[Beeldtitel] Renovatie Spijkenisserbrug Rijkswaterstaat renoveert het brein van de Spijkenisserbrug. Dat zijn alle technische systemen en installaties, om de brug te kunnen bedienen, besturen en bewaken. Tegelijk krijgt de brug een tweede energievoorziening. Alle bestaande systemen bevinden zich in de middelste pijler van de brug. In de nieuwe situatie worden deze ondergebracht in de twee buitenste pijlers. Daardoor kan de brug tijdens het ombouwen zoveel mogelijk in bedrijf blijven. En kunnen we als de renovatie is afgerond, via de vaste delen van de brug altijd bij de systemen komen, mocht dat nodig zijn. Onder de beweegbare brugdelen in de Oude Maas leggen we eerst twee zinkers, ofwel buizen aan. Hierdoorheen lopen straks alle nieuwe kabels waarmee de nieuwe systemen elektriciteit krijgen, en met elkaar worden verbonden. De buizen van zo'n negentig meter lang zetten we in elkaar op de kant, om vervolgens over het water naar de brug te varen. Daar laten we op het moment dat er nauwelijks stroming in de rivier is, de buizen een voor een zinken. Vervolgens komen deze in een vooraf uitgegraven sleuf terecht. Met stenen worden de buizen daarna toegedekt om ze samen met de bodem te beschermen. Op de brug werken we steeds aan één kant tegelijk, zodat er altijd één hef beschikbaar blijft voor hoge scheepvaart. De kant van Hoogvliet is als eerste aan de beurt. Het stilgelegde brugdeel koppelen we los van de bestaande systemen. Vervolgens bouwen we de nieuwe systemen in de lege pijler op. Tegelijk met de nieuwe systemen vervangen we op de brug verschillende installaties, zoals de slagbomen, bedieningscamera's en verlichting. Ook vernieuwen we de stalen hefkabels en hoofdmotoren waarmee het brugdeel wordt geheven. En we maken een extra energievoorziening aan de kant van Hoogvliet, zodat de brug minder gevoelig is voor stroomstoringen. Zodra de opbouw aan de oostkant gereed is, schakelen we dit brugdeel over op het nieuwe systeem. Daarvoor zijn uitvoerige testen nodig, die extra zorgvuldigheid en tijd vragen. Daarna gaan we over naar het westelijke brugdeel. Hier voeren we dezelfde werkzaamheden en stappen uit. Om uiteindelijk helemaal over te kunnen schakelen naar de nieuwe situatie. En daarmee is de renovatie helemaal afgerond. Zo kunnen we ook de komende decennia de brug vanuit de verkeerscentrale in Rhoon, veilig blijven bedienen, besturen en bewaken. [Eindleader] Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/spijkenisserbrug Een productie van Rijkswaterstaat ©2024 We controleren het staal op kleine scheurtjes, en we repareren die waar nodig door ze dicht te lassen. En als de brug dan toch dicht is renoveren we de voegovergangen en passen deze aan. Daarna brengen we een nieuwe, lichtere kleur asfalt aan op de brug. Samen met de aangepaste voegovergangen zorgt dit ervoor dat de brug beter bestand is tegen uitzetting op warme zomerdagen. Hierdoor hoeft de brug niet meer gekoeld te worden als het heet is. Al met al is dit een intensieve klus waar we vier weken mee bezig zijn. In die periode is de brug dus afgesloten voor het wegverkeer. Maar goed om te weten: het fiets- en voetpad blijft wél gewoon open. Ga je tijdens deze afsluiting de weg op? Dan word je omgeleid via de Hartelbrug en Botlekbrug. Hoe vervelend ook, het omrijden kan voor extra reistijd zorgen, zeker op drukke momenten zoals in de spits. Hou er dan ook rekening mee dat je 30 tot 60 minuten langer onderweg kan zijn. Hoe voorkom je dat je deze periode vaker in de file staat? Probeer buiten de spits te rijden wanneer het wat minder druk is. Of pak de metro, de fiets. Of als het even kan, probeer thuis te werken. Want er zijn altijd mensen die wél afhankelijk zijn van de auto. Wil je meer weten over de Spijkenisserbrug en de werkzaamheden die er nog aankomen in het najaar? Kijk dan op www.rijkswaterstaat.nl/spijkenisserbrug [Eindleader] Meer weten? www.rijkswaterstaat.nl/spijkenisserbrug Een productie van Rijkswaterstaat 2024
Oude Maas: renovatie Spijkenisserbrug
Waarom
- De Spijkenisserbrug, over de Oude Maas en in de Groene Kruisweg, is gebouwd in 1978.
- De brug is voor zowel wegverkeer als (zee)scheepvaart belangrijk.
- De asfaltlaag op de hefdelen van de brug was niet meer in goede staat. Daarom is deze in 2024 vernieuwd.
- Ook de technische systemen en installaties van de brug zijn toe aan vervanging.
- Door deze renovatie blijft de Spijkenisserbrug ook in de toekomst veilig en beschikbaar.
Hoe
vernieuwen asfaltlaag en alle technische systemen en installaties
Heb ik last van de werkzaamheden?
We starten in november 2024 met een uitgebreide renovatie van de Spijkenisserbrug. Tot eind 2025 wordt het complete 'brein' van de brug vernieuwd, ofwel alle technische systemen en installaties. Om veilig te kunnen werken, is het nodig de brug regelmatig af te sluiten voor autoverkeer, (brom)fietsverkeer en voetgangers. Dat doen we in weekenden en tijdens/rondom vakanties.
Wanneer
Januari - februari 2025 | Weekendafsluitingen (vrijdag 22.00 tot maandag 05.00 uur):
Het verkeer wordt omgeleid via de N218 (Hartelbrug) en A15 (Botlekbrug). Voor (brom)fietsers en voetgangers is een pont beschikbaar. |
---|---|
Januari 2025 | 3 nachtafsluitingen:
Het verkeer wordt omgeleid via de N218 (Hartelbrug) en A15 (Botlekbrug). (Brom)fietsers en voetgangers worden in groepen over de Spijkenisserbrug gelaten. De maximale wachttijd is 30 minuten. Er vindt regulier onderhoud plaats aan de hijs- en haalkabels. |
Februari - maart 2025 | Weekendafsluiting (donderdag 22.00 tot maandag 05.00 uur):
Het verkeer wordt omgeleid via de N218 (Hartelbrug) en A15 (Botlekbrug). Voor (brom)fietsers en voetgangers is een pont beschikbaar. |
Deze planning is niet volledig en kan nog veranderen.
Animatie: Het brein van de Spijkenisserbrug renoveren, hoe doen we dat?
Tijdens deze renovatie vernieuwen we alle technische systemen en installaties van de brug. In deze video leggen we stap voor stap uit hoe we die klus klaren.
Digitale nieuwsbrief renovatie Spijkenisserbrug
Wilt u op de hoogte blijven van de renovatie van de Spijkenisserbrug, de maatregelen en alternatieven om de hinder te beperken en de voortgang van de renovatie? Meld u zich dan aan voor de digitale nieuwsbrief.
Meld u aan voor de nieuwsbriefAndere werkzaamheden in Zuid-Holland
We renoveren en vervangen de komende jaren een flink aantal bruggen, tunnels en viaducten in Zuid-Holland. Ook voeren we op verschillende wegen groot onderhoud uit. Meer informatie op Samen werken aan een bereikbaar Zuid-Holland.