(De Oosterscheldekering vanuit de lucht. Omgevingsmanager Astrid Ghering staat op de weg met achter haar een grote kraan.) RUSTIGE MUZIEK ASTRID GHERING: We staan op de Oosterscheldekering, een van de beroemdste Deltawerken van Nederland. Negen kilometer lang en ongeveer zes kilometer daarvan bestaat uit pijlers, 65 pijlers en 62 schuiven. Daar zijn wij vandaag het bewegingswerk opnieuw aan het inhijsen. Het bewegingswerk bestaat uit een cilinder en uit een cardanbalk. De cilinder duwt de schuif naar beneden als de schuif gesloten moet worden voor hoogwater. (Rond twee cilinders staat een felgele stelling met mannen in oranje veiligheidskleding.) DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT VERDER De cilinder is op de pijler uitgehesen en voorzichtig op een vrachtwagen gelegd. De vrachtwagen is naar de fabriek gereden waar de cilinder helemaal gereviseerd is. Die is weer teruggebracht en vandaag weer ingehesen, op dezelfde manier, omgekeerde volgorde. We hebben er nu twee gedaan en we gaan er volgend jaar nog vier doen. En dan gaan we eens goed kijken: hoe is dat gegaan, wat zijn onze leerpunten daarvan, kunnen we dingen sneller, kunnen we beter? En daarna gaan we de rest doen. In totaal hebben we er 124, dus we zijn nog wel even bezig. Voor het inhijsen en uithijsen van de cilinders hebben we een afsluiting nodig van de N57. We werken hier met een grote kraan die achter ons staat en waar een lange cilinder in zit. Voor de verkeersveiligheid eisen wij dat er geen verkeer rijdt op dat moment. DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT VERDER Na renovatie verwachten we dat de bewegingswerken gewoon weer vijftig jaar meekunnen. Door de Oosterscheldekering in optimale conditie te houden, beschermen we Nederland tegen hoogwater en overstromingen. (De werkzaamheden vanuit de lucht. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op: rijkswaterstaat.nl/bewegingswerken. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2023.) DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN STOPT DAN
Oosterscheldekering: renovatie bewegingswerken fase 1
Waarom
- Om ons land te beschermen tegen hoogwater is het van belang dat de schuiven van de Oosterscheldekering goed werken.
- De bewegingswerken zorgen ervoor dat de schuiven kunnen openen en sluiten.
- De bewegingswerken worden gerenoveerd, ruim 35 jaar na de ingebruikname.
- Zo blijft de kering goed werken en houden we onze voeten droog.
Hoe
uithijsen eerste 6 van 124 bewegingswerken om deze te renoveren en uiteindelijk terug te plaatsen.
Heb ik last van de werkzaamheden?
N57
Tijdens de uit- en inhijswerkzaamheden wordt de N57 in beide richtingen kortdurend afgesloten. Het autoverkeer leiden we om via de Zeelandburg (N256). Houd rekening met ongeveer 30 minuten extra reistijd en verkeersdrukte. Het werkeiland Neeltje Jans is tijdens de werkzaamheden bereikbaar voor fietsers, voetgangers en gemotoriseerd bestemmingsverkeer.
Deze werkzaamheden zijn weersgevoelig. Als de werkzaamheden door weersomstandigheden niet veilig kunnen worden uitgevoerd, gebruiken we daarvoor een reservemoment.
Werkweg
De werkweg is ook afgesloten tijdens de hijsacties. Het werkeiland Neeltje Jans is via de werkweg (voor fietsers, voetgangers en ontheffinghouders) wel bereikbaar. Houd, vanwege de werkzaamheden, rekening met extra reistijd.
Wanneer
Deze planning is niet volledig en kan nog veranderen.
Video Uithijsen bewegingswerken Oosterscheldekering
De bewegingswerken zijn toe aan renovatie. In deze video legt Astrid Ghering, omgevingsmanager, uit hoe Rijkswaterstaat de bewegingswerken uit de pijler hijst.
Projectenoverzicht
Bekijk op de pagina Projecten waar we de komende tijd groot onderhoud uitvoeren op en om de Oosterscheldekering.
Online magazine Bereikbaar Zeeland
Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de Zeeuwse infrastructuur. In het magazine Bereikbaar Zeeland vertellen we wat we doen en hoe we het doen. Schrijf u in voor de nieuwsbrief en ontvang 3 keer per jaar het magazine in je mailbox.
Bekijk ons digitale magazine
We werken aan het onderhoud van bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland. Een groot deel daarvan is aan renovatie of vervanging toe. In het magazine van Rijkswaterstaat leest u hoe we Zeeland bereikbaar houden.
Lees het digitale magazine