Mobiel verkeersleiders: vlot en veilig over de rijksvaarwegen

De 100 mobiel verkeersleiders van Rijkswaterstaat zijn een bekende verschijning op de grote rivieren, kanalen en meren. Ze geven voorlichting, inspecteren de vaarwegen, zorgen voor begeleiding en schieten te hulp bij incidenten.

In onze 31 geel-zwarte patrouillevaartuigen en 15 snelle rhibs kunt u de verkeersleiders te water tegenkomen. Ze dragen bij aan vlot en veilig scheepvaartverkeer en een schoon watermilieu.

3.437 km

aan kanalen, rivieren en open water bevaren de mobiel verkeersleiders

Als buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) zijn ze bovendien verantwoordelijk voor het handhaven van wet- en regelgeving op het water. Een aantal mobiel verkeersleiders heeft ook de rol van Officier van Dienst (OVD). Een OVD wordt opgeroepen bij grotere incidenten en handelt samen met hulpdiensten de gevolgen van het incident af.

De patrouillevaartuigen van de mobiel verkeersleiders varen allemaal zuinig en ‘groen’ op biodiesel

Taken

24/7

zijn mobiel verkeersleiders aanwezig op de drukste vaarwegen

  • scheepvaartverkeer begeleiden bij onder andere evenementen, incidenten, werkzaamheden en bijzondere transporten
  • bij calamiteiten zorgen dat de hulpdiensten hun werk kunnen doen en dat de vaarweg snel weer vrij is
  • controleren van verlichting, boeien en borden langs de vaarweg
  • controleren op vervuiling en gevaarlijke obstakels, opruimen én het opsporen van veroorzakers
  • hulpdiensten ondersteunen bij opsporing, zoals bij vermiste personen
  • meten en communiceren van diepte van de vaargeulen, zodat schippers weten met hoeveel lading ze kunnen varen
  • zomers recreatievaart voorlichten over veilig varen en zwemmers wijzen op gevaren van stroming en scheepvaart

Achter de schermen bij een mobiel verkeersleider

Meer weten over het werk van onze mobiel verkeersleiders en hun collega's? Mobiel verkeersleider Marijn geeft een kijkje achter de schermen.

Ingezoomd | Wie leidt het verkeer op het water in goede banen?

