nokconstructie legt onze bruggenexpert Kees Jan van der Wilt uit wat een tandnok-constructie is en welke maatregelen we nemen.