HENK VAN DER SLUIS: Op de vaarwegen liggen boeien die de schippers een juiste koers helpen te varen. (Een man tuurt naar een boei in het water.) Als het in de winter flink gaat vriezen kan het ijs de boeien wegdrukken en flink beschadigen. (Aan een kraan hangt een boei.) Daarom vervingen we deze boeien in de winter door zogenaamde ijssparren. Deze ijssparren hadden 1 nadeel: ze hadden geen verlichting. En daarom was een veilige vaart in de nacht niet mogelijk. Deze ijsspar hebben we doorontwikkeld en die hebben we voorzien nu van verlichting met zonnecellen. Het grote voordeel hiervan is dat die het hele jaar kan blijven liggen. Je ziet ze steeds meer op de hoofdvaarwegen in Nederland zoals hier op het IJsselmeer. Zo werkt Rijkswaterstaat aan een duurzamere oplossing op de vaarwegen, ook in de winter. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? www.rijkswaterstaat.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2016.) STEVIGE MUZIEK DIE WEGEBT
IJsbestendige boeien: veiliger en goedkoper
Rijkswaterstaat wil ook in de winter zorgen voor een vlotte en veilige doorvaart op de hoofdvaarwegen en een goede markering is daarbij van groot belang. Daarom ontwikkelde Rijkswaterstaat boeien die in de zomer én winter meegaan.
Op de vaarwegen liggen boeien om de scheepvaart op de juiste koers te houden. IJs op de vaarwegen vormt een probleem: het kan ervoor zorgen dat de boeien van hun plaats worden gedrukt. Ook kunnen de boeien onder het ijs terechtkomen, waardoor ze helemaal niet meer zichtbaar zijn. Bovendien veroorzaakt de kracht van het ijs voor veel schade aan de boeien. De verlichting gaat kapot en de belettering verdwijnt. Daarom ontwikkelden we speciale boeien die tegen de winter bestand zijn.
IJssparren
Als er een langdurige vorstperiode wordt verwacht, vervangen we op veel plekken in Nederland de zomerboeien voor deze pilaarvormige - veelal kunststof - boeien: ijssparren. Deze boeien zijn veel minder vatbaar voor beschadigingen. In extreme ijssituaties worden ze wel onder het ijs getrokken, maar na de dooi komen ze op dezelfde plek weer boven.
Voorheen waren deze ijssparren onverlicht, waardoor alleen dagvaart mogelijk was. De nieuwste ijsspar heeft een slim lichthoedje met een zonnecel, die zorgt voor duurzame verlichting en die niet kapot gaat door het ijs. Zelfs in de donkere wintermaanden laadt deze zich voldoende op om goed licht te geven. Door de belettering op een verdiept plaatje te drukken, blijft deze ook onder winterse omstandigheden heel.
Steeds meer boeien geschikt voor zomer én winter
Op steeds meer plekken hebben we (een deel van) de boeien vervangen voor winterbestendige ijssparren die het hele jaar kunnen blijven liggen, bijvoorbeeld op het IJsselmeer, het Markermeer en op de Waddenzee. Ook op verschillende wateren in Zuid-Holland en Zeeland, zoals Noord Volkerak, de Oosterschelde, het Schelde-Rijnkanaal en de Hollandsche IJssel kun je ze tegenkomen.
Veiliger en goedkoper
Het steeds meer jaarrond toepassen van winterbestendige ijssparren levert ons een flinke kostenbesparing op, omdat minder uitgevaren hoeft te worden om te wisselen. Verlichte ijssparren dragen ook in de winter bij aan de zichtbaarheid en dus aan de veiligheid. Zo werkt Rijkswaterstaat aan efficiënte oplossingen voor de vaarweg in de winter: veiliger en goedkoper.