VOICE-OVER: Ruim tienduizend medewerkers van Rijkswaterstaat werken aan het beheer van onze wegen en wateren. Nederland heeft het drukste vaarwegennet ter wereld. Om al die schepen veilig over en weer te laten varen, zetten we mobiele verkeersleiders in, zoals Marijn. (In gele letters verschijnt de beeldtekst: Ingezoomd. Marijn Oosdijk zit aan boord van een vaartuig.) VREDIGE MUZIEK MARIJN OOSDIJK: Mijn dienst begint om zes uur 's morgens tot drie uur 's middags, en dat is dan een vroege dienst. We hebben in ieder geval straks om kwart voor acht een bovenmaatse, dat is een zeeschip van langer dan 180 meter of met een diepgang van meer dan tien meter, die moet naar Gent en die gaan we tot aan de grens begeleiden. Verder gaan we kijken wat de dienst ons brengt. (Het gele vaartuig is onderweg.) Wij varen hoofdzakelijk het kanaal Gent-Terneuzen, dat is tussen de sluizen aan de Westerschelde en de grens met België. Het is een relatief klein gebied, ongeveer zeventien kilometer lang, een heel divers gebied, heel veel zeevaart, sowieso heel veel vaart, binnenschepen ook, maar ook hier de haven zelf van Terneuzen. (Marijn staat buiten en fotografeert de kade.) DE VREDIGE MUZIEK SPEELT VERDER Ik heb even foto's gemaakt van een missende balk. Daar is nog een stuk uit en daar is ook een splinter afgebroken, dus daar moeten we wel eventjes foto's van hebben voor de veiligheid en om te repareren, zodat alles voor de scheepvaart in ieder geval gewoon veilig blijft. (De gele boot van Rijkswaterstaat vaart in de buurt van een zeeschip.) LEVENDIGE MUZIEK Wij zijn nu een bovenmaats zeeschip aan het begeleiden, zodat kleinere schepen het schip niet voorbij kunnen varen, dan kan het door de zuiging uit het roer lopen en dat zorgt voor hele onveilige situaties. Wij blijven erachter varen totdat het aan de grens is en vanaf daar gaat het op Belgisch grondgebied en dan wordt het daar weer verder begeleid door de Belgische autoriteiten. We zijn per schip ongeveer tussen een uur en twee uur bezig. (Het licht van de zon schittert op het water.) Wij kunnen ieder moment opgeroepen worden of gebeld worden om ergens naartoe te gaan voor een incident of iets anders, dat kan van alles zijn. Dat maakt dat je werk nooit hetzelfde is, het is altijd weer verrassend. Voor hetzelfde geld heb je een hele dag niks en doe je alleen je toezichthoudende taken en je vastgestelde taken, maar het kan ook zijn dat je binnen vijf minuten in een keer met spoed onderweg bent naar een incident: een schip met een lekkage, we hebben drenkelingen gehad, een reanimatie aan boord van een schip, aanvaringen. De breedste zin van het woord hebben we eigenlijk qua hulpverlening en dienstverlening wel gehad, dat maakt het wel bijzonder. (Meerdere schepen liggen aangemeerd.) Ik ben zelf opgegroeid als schipperskind. M'n vader heeft ook altijd gevaren, en die vaart momenteel weer, en heel mijn familie, m'n oudste twee kinderen zijn ook opgegroeid aan boord. Toen de oudste naar school moest, zijn wij gestopt met varen, zodat hij niet naar het internaat hoefde. Maar ja, het water bleef toch prikkelen, dus heb ik ervoor gekozen om bij Rijkswaterstaat te gaan werken, dat ik toch iedere dag, of tenminste als ik dienst heb, lekker op het water aanwezig kan zijn. (Marijn spreekt iemand aan op een schip.) Goedemorgen, zijn jullie klaar met laden? -Ja. Oké, want er komt... MARIJN: Ik ben aan die schipper gaan vragen hoelang hij daar nog nodig had, eventueel met laden. Hij was net klaar en het was voor een zeevaart die nu binnenkomt, en die moet op die plaats liggen, dus dat kwam allemaal weer goed uit. (Door z'n verrekijker tuurt hij over het water.) RUSTIGE MUZIEK We zijn nu verkeersbegeleidend aan het optreden. Dat zeeschip gaat rond in de monding van de haven en met z'n lengte sluit het het grootste deel van het kanaal af, dan zijn wij ervoor om te zorgen dat de scheepvaart erop gewezen wordt dat ze er rekening mee kunnen houden en eventueel om een passage-afspraak te maken voor dat zeeschip met de overige scheepvaart die er is. (Het gele vaartuig komt langs een aangemeerd schip.) In mijn vrije tijd ben ik vrijwillig brandweerman, dus het hulp verlenen en dienst verlenen, dat zit echt in me. Die werelden komen heel sterk bij elkaar, zeker hier in dit gebied, want zo stond ik twee weken geleden nog bij een schip dat water maakte, in m'n brandweerpak, en m'n werk, die gele boot, lag langszij voor dezelfde calamiteit. Ik vind het vooral ontzettend leuk om in contact te zijn met de schippers. Ik weet wat die wereld inhoudt, ik kom er zelf vandaan en dat je dan dat stukje dienstverlening naar de binnenvaart toe kan doen, dat maakt het gewoon ontzettend mooi. Scheepvaart gaat altijd door, beweging op het water gaat altijd door, het is 24/7. Dus ons werk blijft ook altijd doorgaan. Varen, dat zit in me en dat gaat nooit meer uit me. (In gele letters verschijnt de beeldtekst: Ingezoomd. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Rechtsonder in beeld staat: Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) DE RUSTIGE MUZIEK STOPT

Wat heeft de mobiel verkeersleider aan boord?

  • blauw zwaailicht om snel te kunnen varen en de scheepvaart te attenderen op noodsituaties
  • radar en digitale kaarten voor een veilige navigatie
  • marifoon voor het communiceren met schepen en verkeersposten
  • c2000, een netwerk om te communiceren met politie en brandweer
  • echoloden voor het meten van de waterdieptes en obstakels
  • een olieboom, die de verkeersleider als barrière in het water legt om olie tegen te houden
  • een Octopus, oftewel een beschermend en verhullend schepnet voor het bergen van stoffelijke overschotten

Podcast: op pad met mobiel verkeersleiders

In deze podcastaflevering varen we een dag mee met een van onze mobiele verkeersleiders. Benieuwd hoe een dag van een mobiel verkeersleider eruitziet? Luister dan deze aflevering.

Gevaren op het water

Botte Jellema vaart mee met mobiel verkeersleider Tjeerd Zijlstra. Tjeerd vertelt over zijn werk en de gevaren van zwemmen in een rivier.

Volg onze onze mobiel verkeersleiders op social media

Op Instagram

Op X

Samen met anderen

Medewerkers van de Inspectie Leefomgeving en Transport, de Douane, Agentschap Telecom en een aantal waterschappen varen regelmatig met onze mobiel verkeersleiders mee om hun werkzaamheden op het water te doen. Bij incidenten werken we samen met de hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance), de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en bergers.

Verder hebben de mobiel verkeersleiders regelmatig contact met de 10 verkeersposten van Rijkswaterstaat, sluismeesters en de havens van Rotterdam en Amsterdam. Samen met deze partners oefenen we regelmatig calamiteiten en andere bijzondere gebeurtenissen.

Onderliggende pagina's