Oosterscheldekering: renovatie bewegingswerken

We hijsen de bewegingswerken uit, renoveren ze en hijsen ze vervolgens weer terug.

Bezig April 2025 - eind 2026 Oosterscheldekering, Zeeland

De Oosterscheldekering telt 62 schuiven die met behulp van grote bewegingswerken worden geopend en gesloten. Op die manier kunnen we de Oosterschelde afsluiten van de Noordzee wanneer dat nodig is. Deze bewegingswerken zijn inmiddels al meer dan 35 jaar in gebruik en toe aan een grondige renovatie.

Heb ik last van de werkzaamheden?

  • Wegverkeer
    28 april 2025 – 28 april 2025
    N57 30 minuten afgesloten, ± 30 minuten extra reistijd

Meer informatie? Bekijk de planning.

Aan beide zijden van elke schuif zit een bewegingswerk, bestaande uit een cardanbalk en een hydraulische cilinder. Elk jaar hijsen we een aantal van deze systemen uit de kering en brengen we ze naar een werkplaats voor renovatie. Na het opknappen worden ze teruggebracht en opnieuw op hun plek gemonteerd.

Planning

Klaar: eind 2026
  • Uithijsen bewegingswerk Roompot 19-zuid

    Gepland
    Maandag 28 april 2025 tussen 9.00 en 15.00 uur

    In principe vindt het uithijsen van een bewegingswerk in de ochtend plaats. Toch kunnen het verloop van het werk of weersomstandigheden ervoor zorgen dat de hijsactie later in het tijdvenster wordt uitgevoerd.

    Een tijdvenster begint om 09.00 en eindigt om 15.00 uur, na de ochtendspits en voor het begin van de avondspits. Tussen deze tijden is de N57 op de Oosterscheldekering 30 minuten afgesloten. Verkeer leiden we om via de Zeelandbrug (N256).

    Het werkeiland Neeltje Jans is tijdens de werkzaamheden niet bereikbaar via de N57, al blijft het wel mogelijk om het eiland te verlaten in tegenovergestelde richting van de werkzaamheden. Verkeer dat gebruik maakt van de parallelweg kan doorrijden tot de afzetting en zal daar maximaal 30 minuten oponthoud ondervinden.

    Als het niet lukt om de werkzaamheden binnen het geplande tijdsvenster uit te voeren, verplaatsen we de werkzaamheden naar een reservemoment. De reservedata voor deze werkzaamheden zijn:

    • Dinsdag 29 april tussen 9.00 en 15.00 uur
    • Donderdag 1 mei tussen 9.00 en 15.00 uur
    • Woensdag 7 mei tussen 9.00 en 15.00 uur
    • Donderdag 8 mei tussen 9.00 en 15.00 uur
    • Vrijdag 9 mei tussen 9.00 en 15.00 uur

  • Uithijsen bewegingswerk Roompot 19-noord

    Gepland
    Woensdag 30 april 2025 tussen 9.00 en 15.00 uur

    In principe vindt het uithijsen van een bewegingswerk in de ochtend plaats. Toch kunnen het verloop van het werk of weersomstandigheden ervoor zorgen dat de hijsactie later in het tijdvenster wordt uitgevoerd. Een tijdvenster begint om 09.00 en eindigt om 15.00 uur, na de ochtendspits en voor het begin van de avondspits.

    Tussen deze tijden is de N57 op de Oosterscheldekering 30 minuten afgesloten. Verkeer leiden we om via de Zeelandbrug (N256). Het werkeiland Neeltje Jans is tijdens de werkzaamheden niet bereikbaar via de N57, al blijft het wel mogelijk om het eiland te verlaten in tegenovergestelde richting van de werkzaamheden.

    Verkeer dat gebruik maakt van de parallelweg kan doorrijden tot de afzetting en zal daar maximaal 30 minuten oponthoud ondervinden. Als het niet lukt om de werkzaamheden binnen het geplande tijdsvenster uit te voeren, verplaatsen we de werkzaamheden naar een reservemoment.

    De reservedata voor deze werkzaamheden zijn:

    • Donderdag 1 mei tussen 9.00 en 15.00 uur
    • Woensdag 7 mei tussen 9.00 en 15.00 uur
    • Donderdag 8 mei tussen 9.00 en 15.00 uur
    • Vrijdag 9 mei tussen 9.00 en 15.00 uur

  • Uithijsen bewegingswerk Hammen 7-zuid

    Gepland
    Vrijdag 2 mei 2025 tussen 9.00 en 15.00 uur

    In principe vindt het uithijsen van een bewegingswerk in de ochtend plaats. Toch kunnen het verloop van het werk of weersomstandigheden ervoor zorgen dat de hijsactie later in het tijdvenster wordt uitgevoerd. Een tijdvenster begint om 09.00 en eindigt om 15.00 uur, na de ochtendspits en voor het begin van de avondspits.

