Amsterdam-Rijnkanaal: renovatie Prinses Marijkesluis

Waarom

  • De Prinses Marijkesluis speelt een belangrijke rol bij het keren en afvoeren van hoogwater in en uit het Amsterdam-Rijnkanaal.
  • Door een renovatie blijft de Prinses Marijkesluis en het bijbehorende complex in de toekomst beschikbaar en betrouwbaar.
  • Hierdoor blijft het Betuwepand, tussen de Waal en de Lek, beschermd tegen hoogwater en kan iedereen in de omgeving veilig blijven wonen en werken.
  • Ook blijft het Amsterdam-Rijnkanaal beschikbaar bij hoogwater als hoofdvaarweg voor de scheepvaart.

Alle doelen en resultaten

Hoe

renoveren sluisdeuren, remmingwerk, bedienings- en gemaalgebouwen en scheuren in het beton van de sluiskolken en brugpijlers

vervangen bedienings- en besturingssoftware van de keerschuif en schutsluizen

Wat gaan we doen?

Rijkswaterstaat gaat de komende jaren de Prinses Marijkesluis renoveren. Zo zorgen we ervoor dat we de Prinses Marijkesluis ook in de toekomst veilig kunnen blijven gebruiken. Hierdoor blijft het Betuwepand, tussen de Waal en de Lek, beschermd tegen hoogwater. Ook kan de scheepvaart tijdens hoogwater op de Lek het Amsterdam-Rijnkanaal blijven gebruiken.

We gaan werken aan onder andere de sluisdeuren, bedienings- en gemaalgebouwen, brugpijlers, keerschuif en herstellen beton. De bediening en besturing vervangen we en we zorgen dat het complex voldoet aan de veiligheidseisen.

Renovatie Prinses Marijkesluis

De Prinses Marijkesluis in Rijswijk krijgt een flinke opknapbeurt. Het sluizencomplex in het Amsterdam-Rijnkanaal beschermt het Betuwepand bij hoogwater op de Lek. Het Betuwepand is het deel van het Amsterdam-Rijnkanaal tussen de Prinses Marijkesluis en de Prins Bernhardsluis in Tiel. Hiermee zorgen we dat ongeveer 330.000 inwoners droge voeten houden. In 2022 is Rijkswaterstaat samen met Mourik Infra gestart met de voorbereidingen van de renovatie van de Prinses Marijkesluis. Tijdens de renovatie worden verschillende onderdelen van het complex aangepakt. Deze geplande renovatie is onderdeel van de Vervanging en Renovatie opgave van Rijkswaterstaat. Het sluizencomplex bestaat uit twee sluizen, een keerschuif, een vaste brug, een gemaal, bediengebouwen en afmeervoorzieningen. Het complex zorgt voor bescherming, doorgang van de scheepvaart en het afvoeren van water bij hoogwater op de Lek. Via de brug kan wegverkeer het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken. Veiligheid staat centraal in deze renovatie. Daarom nemen we maatregelen voor weggebruikers, scheepvaart en werknemers. We zorgen ervoor dat de scheepvaart en het wegverkeer zo weinig mogelijk gehinderd worden. Vanwege veiligheid kan de brug tijdelijk afgesloten worden of kan scheepvaart tijdelijk alleen door de sluizen varen. Tijdens werkzaamheden aan de keersluis is scheepvaart in één richting op de vaarweg mogelijk. Scheepvaart in de andere richting maakt dan gebruik van de sluizen. Rijkswaterstaat houdt rekening met mogelijk hoogwater tijdens de renovatie en mogelijke sluiting van de keerschuif als gevolg hiervan. De werkzaamheden worden slim gepland om de invloed van hoogwater op het werk zoveel mogelijk te beperken. We streven ernaar hinder tijdens de renovatie te minimaliseren met extra aandacht voor fietsers. Weggebruikers en het scheepvaartverkeer worden tijdig geïnformeerd over eventuele hinder, tijdelijke beperkingen of het afsluiten van de brug. Met deze renovatie zorgen we ervoor dat we de Prinses Marijkesluis ook in de toekomst veilig en betrouwbaar kunnen blijven gebruiken. Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/prinses-marijkesluis

Heb ik last van de werkzaamheden?

Bij de renovatie aan de Prinses Marijkesluis is hinder voor de scheepvaart en het wegverkeer onvermijdelijk. We doen er alles aan om deze hinder te beperken en bieden tijdig een omleidingsroute aan.

Alle hinder en maatregelen

Wanneer

Klaar: 2027
2024

Start werkzaamheden

2027

Afronding project

Deze planning is niet volledig en kan nog veranderen.

Bekijk de hele planning

Nieuws