Planning en aanpak

Het project voor de vervanging van de brug bestaat uit 4 fases: verkenningsfase, planuitwerkingsfase, voorbereiding realisatiefase en de realisatiefase. Op dit moment zitten we in de voorbereiding van de planuitwerkingsfase.Op deze pagina vindt u de gehele planning en aanpak voor het vervangen van brug Oude Schouw.

Wanneer

Klaar: nog niet bekend
2020 tot en met 2023

Verkenningsfase

Halverwege 2025

Planuitwerkingsfase

Data nog niet bekend

Voorbereiding realisatiefase

Data nog niet bekend

Realisatiefase

Deze planning kan nog veranderen.

4 fases

De brug Oude Schouw, tussen Irnsum en Akkrum, is onderdeel van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. De brug werd geopend in 1950 en voldoet niet meer aan de eisen voor een hoofdvaarweg.

Daarom vervangen we de brug, zodat fietsers, weg- en landbouwverkeer ook in de toekomst veilig aan de overkant komen.

Het hele project bestaat uit 4 verschillende fases: de verkenningsfase, planuitwerkingsfase, voorbereiding realisatiefase en realisatiefase.

Verkenningsfase

Van 2020 tot en met 2023 onderzochten we welke alternatieven er zijn voor het vervangen van de brug. Hiervoor spraken we ook met de provincie Friesland en de gemeenten Leeuwarden en Heerenveen over de mogelijkheden van een aquaduct.

We hebben de volgende alternatieven verkend:

  • een beweegbare brug met een doorvaarthoogte van 7,40 m;
  • een beweegbare brug met een doorvaarthoogte van 9,10 m;
  • een aquaduct.

Ons advies

We hebben de minister van Infrastructuur en Waterstaat geadviseerd om op de huidige locatie van de brug een draaibrug met een doorvaarthoogte van 7,40 m aan te leggen. Dit is voor zowel de beroepsvaart als de recreatievaart de meest veilige oplossing en zorgt voor een vlotte doorstroming van het vaarverkeer.

In juni 2024 is de minister hiermee akkoord gegaan.

Planuitwerkingsfase

Het uitwerken van het plan zal gemiddeld 2 jaar duren.

Deze fase bestaat uit de volgende werkzaamheden:

  • inpassen van de nieuwe oeverbinding en de wegen die er naartoe leiden;
  • doorlopen van juridische procedures;
  • kijken naar maatregelen om de hinder voor fietsers, auto- en landbouwverkeer zo veel mogelijk te beperken.

Vervolgens schakelen we een bureau in dat, naast de brug Oude Schouw, ook voor andere bruggen de plannen uitwerkt. We verwachten dat zij hier halverwege 2025 aan kunnen beginnen.

Voorbereiding realisatiefase

Het uiteindelijk vervangen van de brug vraagt om een zorgvuldige voorbereiding. In de fase voorbereiding realisatie gaan we op zoek naar een aannemer en zullen we het contract aanbesteden. Deze fase duurt ongeveer 1 jaar.

Realisatiefase

In de realisatiefase gaan we echt beginnen met het vervangen van de brug. Eerst slopen we de oude brug, daarna starten de voorbereidende werkzaamheden, en vervolgens bouwen we de nieuwe brug. Deze werkzaamheden duren ongeveer 2 jaar.