    Tussen deze tijden is de N57 op de Oosterscheldekering 30 minuten afgesloten. Verkeer leiden we om via de Zeelandbrug (N256). Het werkeiland Neeltje Jans is tijdens de werkzaamheden niet bereikbaar via de N57, al blijft het wel mogelijk om het eiland te verlaten in tegenovergestelde richting van de werkzaamheden.

    Verkeer dat gebruik maakt van de parallelweg kan doorrijden tot de afzetting en zal daar maximaal 30 minuten oponthoud ondervinden. Als het niet lukt om de werkzaamheden binnen het geplande tijdsvenster uit te voeren, verplaatsen we de werkzaamheden naar een reservemoment.

    De reservedata voor deze werkzaamheden zijn:

    • Woensdag 7 mei tussen 9.00 en 15.00 uur
    • Donderdag 8 mei tussen 9.00 en 15.00 uur
    • Vrijdag 9 mei tussen 9.00 en 15.00 uur

  • Uithijsen bewegingswerk Hammen 7-noord

    Gepland
    Dinsdag 6 mei 2025 tussen 9.00 en 15.00 uur

    In principe vindt het uithijsen van een bewegingswerk in de ochtend plaats. Toch kunnen het verloop van het werk of weersomstandigheden ervoor zorgen dat de hijsactie later in het tijdvenster wordt uitgevoerd.

    Een tijdvenster begint om 09.00 en eindigt om 15.00 uur, na de ochtendspits en voor het begin van de avondspits. Tussen deze tijden is de N57 op de Oosterscheldekering 30 minuten afgesloten. Verkeer leiden we om via de Zeelandbrug (N256).

    Het werkeiland Neeltje Jans is tijdens de werkzaamheden niet bereikbaar via de N57, al blijft het wel mogelijk om het eiland te verlaten in tegenovergestelde richting van de werkzaamheden. Verkeer dat gebruik maakt van de parallelweg kan doorrijden tot de afzetting en zal daar maximaal 30 minuten oponthoud ondervinden.

    Als het niet lukt om de werkzaamheden binnen het geplande tijdsvenster uit te voeren, verplaatsen we de werkzaamheden naar een reservemoment. De reservedata voor deze werkzaamheden zijn:

    • Woensdag 7 mei tussen 9.00 en 15.00 uur
    • Donderdag 8 mei tussen 9.00 en 15.00 uur
    • Vrijdag 9 mei tussen 9.00 en 15.00 uur

Hoedan?!

In deze aflevering van #HOEDAN?! krijgt u een exclusief kijkje achter de schermen bij de onderhoudswerkzaamheden aan de bewegingswerken van de Oosterscheldekering.

