Siem Linnenbank
Siem Linnenbank Blog

Zwalkend tankschip op de Waal

Het is een rustige vrijdagmorgen. Met de RWS 72 vaar ik op de Waal ter hoogte van Zuilichem. Iets na negenen hoor ik via de marifoon 2 schippers met elkaar in gesprek. Nou ja, gesprek, het is vooral gebrabbel en gescheld...

Via marifoonkanaal 10 horen mijn 2 collega’s en ik de ene schipper duidelijk roepen: ‘Wat zijn uw intenties? Langs welke zijde wilt u passeren?’ Van de andere schipper horen we alleen vage kreten en scheldwoorden. Er is geen chocola van te maken.

Klacht

Kort hierna belt de verkeerspost in Tiel: er is een klacht over een tankschip dat ter hoogte van Opijnen over de rivier zwalkt. Het vermoeden is dat de schipper te veel gedronken heeft. Of we even kunnen gaan kijken. Ik geef aan dat we er heen gaan.

Schade onderzoeken

We maken vaart en krijgen wéér een bericht van de verkeerspost: volgens een schip in de buurt zit het tankschip mogelijk vast op een krib (een stenen dam in de rivier). Samen met de verkeersleider in Tiel besluiten we dat het tankschip de voorhaven van St. Andries in moet varen. Ondertussen varen wij met de RWS 72 langs de krib om de eventuele schade te onderzoeken. De krib ligt er ongeschonden bij en we varen snel verder richting St. Andries.

Filmpje

Aangekomen in het sluiskanaal van St. Andries stap ik aan boord van de tanker. Ik wil nagaan wie er tijdens de zwalkende manoeuvre aan het roer stond. De kapitein zegt dat hij dat was. Dan hoor ik een pling op mijn telefoon: via via krijg ik een filmpje van het vreemde vaargedrag.

De 2 kijken elkaar aan en weten dan wel hoe laat het is

Ik laat de kapitein de beelden zien om zeker te weten dat híj op dat moment aan het varen is. De kapitein schrikt. In mijn ooghoeken zie ik dat de stuurman een verwarde indruk maakt en het steeds warmer krijgt. De 2 kijken elkaar aan en weten dan wel hoe laat het is. De stuurman geeft toe dat hij aan het roer stond.

Blazen

Via de portofoon (C2000) vraag ik ondertussen of er een auto van de politie kan komen om de schipper te laten blazen. Na een klein halfuur is de politie ter plaatse. De blaastest laat zien dat de stuurman inderdaad te veel gedronken heeft. Hij moet mee naar het bureau om het precieze promillage vast te kunnen stellen. Ik breng de rederij op de hoogte, zodat zij snel een ander gekwalificeerd bemanningslid naar de tanker kunnen sturen.

Gasolie

Wat de consequenties zijn voor de dronken stuurman is mij niet bekend. Maar veel rederijen hanteren een zerotolerancebeleid, oftewel ontslag op staande voet.

Ik realiseer me dat het heel anders had kunnen aflopen

Onderweg naar huis laat ik het hele voorval nog eens de revue passeren. Ik realiseer me dat het heel anders had kunnen aflopen. Je moet er niet aan denken wat een zwalkend tankschip geladen met 1200 ton gasolie had kunnen veroorzaken.

Veilige vaarweg

Gelukkig is het dankzij goed reageren van collega-schippers allemaal met een sisser afgelopen. En hebben ook mijn collega’s en ik ons steentje kunnen bijdragen aan een veilige vaarweg!