Werkzaamheden

Toename hinder door onderhoud sluizen Amsterdam-Rijnkanaal; 2025

Gepubliceerd op: 4 maart 2025, 13.08 uur

We voeren veel onderhoud uit aan de vaarwegen. Ook in het midden van Nederland bij een aantal sluizen in het Amsterdam-Rijnkanaal, Merwedekanaal en het Lekkanaal. Per jaar varen zo’n 100.000 schepen door de sluizen in dit druk bevaren kanaal.

Onderhoud is nodig om storingen te voorkomen en te zorgen voor de veiligheid en doorstroming van de ruim 1,6 miljoen vrachtwagenladingen per jaar die beroepsvaart hier vervoert. Het Amsterdam-Rijnkanaal is een belangrijke verbinding tussen de Amsterdamse haven, de haven van Rotterdam en het Ruhrgebied in Duitsland.

De sluizen in het kanaal worden intensief gebruikt door zowel beroeps als recreatievaart en hebben onderhoud nodig. In 2025 voeren we verschillende werkzaamheden uit die hinder voor de scheepvaart met zich meebrengen.

Houd berichten aan de scheepvaart in de gaten

De werkzaamheden aan de sluizen in het Amsterdam-Rijnkanaal en het Lekkanaal vinden het hele jaar door plaats en over het hele traject.

Naast de renovatie van de Prinses Marijkesluis (Rijswijk, Gelderland) en de Koninginnensluis (Nieuwegein) komen nu ook onderhoudswerkzaamheden aan Prins Bernhardsluis (Tiel), Prinses Beatrixsluis (Nieuwegein), de Prinses Irenesluis (Wijk bij Duurstede) en de Overeindsebrug (Nieuwegein).

Schippers moeten bij het plannen van hun route rekening houden met hinder door werkzaamheden, drukte en wachttijden. We combineren de werkzaamheden zoveel mogelijk om een vlotte doorvaart te bevorderen.

Afhankelijk van het verloop en weersomstandigheden kunnen de werkzaamheden en de stremmingen korter of langer duren. Om wachttijden te beperken werken we zoveel mogelijk door in het weekend en ook ’s nachts.

Het advies aan schippers is om voor vertrek en tijdens de vaart regelmatig de geplande werkzaamheden aan de vaarwegen op de website Vaarweginformatie en de scheepvaartberichten te raadplegen om te weten waar op welk moment hinder te verwachten is.

Stremming duwvaartkolken Bernard en Irenesluis

Landelijk onderhoudt en beheert Rijkswaterstaat 6.300 km vaarweg en 92 sluiscomplexen. (Groot) Onderhoud is niet zonder hinder uit te voeren. In het voorjaar van 2025 starten we met werk aan beide duwvaartkolken van de Prins Bernhardsluis en Prinses Irenesluis.

De westkolk van de Prinses Irenesluis en de oostkolk van de Prins Bernardsluis zijn tussen april en oktober 2025 op meerdere dagen achter elkaar gestremd. Tijdens de stremming vervangen we onder andere essentiële onderdelen zoals geleidestrippen en nivelleerschuiven en krijgen kabels en geleidewielen een smeerbeurt.

Stremming van de kolken betekent dat alle scheepvaart dan gebruik maakt van de andere, smallere kolk.

Recreanten; kies een ontspannen route

Ook recreanten moeten rekening houden met drukte op de hoofdvaarweg en beperkingen bij alternatieve vaarroutes.

Met mooi weer neemt de drukte op de vaarwegen toe. Dat vraagt om extra oplettendheid van zowel de beroeps- als recreatieschipper, bijvoorbeeld bij sluizen waar grote vrachtschepen en kleine plezierjachten samen manoeuvreren in een beperkte ruimte.

Recreatievaart doet er goed aan een rustige vaarroute te kiezen en voor vertrek de actuele informatie te raadplegen. We zetten ook in 2025 bij een aantal sluizen stewards in om recreanten te helpen in de sluis.