BART KUIJPERS: Wereldberoemd en onmisbaar voor de bescherming van Nederland tegen hoogwater: de Oosterscheldekering. Dit is ons grootste Deltawerk van maar liefst 9 kilometer lang. Maar wat als er onderhoud nodig is aan deze krachtpatser? Werkzaamheden aan de Oosterscheldekering, maar hoe dan?! (In grote, kleurrijke drukletters verschijnt: #Hoedan?! Bart Kuijpers loopt over de kering:) EEN STEVIGE JINGLE GAAT OVER IN LEVENDIGE MUZIEK Bij extreem hoogwater laten we de schuiven van de kering zakken, zodat de Oosterschelde van de Noordzee wordt afgesloten. (Hij wijst naar een pijler.) Tussen die 65 kolossale pijlers hangen de schuiven, en die zijn ook enorm. Ze zijn tussen de 6 en 12 meter hoog en 42 meter breed. De schuiven kunnen bewegen dankzij de grote cilinders en de cardanbalk, dat zijn de bewegingswerken, en die gaan in groot onderhoud, 124 stuks. (Bart trekt een oranje veiligheidshesje aan, zet een witte helm op en steekt daarna z'n duimen in de lucht.) STEVIGE MUZIEK Deze enorme hijskraan tilt vandaag een van de cilinders uit de pijler. Die gele stellages die je ziet, die zijn speciaal ontworpen voor deze klus, zodat de cilinder al kan worden losgemaakt zonder dat die omvalt, een soort extern skelet dus. Dat is nodig, want zo'n cilinder is tussen de 13 en 20 meter lang en weegt tussen de 45 en 100 ton, 100.000 kilo. Kijk, daar gaat-ie. (De hijskraan tilt de cilinder op en legt hem heel voorzichtig op de oplegger van een vrachtwagen.) DE STEVIGE MUZIEK SPEELT VERDER Ha André, er moeten 124 cilinders en cardanbalken worden opgeknapt. Hoe zorgen jullie ervoor dat deze enorme klus geklaard wordt zonder de werking van deze kering in gevaar te brengen? ANDRÉ DE RIDDER: De Oosterscheldekering moet in werking blijven en daarom werken we buiten het stormseizoen. Er mogen dan gemiddeld acht schuiven buiten gebruik zijn, maar die mogen dan weer niet naast elkaar liggen. Dit jaar doen we vier cilinders, vorig jaar hebben we er twee gedaan. Dus na deze zes kijken we of we dingen nog beter of sneller kunnen doen om te kijken hoe we de volgende 118 kunnen aanpakken. Zo, maar dan ben je dus dertig jaar bezig met deze klus. Ja, dat klopt. De Oosterscheldekering is natuurlijk enorm. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan het schilderen. Als je klaar bent met schilderen, kun je aan de voorkant weer beginnen. En ook andere onderdelen van de kering hebben veel onderhoud nodig. Die hebben allemaal hun eigen planning en het zorgt ervoor dat de kering gewoon prachtig blijft en in werking blijft. En wat maakt deze hijsklus zo bijzonder? Deze hijsklus is speciaal ontwikkeld voor dit project. Zoals je kunt zien, staat de kraan niet op de grond, maar op de kering zelf. Dat betekent dat de kering wel sterk genoeg moet zijn, dus daar is heel veel berekening aan voorafgegaan. Want we willen dat de klus goed gebeurt, maar zeker ook veilig. Dank, succes vandaag! -Dank je wel! Dit is hem dan, wat een joekel! Maar het is gelukt! Hij ligt op de vrachtwagen en wordt zo meteen naar de werkplaats vervoerd. Daar wordt hij volledig uit elkaar gehaald. Elk onderdeel wordt schoongemaakt, geïnspecteerd en opgeknapt. Daarna wordt alles weer in elkaar gezet, wordt hij weer hierheen gebracht en weer in de pijler gehesen en dan kunnen ze er weer even tegenaan. En dit dus nog 118 keer, wat een operatie! Dit was hem weer voor deze keer. Tot de volgende aflevering van 'Hoe dan?!'. Later! (In grote, kleurrijke drukletters verschijnt: #Hoedan?! Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) DE STEVIGE JINGLE EBT WEG

Magazine Bereikbaar Zeeland

We werken aan het onderhoud van bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland. Een groot deel daarvan is aan renovatie of vervanging toe. In het magazine van Rijkswaterstaat leest u hoe we Zeeland bereikbaar houden.

Bekijk ons digitale magazine
Foto: Thomas Fasting

Abonneren Bereikbaar Zeeland

Via de nieuwsbrief ‘Bereikbaar Zeeland’ houden we u op de hoogte van de werkzaamheden, leggen we uit waarom we de vele werken uitvoeren en lichten we toe wat dit betekent voor de scheepvaart en weggebruikers.

Abonneren op de nieuwsbrief

Nieuws

Wat zijn bewegingswerken?

De bewegingswerken van de Oosterscheldekering zijn de mechanische systemen die ervoor zorgen dat de schuiven (de afsluitbare delen) van de kering kunnen worden bewogen om de doorgang van water te regelen.

Een bewegingswerk bestaat uit 2 hoofdonderdelen:

  • Hydraulische cilinder

Dit is een krachtige cilinder die werkt op hydraulische druk (vloeistofdruk). Deze cilinder zorgt ervoor dat de schuif omlaag wordt gedrukt om de kering te sluiten bij hoogwater, en weer omhoog getrokken kan worden als het waterpeil weer normaal is.

  • Cardanbalk

De hydraulische cilinder is met een cardanbalk bevestigd aan de pijler van de kering. De cardanbalk zorgt voor de benodigde bewegingsvrijheid: hij laat de cilinder soepel meebewegen, zodat de schuif zonder problemen op en neer kan.